Koncert

Hang(g)erjesztők

Alessio Elia klarinétversenyének ősbemutatója

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. június 9.

Zene

Itt él köztünk egy nagyszerű olasz zeneszerző, az idén negyvenéves Alessio Elia. Hazai rendezésű nemzetközi zeneszerzőversenyeken szerepelt sikerrel, volt már önálló szerzői estje a Budapesti Olasz Kultúrintézetben, magyar szimfonikus zenekarok mutatták be műveit, számos alkalommal győződhettünk meg kivételes formátumáról.

Magam kifejezetten élénken emlékszem néhány művére (Conifold transitions; Dimensioni nascoste – Rejtett dimenziók), s a mai napig lúdbőrös leszek, ha Trasparenze című nagyzenekari darabjára gondolok. Borítékolni lehetett, hogy ősbemutatóként felhangzó klarinétversenye – Implicate Inklings – is minimum nagyon jó lesz. S hogy május 4-én nem volt tele a Zeneakadémia földszintje a Concerto Budapest jól bejáratott Premier-koncertjén, arról – minden egyéb magyarázat számomra értelmezhetetlen – csak az időjárás tehetett.

Az elmúlt évtizedben született Elia-darabokban gyakran találkozhatunk a polysystemism kifejezéssel, ami praktikusan azt jelenti, hogy (1) az egyes hangszercsoportok szólamaiban más-más hangolási rendszer szerinti intonáció érvényesül, illetve (2) a húros hangszerek számára a zeneszerző eltérő scordatúrákat ír elő, például a hegedűk négy húrját nem ugyanarra az alaphangra kell hangolni, ami azzal a következménnyel is jár, hogy az üveghangok régiójában más-más felhangok szólnak intenzívebben. A zeneszerzői módszer látszólag komplikált és extra akusztikai ismereteket is feltételez, a befogadói tapasztalat viszont könnyen leírható: a komplex hangolási rendszer egy hallatlanul rétegzett, sűrű, de sohasem zavaros, egyszerre légies és tömbszerű hangképet eredményez, amelyet egy fizikus magától értődően „gerjesztett állapotként” írna le. A normál hallástartomány alsó és felső régiói extra kontúrokkal jelennek meg, s egy olyan akusztikai paradoxon is előáll a gerjesztett állapot révén, amelyet nehéz racionálisan feloldani: nem a tér (ebben az esetben a Zeneakadémia Nagyterme) hozza létre a visszhangosabb, zengőbb akusztikai környezetet, hanem maga a kompozíció. Egy így megírt darab még a legszárazabb akusztikájú teremhez is képes templomi karakterisztikát társítani. Alessio Elia zenéje a mikrovilágot nagyítja ki óriási „vásznakra”, a felnagyított részletek viszont nemcsak egy távoli nézőpontból, hanem egészen közelről is rajzosan részletesek és aprólékosan megmunkáltak.

Elia néhány közelmúltban befejezett darabjában ebben az önmagában is izgalmas hangtérben tradicionálisabb (illetve a tradíció felől is értelmezhető) melodikus vonalvezetéssel kezdett el kísérletezni, a most bemutatott Implicate Inklings ezen tapasztalatainak reprezentatív összefoglalása. De mi más is lehetne, mint reprezentatív, hisz’ egy olyan műfajt választott, mint a versenymű. Szólistának Klenyán Csabát sikerült felkérni, aki tökéletesen értette és élte a kompozíciót, végül pedig egy olyan gyönyörű, líraian éneklő, az ütőhangszeresek mágikus hatású orgonapontja (!) által keretbe foglalt kadenciával toldotta meg a darabot, amelyet nemcsak a partitúra függelékében, hanem a főszövegben is érdemes lenne megjelentetni. A zenekar Rácz Zoltán keze alatt játszott, és a muzsikusok igazán sajnálhatják, hogy bizonyára csak keveset érzékeltek az összhatás mágiájából.

Zeneakadémia, május 4.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.