mi a kotta?

Hajdankor

  • mi a kotta
  • 2021. október 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/42. hétre

„Uj (!) reménysugár.

I. rész (melyben a dolog fejlődni kezd a lehető legszebben)

II. rész (melyben mintha a reménysugár való boldogságot hozna)

III. rész (melyben egy csapásra minden fenekestől felfordul)”

Ez a néhány hevenyészett sor, amelyet a fiatal Bartók Béla egy neki szóló levél hátoldalára jegyzett fel, a zenetörténeti kutatás sejtése szerint nem más, mint az 1904-es zongorára és zenekarra szerzett Scherzo vázlatos programja. Az eredetileg Burleszk címet viselő alkotás igazán nem tartozik a kiforrott stílusú és gyakran előadott Bartók-kompozíciók közé, így csak annál inkább kíváncsiak lehetünk majd a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának jövő szerdai hangversenyére, ahol Fejérvári Zoltán szólójával és a kiváló Riccardo Frizza vezényletével ez a mű is elhangzik majd (Zeneakadémia, október 27., fél nyolc). A műsoron azért a Tánc­szvitet is ott fogjuk találni, valamint az ifjú Bartók átmeneti példaképe, vagyis Richard Strauss két művét: a Scherzo számára közvetlen mintát kínáló koncertdarabot, a Burleszket, valamint a Don Juan szimfonikus költeményt.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.