Lemez

Roots Manuva: Bleeds

  • Velkei Zoltán
  • 2015. december 19.

Zene

Új nagylemezzel jelentkezett a brit hiphop egyik leghíresebb előadója. A Bleeds több mint négyéves hallgatást tör meg, tele van remek ötletekkel, és a számokban közreműködő stáb sem akármilyen: a végeredmény gond nélkül versenyben van az elmúlt tíz év legjobb Roots Manuva-lemezéért.

Roots Manuva első kislemeze húsz évvel ezelőtt jelent meg, s bár azóta rengeteg dolog köthető a nevéhez, mégis a Bleeds tekinthető az első felnőtt albumának. Az életmű játékosabb fejezeteihez (Brand New Second Hand, Run Come Save Me, Slime & Reason) képest most olykor meglehetősen komor témákról rappel, és ehhez jól társul az elektronikus zenei környezet, amely ennyire talán még sosem volt jellemző a hangzására. Jó kezekben voltak a számok: a tizedik perc körül érkezik a már jól ismert Four Tet-kollaboráció (Facety 2:11), majd később egy traputánzat (One Thing) és egy Max Richter-klasszikus újraértelmezése (I Know Your Face), miközben a sessionzenészek közt Doug Wimbish amerikai basszgitáros (aki már a világ legelső hiphoplemezein is zenélt) remekel, az utómunkálatokat pedig több esetben is Adrian Sherwood végezte.

A negyvenes éveit megkezdő Manuva utolsó két nagyobb munkája után talán joggal kapott kritikákat azért, mert az elkerülhetetlennek tűnő (ki)öregedés mezejére lépett – de a Bleeds olyan visszatérés, amelyre a rajongók később is emlékezhetnek majd. Nos, így kell felvezetni a következő húsz évet.

Big Dada/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.