mi a kotta?

Gyermekifjú koromban

  • mi a kotta
  • 2021. december 15.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021. év végére

„Magam 15 éves koromban hallottam legelőször s noha már negyedik életévemtől kezdve szigorú zenei fegyelmezésben részesültem, noha már a nehezebb zenei fajokat, a komoly irányú régibb szerzőket (Bach, Händel stb.) kultiváltam, nem tudtam megérteni azt a leírhatatlan lelkesedést, azt a mély áhítatot, melyet a közönség akkor tanúsított. Azóta nagy változáson mentem keresztül! Magának a műnek tanulmányozása és az abba való belemélyedés, annak többszöri hallása, esztétikai fejtegetések olvasása bennem is rajongássá fejlesztették a IX. szimfóniáért való lelkesedést, s e rajongásból, lelkesedésből és bámulatból szeretnék most valamit átplántálni azoknak lelkébe, kik – mint én gyermekifjú koromban – talán még közönyösek azzal szemben. (…) Vajon Beethoven, a nagy zenei hérosz, aki már megírta nyolc szimfóniáját, melyek mindenike külön-külön biztosította volna számára a halhatatlanságot, aki már zongoraszonátáival, kamarazenéjével elbűvölte a világot, aki a IX.-be akkor fogott, mikor mint öregedő ember talán már a közeledő véget sejti, azért alkotta-e oly naggyá, hatalmassá ezt a mesés szépségű művet, mert minden erejét összeszedve, olyat akart a világnak adni, ami eddigi alkotásait felülmúlja s azoknak méltó befejezését képezze? Korántsem!”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."