Koncert

Hang(g)erjesztők

Alessio Elia klarinétversenyének ősbemutatója

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. június 9.

Zene

Itt él köztünk egy nagyszerű olasz zeneszerző, az idén negyvenéves Alessio Elia. Hazai rendezésű nemzetközi zeneszerzőversenyeken szerepelt sikerrel, volt már önálló szerzői estje a Budapesti Olasz Kultúrintézetben, magyar szimfonikus zenekarok mutatták be műveit, számos alkalommal győződhettünk meg kivételes formátumáról.

Magam kifejezetten élénken emlékszem néhány művére (Conifold transitions; Dimensioni nascoste – Rejtett dimenziók), s a mai napig lúdbőrös leszek, ha Trasparenze című nagyzenekari darabjára gondolok. Borítékolni lehetett, hogy ősbemutatóként felhangzó klarinétversenye – Implicate Inklings – is minimum nagyon jó lesz. S hogy május 4-én nem volt tele a Zeneakadémia földszintje a Concerto Budapest jól bejáratott Premier-koncertjén, arról – minden egyéb magyarázat számomra értelmezhetetlen – csak az időjárás tehetett.

Az elmúlt évtizedben született Elia-darabokban gyakran találkozhatunk a polysystemism kifejezéssel, ami praktikusan azt jelenti, hogy (1) az egyes hangszercsoportok szólamaiban más-más hangolási rendszer szerinti intonáció érvényesül, illetve (2) a húros hangszerek számára a zeneszerző eltérő scordatúrákat ír elő, például a hegedűk négy húrját nem ugyanarra az alaphangra kell hangolni, ami azzal a következménnyel is jár, hogy az üveghangok régiójában más-más felhangok szólnak intenzívebben. A zeneszerzői módszer látszólag komplikált és extra akusztikai ismereteket is feltételez, a befogadói tapasztalat viszont könnyen leírható: a komplex hangolási rendszer egy hallatlanul rétegzett, sűrű, de sohasem zavaros, egyszerre légies és tömbszerű hangképet eredményez, amelyet egy fizikus magától értődően „gerjesztett állapotként” írna le. A normál hallástartomány alsó és felső régiói extra kontúrokkal jelennek meg, s egy olyan akusztikai paradoxon is előáll a gerjesztett állapot révén, amelyet nehéz racionálisan feloldani: nem a tér (ebben az esetben a Zeneakadémia Nagyterme) hozza létre a visszhangosabb, zengőbb akusztikai környezetet, hanem maga a kompozíció. Egy így megírt darab még a legszárazabb akusztikájú teremhez is képes templomi karakterisztikát társítani. Alessio Elia zenéje a mikrovilágot nagyítja ki óriási „vásznakra”, a felnagyított részletek viszont nemcsak egy távoli nézőpontból, hanem egészen közelről is rajzosan részletesek és aprólékosan megmunkáltak.

Elia néhány közelmúltban befejezett darabjában ebben az önmagában is izgalmas hangtérben tradicionálisabb (illetve a tradíció felől is értelmezhető) melodikus vonalvezetéssel kezdett el kísérletezni, a most bemutatott Implicate Inklings ezen tapasztalatainak reprezentatív összefoglalása. De mi más is lehetne, mint reprezentatív, hisz’ egy olyan műfajt választott, mint a versenymű. Szólistának Klenyán Csabát sikerült felkérni, aki tökéletesen értette és élte a kompozíciót, végül pedig egy olyan gyönyörű, líraian éneklő, az ütőhangszeresek mágikus hatású orgonapontja (!) által keretbe foglalt kadenciával toldotta meg a darabot, amelyet nemcsak a partitúra függelékében, hanem a főszövegben is érdemes lenne megjelentetni. A zenekar Rácz Zoltán keze alatt játszott, és a muzsikusok igazán sajnálhatják, hogy bizonyára csak keveset érzékeltek az összhatás mágiájából.

Zeneakadémia, május 4.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?