mi a kotta?

Hajdan jobb időket éltünk

  • mi a kotta
  • 2018. április 8.

Zene

„...az I. számú részlet Kossuthot akarja jellemezni. [...] II. „Mi bú nehezül lelkedre, édes férjem?” Kossuth neje, a hűséges hitvestárs aggódva szemléli férje bánatos, gondoktól redős arcát. Kossuth iparkodik őt megnyugtatni […]; végre azonban kitör kebléből a rég visszafojtott fájdalom: III. „Veszélyben a haza!” [...] Kossuth merengve néz vissza a dicső múltba: IV. „Hajdan jobb időket éltünk...” [...] V. „Majd rosszra fordult sorsunk...” Az 5. téma [...] az osztrákok zsarnokságát, törvényt nem ismerő erőszakosságát akarja jellemezni, melyből annyi baj szakadt hazánkra. [...] Kossuth e szavakkal: VI. „Harcra fel!” felriad merengéséből. [...] Immár elhatározott tény a fegyverfogás. VII. „Jöjjetek, jöjjetek! szép magyar vitézek, szép magyar leventék!” Ez Kossuth szózata a magyar nemzet fiai­hoz, mellyel őket zászlaja alá hívja. [...] Kossuth megismétli felhívását az egybegyűlt sereghez, mire ez szent fogadalmat tesz, hogy a harcban mindhalálig kitart [...] Pár pillanatra mélységes csönd, s aztán: VIII. ...halljuk az ellenséges osztrák csapatok lassú közeledtét. Témájuk az osztrák himnusznak (Gotterhalte) első 2 eltorzított taktusa. [...] Megkezdődik a harc teljes erővel. [...] Összecsapást összecsapás követ, a küzdelem az élet-halál tusa jellegét veszi fel, mit a legvadabb disszonanciák akarnak jellemezni.” Az ifjú Bartók Béla hazafias irályú szimfonikus költeménye, a Kossuth programja szól ekképp, és két nappal nemzeti ünnepünk előtt ezzel a művel indul majd a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertje, hogy „a magyar Heldenleben” után az igazi, a straussi Hősi élet is elhangozzon Kovács Jánosék előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc).

Új korszak hírnökei – ez lesz a fenti koncert fantáziacíme, és ilyen régi-új hírnök szombat este, a Müpa Régizene Fesztiválján is elénk jut majd: Claudio Monteverdi személyében (Nemzeti Hangversenyterem, március 10., hét óra). Tőle az operairodalom első időtlen klasszikusát, az 1607 karneválja óta nyűgöző Orfeót fogják adni: koncertszerű formában, és a két mitológiai főszereplő szólamát a hajdani sztártenor, Rolando Villazón és Baráth Emőke (képünkön) hangján felkínálva számunkra.

„Egy egész Beethoven lakozik ennek a franciának a bensőjében, de azért kötözni való bolond” – így írt az empatikus német irodalmár, a nálunk ma leginkább Petőfi-rímként ismerős Ludwig Börne („Hugo Victor, Göthe, Börne, / Bár az oldalok kitörne”) Berlioz Fantasztikus szimfóniájának 1830-as párizsi ősbemutatójáról, amely persze ugyancsak az új zene hírnöke, s egyszersmind a programzene diadala volt a maga idejében. Hector Berlioz műve a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertjét zárja majd, és Hamar Zsolték kedd esti programján még két másik francia kompozíció fog szerepelni: Az arles-i lány című két Bizet-szvit tételeinek válogatása, valamint Saint-Saëns „Egyiptomi” melléknevet viselő 5. zongoraversenye, amelynek szólistája a fiatal orosz pianista, Polina Charnetckaia lesz (Zeneakadémia, március 13., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.