Koncert

Örökkék ég a felhők fölött (és alatt)

Concerto Budapest, Rácz Zoltán

  • (ba)
  • 2019. június 9.

Zene

Milyen szerencsések ezek a franciák, náluk mindig süt a nap és kék az ég, még fedett pályán is, bent a hangversenyteremben, sőt az élményt a felhők sem tudják megzavarni.

Ezt a benyomást keltette a Concerto Budapest francia zenekari estje (odaillő magyar kompozícióval kiegészítve). Berlioz Római karnevál nyitányában a vonós futamok hajlékonysága, forszírozottságtól mentes dinamikus játéka a Budapesti Fesztiválzenekar 35 évvel ezelőtti bemutatkozó koncertjének Glinka-nyitányát idézte – akkor ütőhangszeresként már közreműködött a mostani est karmestere, Rácz Zoltán. A darab lendülete, népünnepély jellege addig a pontig érvényesült zavartalanul, amikor a tutti hangereje, anélkül, hogy féktelenné vált volna, egyszerűen kinőtte a Zeneakadémia Nagytermét, a zenekar ezeken a pontokon is megfelelő kontrollal játszott.

Debussy Három noktürnjében Rácz megmutatta, hogy az impresszionistának mondott zenéből sem hiányozhatnak a kontúrok. Határozott szólamrajzokkal festette meg a három képet – Felhők, Ünnepek, Szirének –, az utolsó tételben a szirénhangokat az Új Liszt Ferenc Kamarakórus női szekciója énekelte. A kar dallamformálása, ritmikai rugalmassága jól illett a zenekarhoz, csupán a puhán szóló hangszereknél szóltak egy hajszállal nyersebben. A hasonló apparátusú Ligeti-műben, a Clocks and Cloudsban fellépő tizenkét női kórustag hibátlanul oldotta meg a feladatát. Ketten a darab közben hangvillával adtak maguknak segítséget, s amíg egy mű ennyire „új” (majdnem 50 éves!), és egyébként is nehéz, addig ez az eljárás csak helyeselhető.

Ravel Bolérójához mintha új hangszerekkel ültek volna le a fúvósok. A darab elején az addigiakhoz képest más – lényegesen puhább, melegebb – hangszínnel lépett be sorban a fuvola, a klarinét, a fagott és így tovább. A friss hangszínek teljes nyugalommal telepedhettek rá a konokságában is rugalmasan pergő kisdob osztinátójára (kisdobos: Dzsanda Vitalij). A témát egymás után intonáló szólóhangszerekre úgy kellett figyelni, mint amikor a gyerek minden felnőtt rokontól örömmel hallgatja meg ugyanazt a mesét (mert sosem teljesen ugyanaz). Mi is az a ritmikus, meglehetősen egyforma mozgás, melyet nem szokás megunni? Igen, arra célzok, hogy az előadás erotikusan indult, de a mű közepénél egy erkölcscsősz már kiterelte volna a kiskorúakat a hangversenyteremből. Rácz keze alatt (egész este nem használt pálcát) az izgalom természetes módon fokozódott, tán két olyan pillanat akadt, amikor úgy lehetett érezni, hogy most crescendót „csinálnak”, egyébként a zene mintegy magától duzzadt egyre intenzívebbé. A zene az előadók mozgásigényét sem hagyta érintetlenül, különösen az első klarinétos, Klenyán Csaba mutatott irányt az összművészet felé varázslatos hangszerjátékával, valamint azzal a zenekari játék közben is előadható tánccal, melyet szabatosan az ülőboleró névvel tudok leírni. Lehet, hogy (önkéntelen?) performansza már bemelegítés volt a koncertet követő éjszakai ősbemutató-hangverseny szólójához (e produkcióról lásd Molnár Szabolcs beszámolóját). Mindenesetre a Boléro csúcsteljesítménye volt az egyébként is magas színvonalú estnek, a jazz szabad lüktetését idéző előadást a jazzkoncertekről ismerős tombolás fogadta.

Zeneakadémia, május 4.

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.