Lemez: Az infantilizmus diadala (John Frusciante: To Record Only For Water For Ten Days)

  • 2001. április 26.

Zene

Kezdjük mindjárt a recenzens nehézségeivel. Az egyik lehetőség, hogy adatokat közlünk a szerzőről, ezzel segítve az olvasót az eligazodásban. Vagy zeneelméleti tudásunkat villogtatva stílusokba, kategóriákba gyömöszöljük a művet, és megmondjuk, hogy mihez képest. Esetleg költői képek, metaforák segítségével megpróbálhatjuk a lehetetlent: leírni magát a zenét.
Kezdjük mindjárt a recenzens nehézségeivel. Az egyik lehetőség, hogy adatokat közlünk a szerzőről, ezzel segítve az olvasót az eligazodásban. Vagy zeneelméleti tudásunkat villogtatva stílusokba, kategóriákba gyömöszöljük a művet, és megmondjuk, hogy mihez képest. Esetleg költői képek, metaforák segítségével megpróbálhatjuk a lehetetlent: leírni magát a zenét.

Az adott esetben egyik módszer sem tűnik járhatónak. A szerzőről lehet tudni, hogy a Red Hot Chili Pepperst erősítette fénykorában, majd elunta a sztárságot, és magánzó lett. A pincében rögzített négysávos magnójára ezt-azt, amit Niandra Lades and Usually Just a T-shirt címen jelentetett meg 1994-ben. Aztán kiadott még egy önálló anyagot, ami túl sötétre sikerült, és amit később visszavont a terjesztésből. Mostanában újra játszik az RHCP-ben, és megjelent a hivatalosan második szólóalbuma. Ezek az információk azonban nem igazán visznek közelebb a lényeghez.

Külsőre a zene leginkább valamiféle rockzenére emlékeztet, de annyira lazán kezeli a kliséket, olyan szabadságfokkal épít egy magánmitológiát, hogy megtévesztő lehet bármilyen kategorizálás. Ezek fura vázlatok, zenei ötletek, a számoknak nem biztos, hogy van szabályos formájuk, elindulnak, leállnak, összefolynak, a fejünkben mégis összeáll a dolog. Elkezdték átírni vonósnégyesekké, de minek? Van olyan műalkotás, aminek a végső formája a töredékesség. Egyfajta minimalizmus ez, mint Raymond Carver prózája vagy Godard filmjei.

Első hallásra amatőr nyekergésnek tűnik, holott csak nincs a palinak semmilyen megfelelési kényszere. Triviális sémákat bolondít meg, időnként megfordulnak a szólamok, az éneket a paródiát súroló nyekergés, ordibálás váltja föl, a primkó dobgépet vonósokkal imitáló elektronika, mégsem hasonlít a dolog semmire. Komor zene az őrület határáról, infantilis, mondhatni bátor anyag, és van benne erő, ami akkor derül ki igazán, ha teljes erőből hallgatod.

Nehéz megítélni, hogy mennyi benne az ösztönös zsenialitás vagy a rafinált tudatosság, de olyan személyesnek tűnik, hogy nem tudsz szabadulni tőle.

Czabán György Boborján

Warner Bros., 2001

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.