Ha úgy tetszik (Talvin Singh: Ha)

  • - bogi -
  • 2001. április 26.

Zene

Az angol-indiai ütőhangszeresről már nemegyszer ejtettünk szót e hasábokon, így eddigi pályafutásáról most csupán tömören. A multiinstrumentalista, producer, DJ és kiadóvezető Talvin Singh (31) a tánczenékhez kötődő "ázsiai underground" vonulat egyik meghatározó alakja. Mint stúdiózenész már a kilencvenes évek közepére rendkívül keresetté vált, ez idő tájt indította be színtérteremtő klubestjeit a londoni Blue Note-ban Anokha néven, majd az ugyanezen címen általa szerkesztett válogatásalbum sikere egyenesen egy major lemezkiadói szerződéshez vezette.

Lemez

Az angol-indiai ütőhangszeresről már nemegyszer ejtettünk szót e hasábokon, így eddigi pályafutásáról most csupán tömören. A multiinstrumentalista, producer, DJ és kiadóvezető Talvin Singh (31) a tánczenékhez kötődő "ázsiai underground" vonulat egyik meghatározó alakja. Mint stúdiózenész már a kilencvenes évek közepére rendkívül keresetté vált, ez idő tájt indította be színtérteremtő klubestjeit a londoni Blue Note-ban Anokha néven, majd az ugyanezen címen általa szerkesztett válogatásalbum sikere egyenesen egy major lemezkiadói szerződéshez vezette.

OK címet viselő 1999-es debütáló anyaga a legrangosabb szigetországbeli zenei díjat, a Mercury Prize-t hozta meg számára. Az önmagát kulturált nomádnak aposztrofáló, nagy dumás, jól fotózható Singh kiváló alanyává lett a trendeket futtató médiának, de azért ne higgyük, hogy csupán a szári és a Nike-csuka közös (viselésének) divatba hozása révén ismételegti folyvást, hogy ő aztán valóban ízlésformáló. Ugyanis legnagyobb mértékben talán neki köszönhető, hogy a sok-sok tucatnyi lemezen - Madonna, Björk, Massive Attack stb. - való közreműködésével behozta a tablát a populáris zenébe, továbbá ráirányította a fiatalság figyelmét a klasszikus indiai zene értékeire. A bősz önhájpolást (gyakran ad interjút egyes szám harmadik személyben; aktuális biográfiája lazán misztikusként isteníti) meg tudjuk be annak a kisebbségi érzésnek, amit a felsőbb indiai zenészkasztok általi teljes lesajnálás válthat ki egy mélyről jövő, második generációs idegenbe szakadtból. (Talvin valódi őstehetség, de proli származása miatt nem tudott bejutni igazán előkelő, klasszikus mesterhez.)

Ennek ellenére a lemezein rangosabbnál rangosabb zenészekkel találkozhatunk mind az első, mind a mostani Ha albumnál harminc körüli a vendégmuzsikusok, -énekesek száma. Az indiai zenék szakértői állítják, hogy az énekes-szarengis Ustad Sultan Khan például az egyik legnagyobb név ezen a téren, valamint a fuvolista Rakesh Chaurasia is erősen az élbolyhoz tartozik. Mindketten szerepeltek már az OK-n is, de a mostani anyagon valahogy jobban kiforrt a velük való együttműködés. Singh nem hajt mindenáron a modernségre, több alkalommal engedi előre az öregeket, s ezáltal számos szerzemény (Mustard Fields, Dubla, It´s Not Over) simán hazavágja az előző anyag szintjét. Tény, hogy ezzel a lemez a közérthetőség felé mozdult el, ha úgy tetszik, kevésbé kísérleti, de kizárólag ezzel az irányzékkal lesz Talvinnak lehetősége, hogy a saját közegében hozzon létre olyan örökbecsű albumokat, amelyeken eddig csupán tablázni nyílt módja (Dub Syndicate - dub reggae, Little Axe - blues, Bim Sherman - soul).

Ezzel együtt gyanítható, hogy az ifjúságot nem fogja meghatni ez a továbblépés, ellenben annál jobban zavarja majd őket az az egy-két tényleg önismétlésbe hajló, ambient-szőnyeges drum & bass. "Úgy tűnik, a Talvin utáni generációra vár, hogy a klasszikus elődöknek kevésbé behódolva, valami igazán érdekeset alkosson" - így egy kritikus, s ha önmagában még áll is az észrevétel, részemről mégis inkább a kiszámíthatóan jóra szavaznék.

- bogi -

Omni/Universal Island, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.