Színház: Fánk a klozetban (A Divadlo Na zábradlí Budapesten)

  • Csáki Judit
  • 2001. április 26.

Zene

Ha az ember váratlanul mély igazságot, saját magára vonatkoztatható üzenetet vél felfedezni mondjuk abban a sorban, hogy "nem az a bolond, ki megbámul egy csillagot", legjobb gyorsan egy baráti pszichológushoz fordulnia. Mutatis mutandis: a színdarabok és alkotók-nézők viszonylatában is ez a helyzet. Hogy tehát Petr Lébl, "a cseh színház Amadeusa", a prágai Divadlo Na zábradlí (Színház a korláton) rendezője belemerült Csehov Ivanovjába, majd 34 évesen öngyilkos lett, nem teszi búcsúlevéllé az előadást. És mégsem tudok másként gondolni rá.
Ha az ember váratlanul mély igazságot, saját magára vonatkoztatható üzenetet vél felfedezni mondjuk abban a sorban, hogy "nem az a bolond, ki megbámul egy csillagot", legjobb gyorsan egy baráti pszichológushoz fordulnia. Mutatis mutandis: a színdarabok és alkotók-nézők viszonylatában is ez a helyzet. Hogy tehát Petr Lébl, "a cseh színház Amadeusa", a prágai Divadlo Na zábradlí (Színház a korláton) rendezője belemerült Csehov Ivanovjába, majd 34 évesen öngyilkos lett, nem teszi búcsúlevéllé az előadást. És mégsem tudok másként gondolni rá.Aprágaiak kétestés vendégjátékán jó sokan voltunk a Bárkában, és ez azt is mutatja, hogy a Divadlo Na zábradlí azon külföldi színházak közül való, melyeknek határon túl is híre, neve és mítosza van. Tódultunk; elsősorban is a Macskajátékra; amelynek odakint is szép karrierje van, elsősorban - de nem kizárólag - a volt keleti blokkban, persze, itt fordul harmonikusan idegen nyelvre a tejcsarnok meg a házmesterné, nemcsak szó szerint, hanem kontextussal együtt.

Gondolná az ember, hogy bizonyos tartalmak fölött eljárt az idő; a Szkalla- (csehül Sztraka-) lányok interurbán kapcsolata a valahai vasfüggöny két oldalán ma tényleg nem több, mint amennyit Nyíregyháza és Sopron vagy New Jersey és Arizona távolsága jelent: praktikus nehézség. Hajdani súlya mára beépült a darab cselekményébe: özvegy Orbán Béláné életen át tartó, megannyi nehézség, couleur locale által súlyosbított szerelmi regényébe, a Csermlényi (csehül Molnár!) Viktorral folytatott viszonyba.

Jan Marek díszlete mintha a Csirkefejhez készült volna: egy gangos bérház udvara, tűzfallal, ereszcsatornával. Itt játszódik minden, noha a drámában egyetlen jelenet sem játszódik az udvaron. Az udvar tehát nem udvar, hanem

egy darab megereszkedett Kelet-Európa;

keréken jár belé nemcsak a taxi, a tolókocsi, hanem a pianínó is, mert olykor presszó. Megint máskor Orbánné lakása, az Egérkétől elválasztott rabicfallal, vagy éppen az utca, ahol a meglett korú asszony órákig sétál a fütyülős szélben hájas öregember-szerelme ablaka alatt. Akit azonban féltékenyen őriz a klasszikus mama, Cs. Bruckner Adelaida (ez nem fordul csehre sehogy).

És ez a szomorúan valóságos, mégis bármely átalakulásra képes díszlet, valószínűleg ez Petr Lébl értelmezése. Ahogy itt az álmok és vágyak megképződnek, majd semmivé válnak, pontosabban belehullanak az udvari klozetba, mint az utolsó bőséges vacsorában testet öltött szerelmi légyott termékei - a fánkok gurulnak mindenfelé az udvaron -, azon már csak röhögni lehet, olyan röhögéssel, amely erősebb minden sírásnál, és be kell tőle pisilni, és Giza, a garmisch-partenkircheni úriasszonnyá avanzsált aggódó nővér be is pisil. De ez már a vég.

