Koncert

Lydia Lunch

  • - greff -
  • 2014. január 12.

Zene

Lydia Lunch nem alkuszik. A harminc évvel ezelőtti New York-i noise-színtér legfeketébb boszorkányának bizonyára számos lehetősége lett volna az elmúlt tíz-tizenöt év során arra, hogy aprópénzre váltsa jelentős hírnevét, de őt persze egészen másfajta fából faragták.

Ahelyett, hogy holmi olcsó mutatvánnyal megkísérelt volna visszakapaszkodni az ismertségnek legalább arra a szintjére, amelyen akkor állt, amikor a Sonic Youth-szal, Nick Cave-vel vagy Rowland S. Howarddal kavart, a nyílt sebek, a romlás, rontás és mérgezés királynője Spanyolországba száműzte magát, és spoken word-ügyekkel, elektronikus zenével és sporadikus fellépésekkel foglalta el magát a radikális gitárzajra fogékony közönség fülétől és szemétől hol jobban, hol kevésbé elzárva. Retrovirus nevű, viszonylag friss zenekara nagyjából a legjobb dolog, amivel a művésznő ebben a kései pályaszakaszában előállt, így a magyar közönség igazán szerencsésnek tudhatja magát, hogy éppen most láthatta viszont (vagy húszévnyi távollét után) a felettébb szerencsésen idősödő, 54 éves, de eredetiségéből, karizmájából és makulátlanul punkos attitűdjéből semmit sem veszített nagyasszonyt.

Lydiát a hajó színpadán a noise mindenen átesett veteránjai kísérték végig pályája különösen csúf állomásain a Teenage Jesus horzsoló káoszától az 8 Eyed Spy perverz surfrockján át a Shotgun Wedding lemez tradicionálisabb éjszakai utazásáig, sőt még egy egészen elvetemült Suicide-feldolgozást is leerőszakoltak a meggyötört közönség torkán. Pontosabb volna persze úgy mondani, hogy keresztülverekedték magukat a műsoron, ezt a harcot pedig a vadul izzadó, kivégzőosztagokat idéző mimikájával hol az erősítőjére, hol a plafonra, hol pedig a nézőire támadó Weasel Walter gitáros vezette, aki a röfögés, a sistergő fehérzaj és a koponyába fúró antidallambetétek közül válogatta össze kivételes kunsztjait annak érdekében, hogy ne csak ő kapkodja a levegőt minden egyes szám után.

A38 hajó, december 8.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.