Gumidominó - Psapp: The Only Thing I Ever Wanted; Tiger, My Friend (lemez)

  • - minek -
  • 2007. november 15.

Zene

Az egész úgy kezdődött, hogy szerencsésen egymásra talált két rokon lélek: a billentyűs és vonós hangszereken ügyeskedő és mellesleg bájosan éneklő Galia Durant, valamint az eredetileg nem zenecsinálásra kitalált eszközök megszólaltatásában jártas és a stúdióban is jól elboldoguló Carim Classmann - amúgy mindketten londoni lakosok, és érezhetően imádják a macskákat.

Az egész úgy kezdődött, hogy szerencsésen egymásra talált két rokon lélek: a billentyűs és vonós hangszereken ügyeskedő és mellesleg bájosan éneklő Galia Durant, valamint az eredetileg nem zenecsinálásra kitalált eszközök megszólaltatásában jártas és a stúdióban is jól elboldoguló Carim Classmann - amúgy mindketten londoni lakosok, és érezhetően imádják a macskákat. A duó céljai viszonylag egyszerűek: bájos dalocskákat tárnak a közönség elé, amelyeket sikeresen ellenpontoznak a szó szerint játékos hangszerválasztással és a kreatív zajkeltéssel. A Psapp tudniillik játékokban utazik: vérbeli prüntyögő barkácszenéjükhöz játékgitárt, miniatűr zongorát, xilofont és gumiállatokat használnak fel - utóbbiak közül külön kiemelést érdemel kedvencük, Brunhilda, a kaucsuk csirke, akinek sivítása számos szerzeményükben fellelhető. A termékeny duó 2003 óta jelentkezik maxijaival és minialbumaival - mindeközben élő fellépéseik is élményszámba mennek: egyrészt nem semmi látvány a háztartási eszközökön, fém hamutartókon és gumilényeken bemutatott virtuóz performansz, másrészt a show részeként rendre saját készítésű plüssmacskákkal árasztják el a nézőteret. Szórakoztatóan agyament videoklipjeikkel tele a YouTube, s ha még ennyi sem lenne elég, a Psapp szerzeményei rendre felbukkannak olyan, nálunk is népszerű tévésorozatokban, mint a Grace klinika (jó ideig övék volt a főcímzene: Cosy In a Rocket) vagy a Kés/alatt - nem is csoda, hogy legutóbbi albumukból már vagy nyolcszázezret szereztek be a játékos kedvű zenerajongók. A Psapp első igazi albuma, a Tiger, My Friend tulajdonképpen már 2004 végén megjelent a Leaf nevű független kiadónál, de új gazdájuk, a Domino Records most látta értelmét annak, hogy a szélesebb közönség is megismerje a zenekar korai alkotói periódusát. A szándék maximálisan támogatandó: a Tiger... ugyanis tökéletes, kiforrott, szellemes, tápanyagokban gazdag zeneanyag - pszichedélia és folkos hangulatok, akusztikus hangszerek (meg, ugye, a gumityúk) és elektronika a szükséges dózisban, s mindehhez egészen varázslatos hangulatú dalok, melyek mintha egy borult paralel univerzumban íródtak volna. Az összhatást néhány közreműködő vendégművész is gazdagítja: Shawn Lee például dobol a Rear Moth-ban (ahol amúgy párbajt vív a gumicsirke és a hegedű), míg Splodge, az alkotópár macskája kreatívan nyávog az About Fun című zseniális számban. Ehhez képest a 2006-os The Only Thing I Ever Wanted ha úgy tetszik, letisztultabb, s egy kicsit melankolikusabb zenei és szövegvilágot mutat, kevesebb minimál-elektronikával; a dalok azonban itt is szépek, a hangulatok finomak, s csak néha szomorkásak, akár egy késő őszi délután. Számos emlékezetes pillanatot és dalt találunk ezen az albumon, de a kamu latin ritmikával tüntető Hi és Needle and Thread (utóbbi konkrétan csacsacsa), a gitárfolkos Tricycle vagy éppen a szürreális Eating Spider mindenképpen ezek közé tartozik.

Domino/Neon Music, 2006, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.