Közben Orbánné van, az őt játszó Iva Janzurová, aki már csak rendkívül eleven és játékos arcával, annak minden izmával és párnácskájával is eljátssza Orbánné életét; és nemcsak az arca játszik, hanem a fantasztikusan, kívülről-belülről energikus színésznő egész teste, tartása, háta és lábfeje. Ez itt egy középkorú asszony, akit szétfeszít az élet és az életvágy, a szenvedés és a harc; aki megérdemel mindent, és akkor egy Paula nevű műnő elhipnotizálja előle a megroggyant, hangját vesztett kültelki énekest.

És igazán nagyszerű a Gizát játszó Eva Holubová, és jók a többiek is, rengeteg az ötlet, rendezésben, díszletben, mindenben - ez itt mégis Orbánné nagy játéka. Iva Janzurovát kaptuk ajándékba ezen az estén.

Az Ivanov - az más. Ott az Petr Lébl tétje, hogy vajon a formátumnélküliséget, a karizmától, súlytól, férfiúi vonzerőtől, majdnem mindentől mentes szétesettséget lehet-e - ezúttal nem a szó műfaji, hanem hétköznapi értelmében - drámává stilizálni.

Hát nem lehet, mondom; noha rengeteg néznivaló akadt az előadásban. Lehet itt is kezdeni a díszlettel, amely ezúttal a rendező, Petr Lébl munkája: egy kis fakalicka a színpad közepén, leginkább tán egy szerszámos kamrára hasonlít, ebbe zsúfolódnak a szereplők, éppen a legnagyobb létszámú második felvonásban, míg a sokkal levegősebb elsőt a voltaképpeni játéktér és egy függöny előtt játsszák. Ez a sufni mozogni és gurulni tud, de

mindenekelőtt nyomaszt bitangul

Ivanov is nyomaszt; úgy cselleng, lézeng, lődörög, mintha máris egy halott kísértene. Ha belegondolok, tán éppen ezért nem igazán drámai, amit látunk, mert tétje már nincs, egy végállapot, meglehetősen dicstelen.

Szóval Ivanov, akit Bohumil Klepl jó adag szplínnel hoz, voltaképpen már a legelején halott; egyetlen másodpercig sem hisszük fellángolását Szása iránt, tán mert ő sem hiszi, csak a legősibb motiváció, a tehetetlenségi nyomaték hajtja komótosan a tervezett esküvő és a megvalósított öngyilkosság felé.

Van idő és mód az isteni színészi játékot bámulászni; de mielőtt globális elkeseredésünkben oda jutnánk, hogy "bezzeg ott", még az is felötlik, hogy ez az ottani élvonal, élvonal pedig nálunk is van, tehát nyugodtan és büszkén: "bezzeg itt".

A negyedik felvonás elszakadni látszik az előző háromtól, amennyiben felgyorsulnak a váltott szereplők közt zajló dialógok, ekként nyomatékosítva, hogy ehhez az újabb frigyhez igazán senkinek, még az ambiciózus kis Szásának, a menyasszonynak sincsen sok kedve. Ha lenne értelme Petr Lébl rendezése láttán a csehovi értelmezési hagyományra hivatkozni - nincsen -, azt kellene mondani, hogy éppen ellene feszül. Az eredetileg leginkább kóda jellegű végjátékot - melyben valójában nem történik semmi (új), csak az a bizonyos fegyver sül el valóságosan - itt úgy játsszák, mintha ekkor történne minden, leginkább a megvilágosodás: mindenki most jön rá arra, amire már a legelején rájöhetett volna. A hagyományosan gyönyörűséges tabló - melyről Ivanov hiányzik, mivel ő a színen kívül lövi főbe magát, és csak a többiek merednek egymásra - itt is elkészül, és kevésbé tragikus, mint inkább melankolikus. Tragikussá bennünk lesz; mondtam már, Petr Lébl 1999 karácsonya előtt két nappal felakasztotta magát a színház zsinórpadlásán.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.