Lemez

Roots Manuva: Bleeds

  • Velkei Zoltán
  • 2015. december 19.

Zene

Új nagylemezzel jelentkezett a brit hiphop egyik leghíresebb előadója. A Bleeds több mint négyéves hallgatást tör meg, tele van remek ötletekkel, és a számokban közreműködő stáb sem akármilyen: a végeredmény gond nélkül versenyben van az elmúlt tíz év legjobb Roots Manuva-lemezéért.

Roots Manuva első kislemeze húsz évvel ezelőtt jelent meg, s bár azóta rengeteg dolog köthető a nevéhez, mégis a Bleeds tekinthető az első felnőtt albumának. Az életmű játékosabb fejezeteihez (Brand New Second Hand, Run Come Save Me, Slime & Reason) képest most olykor meglehetősen komor témákról rappel, és ehhez jól társul az elektronikus zenei környezet, amely ennyire talán még sosem volt jellemző a hangzására. Jó kezekben voltak a számok: a tizedik perc körül érkezik a már jól ismert Four Tet-kollaboráció (Facety 2:11), majd később egy traputánzat (One Thing) és egy Max Richter-klasszikus újraértelmezése (I Know Your Face), miközben a sessionzenészek közt Doug Wimbish amerikai basszgitáros (aki már a világ legelső hiphoplemezein is zenélt) remekel, az utómunkálatokat pedig több esetben is Adrian Sherwood végezte.

A negyvenes éveit megkezdő Manuva utolsó két nagyobb munkája után talán joggal kapott kritikákat azért, mert az elkerülhetetlennek tűnő (ki)öregedés mezejére lépett – de a Bleeds olyan visszatérés, amelyre a rajongók később is emlékezhetnek majd. Nos, így kell felvezetni a következő húsz évet.

Big Dada/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.