Visszhang: koncert

Patti Smith

Visszhang

A program beharangozója alapján valamiféle családi kamarazenére számítottunk (Tony Shanahan basszusgitáros mellett Smith lánya, Jesse játszott billentyűs hangszereken, fia, Jackson pedig gitáron).

Az est szertartásos kezdése alapján – milyen jó, hogy újra itt vagyunk, pandémia után – várakozásunk beigazolódni látszott. A színpadkép puritán, nincsenek látványelemek, minden a „magasztos mondanivalóra” fókuszál. Azonban a második szám, a Redondo Beach bakija után valóban családiassá válik a hangulat. És ami legmeglepőbb: nem hiányzik a dob. Még úgy sem, hogy elsősorban az ismerős régi (rock) dalokat halljuk: Dancing Barefoot, Because the Night, Pissing in the River, Ghost Dance, Gloria. Patti Smith úgy táncol, mintha egyedül lenne, úgy énekel, mintha most először kiáltaná világgá mindazt, amit a szabadságról gondol. Rutinnak nincs nyoma, ami persze biztosan nem igaz. De az biztos, hogy tudja jól, épp melyik városban lép fel. Erről nemcsak az angolul elszavalt három magyar vers (Pilinszkytől az Egy arckép alá és az Introitusz, illetve Ady Fekete zongorája) tanúskodik, de az a komolyság is, ahogy „itt és most” a lázadás szükségességéről, a személyes felelősségünkről énekel. Mindez persze veszélyes játék, hiszen Smith egyértelműen a múlt követe, költészetét Bob Dylan meg Jim Morrison ihlette, csupa régi dolog: szabadság, szerelem, béke. De a varázslat ennyi év után is működik, ami 2021-ben valóban a megtestesült csoda.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.