Gumidominó - Psapp: The Only Thing I Ever Wanted; Tiger, My Friend (lemez)

  • - minek -
  • 2007. november 15.

Zene

Az egész úgy kezdődött, hogy szerencsésen egymásra talált két rokon lélek: a billentyűs és vonós hangszereken ügyeskedő és mellesleg bájosan éneklő Galia Durant, valamint az eredetileg nem zenecsinálásra kitalált eszközök megszólaltatásában jártas és a stúdióban is jól elboldoguló Carim Classmann - amúgy mindketten londoni lakosok, és érezhetően imádják a macskákat.

Az egész úgy kezdődött, hogy szerencsésen egymásra talált két rokon lélek: a billentyűs és vonós hangszereken ügyeskedő és mellesleg bájosan éneklő Galia Durant, valamint az eredetileg nem zenecsinálásra kitalált eszközök megszólaltatásában jártas és a stúdióban is jól elboldoguló Carim Classmann - amúgy mindketten londoni lakosok, és érezhetően imádják a macskákat. A duó céljai viszonylag egyszerűek: bájos dalocskákat tárnak a közönség elé, amelyeket sikeresen ellenpontoznak a szó szerint játékos hangszerválasztással és a kreatív zajkeltéssel. A Psapp tudniillik játékokban utazik: vérbeli prüntyögő barkácszenéjükhöz játékgitárt, miniatűr zongorát, xilofont és gumiállatokat használnak fel - utóbbiak közül külön kiemelést érdemel kedvencük, Brunhilda, a kaucsuk csirke, akinek sivítása számos szerzeményükben fellelhető. A termékeny duó 2003 óta jelentkezik maxijaival és minialbumaival - mindeközben élő fellépéseik is élményszámba mennek: egyrészt nem semmi látvány a háztartási eszközökön, fém hamutartókon és gumilényeken bemutatott virtuóz performansz, másrészt a show részeként rendre saját készítésű plüssmacskákkal árasztják el a nézőteret. Szórakoztatóan agyament videoklipjeikkel tele a YouTube, s ha még ennyi sem lenne elég, a Psapp szerzeményei rendre felbukkannak olyan, nálunk is népszerű tévésorozatokban, mint a Grace klinika (jó ideig övék volt a főcímzene: Cosy In a Rocket) vagy a Kés/alatt - nem is csoda, hogy legutóbbi albumukból már vagy nyolcszázezret szereztek be a játékos kedvű zenerajongók. A Psapp első igazi albuma, a Tiger, My Friend tulajdonképpen már 2004 végén megjelent a Leaf nevű független kiadónál, de új gazdájuk, a Domino Records most látta értelmét annak, hogy a szélesebb közönség is megismerje a zenekar korai alkotói periódusát. A szándék maximálisan támogatandó: a Tiger... ugyanis tökéletes, kiforrott, szellemes, tápanyagokban gazdag zeneanyag - pszichedélia és folkos hangulatok, akusztikus hangszerek (meg, ugye, a gumityúk) és elektronika a szükséges dózisban, s mindehhez egészen varázslatos hangulatú dalok, melyek mintha egy borult paralel univerzumban íródtak volna. Az összhatást néhány közreműködő vendégművész is gazdagítja: Shawn Lee például dobol a Rear Moth-ban (ahol amúgy párbajt vív a gumicsirke és a hegedű), míg Splodge, az alkotópár macskája kreatívan nyávog az About Fun című zseniális számban. Ehhez képest a 2006-os The Only Thing I Ever Wanted ha úgy tetszik, letisztultabb, s egy kicsit melankolikusabb zenei és szövegvilágot mutat, kevesebb minimál-elektronikával; a dalok azonban itt is szépek, a hangulatok finomak, s csak néha szomorkásak, akár egy késő őszi délután. Számos emlékezetes pillanatot és dalt találunk ezen az albumon, de a kamu latin ritmikával tüntető Hi és Needle and Thread (utóbbi konkrétan csacsacsa), a gitárfolkos Tricycle vagy éppen a szürreális Eating Spider mindenképpen ezek közé tartozik.

Domino/Neon Music, 2006, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."