Hadd tudja meg Jean Valjean – Az Amen jubileumi koncertje

  • - minek -
  • 2014. január 12.

Zene

A Pajor Tamás vezette Amen jubileumi koncertje a Hit Csarnokban sokak számára korántsem csak popzenei esemény volt – pedig pusztán annak sem lett volna utolsó.

Pajor Tamás 1987-es megtérése és a máig kultusszal és reverenciával övezett (szellemi vezére és frontembere által utóbb többszörösen is megtagadott) Neurotic vége sokak számára sugallta, hogy a magyar popzene elveszített egy figyelemre méltó őstehetséget – ő azonban a Hit Gyülekezetében sem hagyta abba a zenélést.  A nyolcvanas évek legvégén, a kilencvenes évek elején, többek között szintén a nyolcvanas évek alternatív popéletéből érkezett zenésztársak invenciózus közreműködésével készített Amen-lemezek (az első kettő legalábbis biztosan) még mai füllel újrahallgatva is azt mutatják, hogy szövegírói, verselői, dalszerzői vénája korántsem kopott meg – legfeljebb egészen más, spirituális célokat szolgált (néhány, e korszakból származó, klasszikus videoklip itt és itt tekinthető meg).

Később alkalmanként még készített Amen név alatt felvételeket (miközben zömmel a zenén kívüli dolgok foglalták el idejét) –, ezek még sokkal inkább a gyülekezet számára szóltak, s talán kevésbé is köthették le a laikus közönség figyelmét (a profán és szekuláris kritikusok fanyalgásáról nem is szólva). Az utóbbi években Pajor sokszor figyelemre méltó részletekben gazdag, szóló popprodukciókkal jelentkezett (a 2006-os Önök értéket mi is méltattuk) – most azonban eljött az Amen 25 éves jubileuma, s ezt egy nagyszabásúnak szánt jubileumi koncerttel ünnepelték, melynek a terebélyes Hit Csarnok adott otthont.

false

 

Fotó: Galló Rita

A színpadon számról számra változó létszámú és összetételű zenészkülönítmény (legalább egytucatnyian), elöl pedig a fáradhatatlannak tűnő Pajor, aki a maratoni, háromórás produkcióval szinte végig képes lekötni a közönség könnyen fáradó figyelmét. Eközben néha azért pihen, amikor vendégelőadók, többnyire hites zenésztársak veszik át tőle a mikrofont – bár a rímpatronokat nem tőlük kell várni, de a hatásosan felépített produkció ettől sem döccen meg. „Külsős” díszvendégként Geszti Péter lép a színpadra, aki a Pajornak szánt laudációt követően két saját számot is előad – korántsem ezek az este legerősebb percei.

Az Amen zenéje, mely egyszerre idézi meg a nyolcvanas évek (különösen annak közepe és második fele) műanyag szinti hangszíneit, soulos popzenéjét, az elektrofunk ritmusokat, a soft rockot, a gátlástalanul hatásvadász plasztik diszkót és persze a hiphop aranykorát (melynek honi úttörője éppen a majd három évtizede rappelő Pajor) ma paradox módon aktuálisabb, mint a kilencvenes évek legelején – akkor inkább az éppen kifutó stílus paródiájának hatott, s ezzel is hozzájárult a léha konzumkultúra kritikájához. A vérprofi zenészek néha egészen meghökkentő módon juttatják eszünkbe az olyan (többnyire és természetesen módfelett profán, sőt keresztény szemszögből kifejezetten frivol, viszont a jelenben érvényes és trendi) produkciókat, mint a Blood Orange, a Twin Shadow, Hercules And Love Affair vagy éppen a tavalyi Random Access Memories albummal visszatérő Daft Punk. Aki szeret intenzív szintifüggönyökben fürdeni, élvezi a kettő-négyek lágy puffanását, az illemtudóan visszafogott, de néha az előtérbe engedett gitárjátékot (a neoklasszikus metálból induló Fejes Zoltántól), az elegánsan funky ritmusokat, a precízen elhelyezett fúvóskórusokat, s általában bejön neki ez az erős nyolcvanas (néha meg kilencvenes) évek nosztalgiája, az nem fog csalódni, még ha kevéssé hat is rá a Szentlélek üzenete. Ráadásul mindez csupán a kíséret Pajor szövegeihez, melyek meghökkentően nagy arányban válthatnak ki érdeklődést – még egy nem hívő befogadóból is.

false

 

Fotó: Galló Rita

Ha már itt tartunk: Pajor Tamásról minimum el kell mondanunk, hogy a magyar modern kori popzene egyik legkreatívabb szövegírója – némi túlzással: amit ő nem tud, azzal már nem is érdemes próbálkozni. Hogy eközben egyszerre merít a néhai Dixi kimeríthetetlen szózuhatagaiból és nyelvújító fantáziájából, Romhányi József rímalkotó dühéből és teleprédikátorok behízelgő argumentumaiból, csak növeli műveinek erejét és lehetőségeit.

Ezzel persze képes vissza is élni: a koncert közben mintegy átvezető jelleggel többször is felolvassa frissen írt verselményeit, melyek virtuóz nyelvi megoldások mellett bővelkednek a még éppen jó, vagy a már majdnem necces kínrímekben és büntető szóviccekben. („Hadd tudja meg Jean Valjean, hogy a szívre van balzsam”.)

Az állandó rímkényszer persze csodákat szül – az új és régi Pajor szösszenetek között számos olyat találunk, amely maximálisan alkalmas arra, hogy urbánus népköltészetként akár szájról szájra terjedjen – elég csak fellapozni a terjedelmes Pajor és Amen szövegkönyveket (például itt, vagy itt). És akkor még nem is szóltunk az előadó bon mot-iról („a cinizmus az egerek humora”), biblikus kontextusba illesztett önvallomásairól („Én csak egy zsidó fiú vagyok”), vagy megemlékezéséről a gyülekezetet elhagyó néhai zenésztársakról (főképpen Dönciról).

false

 

Fotó: Galló Rita

A nagykanállal mért, tipikusan rapben elbeszélt kultúrkritika hol metszően éles és találó, hol pedig túlrajzolt és elnagyolt – de hát egy próféta sosem lehet eléggé precíz. A geek szubkultúrát cinkelő Ekezet nelkul például aligha tartozik a pályafutás maradandó darabjai közé, de az újabb keletű Amen-számok között bőven akad muníció – érdekes, de ezek között több az ancien regime hangulatával az édesbús Kádár-nosztalgián ironizáló, meg a represszív gyermekkort megidéző szám (pl. a Béketábor vagy az Önök érték szólólemezről megszólaló Mama Ucsityelnyica) minden további nélkül szerepelhetne egy laikus, nem hívő előadó repertoárjában is. A ráadással és közös imával megkoronázott vég (a most is aktuálisnak gondolt Vége van és persze a Magyarország felett az ég) azonban méltó lezárással szolgál a koncert zömmel bennfentes, hívő és nem utolsósorban lelkes (a dalokat kívülről fújó) közönsége számára – annyi biztos, hogy számukra az Amen koncertje korántsem csak popzenei esemény (bár annak is figyelemre méltó volt).

Január 10., Hit Csarnok


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.