Ha úgy tetszik (Talvin Singh: Ha)

  • - bogi -
  • 2001. április 26.

Zene

Az angol-indiai ütőhangszeresről már nemegyszer ejtettünk szót e hasábokon, így eddigi pályafutásáról most csupán tömören. A multiinstrumentalista, producer, DJ és kiadóvezető Talvin Singh (31) a tánczenékhez kötődő "ázsiai underground" vonulat egyik meghatározó alakja. Mint stúdiózenész már a kilencvenes évek közepére rendkívül keresetté vált, ez idő tájt indította be színtérteremtő klubestjeit a londoni Blue Note-ban Anokha néven, majd az ugyanezen címen általa szerkesztett válogatásalbum sikere egyenesen egy major lemezkiadói szerződéshez vezette.

Lemez

Az angol-indiai ütőhangszeresről már nemegyszer ejtettünk szót e hasábokon, így eddigi pályafutásáról most csupán tömören. A multiinstrumentalista, producer, DJ és kiadóvezető Talvin Singh (31) a tánczenékhez kötődő "ázsiai underground" vonulat egyik meghatározó alakja. Mint stúdiózenész már a kilencvenes évek közepére rendkívül keresetté vált, ez idő tájt indította be színtérteremtő klubestjeit a londoni Blue Note-ban Anokha néven, majd az ugyanezen címen általa szerkesztett válogatásalbum sikere egyenesen egy major lemezkiadói szerződéshez vezette.

OK címet viselő 1999-es debütáló anyaga a legrangosabb szigetországbeli zenei díjat, a Mercury Prize-t hozta meg számára. Az önmagát kulturált nomádnak aposztrofáló, nagy dumás, jól fotózható Singh kiváló alanyává lett a trendeket futtató médiának, de azért ne higgyük, hogy csupán a szári és a Nike-csuka közös (viselésének) divatba hozása révén ismételegti folyvást, hogy ő aztán valóban ízlésformáló. Ugyanis legnagyobb mértékben talán neki köszönhető, hogy a sok-sok tucatnyi lemezen - Madonna, Björk, Massive Attack stb. - való közreműködésével behozta a tablát a populáris zenébe, továbbá ráirányította a fiatalság figyelmét a klasszikus indiai zene értékeire. A bősz önhájpolást (gyakran ad interjút egyes szám harmadik személyben; aktuális biográfiája lazán misztikusként isteníti) meg tudjuk be annak a kisebbségi érzésnek, amit a felsőbb indiai zenészkasztok általi teljes lesajnálás válthat ki egy mélyről jövő, második generációs idegenbe szakadtból. (Talvin valódi őstehetség, de proli származása miatt nem tudott bejutni igazán előkelő, klasszikus mesterhez.)

Ennek ellenére a lemezein rangosabbnál rangosabb zenészekkel találkozhatunk mind az első, mind a mostani Ha albumnál harminc körüli a vendégmuzsikusok, -énekesek száma. Az indiai zenék szakértői állítják, hogy az énekes-szarengis Ustad Sultan Khan például az egyik legnagyobb név ezen a téren, valamint a fuvolista Rakesh Chaurasia is erősen az élbolyhoz tartozik. Mindketten szerepeltek már az OK-n is, de a mostani anyagon valahogy jobban kiforrt a velük való együttműködés. Singh nem hajt mindenáron a modernségre, több alkalommal engedi előre az öregeket, s ezáltal számos szerzemény (Mustard Fields, Dubla, It´s Not Over) simán hazavágja az előző anyag szintjét. Tény, hogy ezzel a lemez a közérthetőség felé mozdult el, ha úgy tetszik, kevésbé kísérleti, de kizárólag ezzel az irányzékkal lesz Talvinnak lehetősége, hogy a saját közegében hozzon létre olyan örökbecsű albumokat, amelyeken eddig csupán tablázni nyílt módja (Dub Syndicate - dub reggae, Little Axe - blues, Bim Sherman - soul).

Ezzel együtt gyanítható, hogy az ifjúságot nem fogja meghatni ez a továbblépés, ellenben annál jobban zavarja majd őket az az egy-két tényleg önismétlésbe hajló, ambient-szőnyeges drum & bass. "Úgy tűnik, a Talvin utáni generációra vár, hogy a klasszikus elődöknek kevésbé behódolva, valami igazán érdekeset alkosson" - így egy kritikus, s ha önmagában még áll is az észrevétel, részemről mégis inkább a kiszámíthatóan jóra szavaznék.

- bogi -

Omni/Universal Island, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.