Koncert

Hang(g)erjesztők

Alessio Elia klarinétversenyének ősbemutatója

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. június 9.

Zene

Itt él köztünk egy nagyszerű olasz zeneszerző, az idén negyvenéves Alessio Elia. Hazai rendezésű nemzetközi zeneszerzőversenyeken szerepelt sikerrel, volt már önálló szerzői estje a Budapesti Olasz Kultúrintézetben, magyar szimfonikus zenekarok mutatták be műveit, számos alkalommal győződhettünk meg kivételes formátumáról.

Magam kifejezetten élénken emlékszem néhány művére (Conifold transitions; Dimensioni nascoste – Rejtett dimenziók), s a mai napig lúdbőrös leszek, ha Trasparenze című nagyzenekari darabjára gondolok. Borítékolni lehetett, hogy ősbemutatóként felhangzó klarinétversenye – Implicate Inklings – is minimum nagyon jó lesz. S hogy május 4-én nem volt tele a Zeneakadémia földszintje a Concerto Budapest jól bejáratott Premier-koncertjén, arról – minden egyéb magyarázat számomra értelmezhetetlen – csak az időjárás tehetett.

Az elmúlt évtizedben született Elia-darabokban gyakran találkozhatunk a polysystemism kifejezéssel, ami praktikusan azt jelenti, hogy (1) az egyes hangszercsoportok szólamaiban más-más hangolási rendszer szerinti intonáció érvényesül, illetve (2) a húros hangszerek számára a zeneszerző eltérő scordatúrákat ír elő, például a hegedűk négy húrját nem ugyanarra az alaphangra kell hangolni, ami azzal a következménnyel is jár, hogy az üveghangok régiójában más-más felhangok szólnak intenzívebben. A zeneszerzői módszer látszólag komplikált és extra akusztikai ismereteket is feltételez, a befogadói tapasztalat viszont könnyen leírható: a komplex hangolási rendszer egy hallatlanul rétegzett, sűrű, de sohasem zavaros, egyszerre légies és tömbszerű hangképet eredményez, amelyet egy fizikus magától értődően „gerjesztett állapotként” írna le. A normál hallástartomány alsó és felső régiói extra kontúrokkal jelennek meg, s egy olyan akusztikai paradoxon is előáll a gerjesztett állapot révén, amelyet nehéz racionálisan feloldani: nem a tér (ebben az esetben a Zeneakadémia Nagyterme) hozza létre a visszhangosabb, zengőbb akusztikai környezetet, hanem maga a kompozíció. Egy így megírt darab még a legszárazabb akusztikájú teremhez is képes templomi karakterisztikát társítani. Alessio Elia zenéje a mikrovilágot nagyítja ki óriási „vásznakra”, a felnagyított részletek viszont nemcsak egy távoli nézőpontból, hanem egészen közelről is rajzosan részletesek és aprólékosan megmunkáltak.

Elia néhány közelmúltban befejezett darabjában ebben az önmagában is izgalmas hangtérben tradicionálisabb (illetve a tradíció felől is értelmezhető) melodikus vonalvezetéssel kezdett el kísérletezni, a most bemutatott Implicate Inklings ezen tapasztalatainak reprezentatív összefoglalása. De mi más is lehetne, mint reprezentatív, hisz’ egy olyan műfajt választott, mint a versenymű. Szólistának Klenyán Csabát sikerült felkérni, aki tökéletesen értette és élte a kompozíciót, végül pedig egy olyan gyönyörű, líraian éneklő, az ütőhangszeresek mágikus hatású orgonapontja (!) által keretbe foglalt kadenciával toldotta meg a darabot, amelyet nemcsak a partitúra függelékében, hanem a főszövegben is érdemes lenne megjelentetni. A zenekar Rácz Zoltán keze alatt játszott, és a muzsikusok igazán sajnálhatják, hogy bizonyára csak keveset érzékeltek az összhatás mágiájából.

Zeneakadémia, május 4.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.