Hangkorbácsolás (Nine Inch Nails)

  • Greff András
  • 2007. augusztus 2.

Zene

Ennek is össze kellett jönnie egyszer: augusztus 11-én, szombaton a Szigeten az indusztriális rock történetének legnépszerűbb zenekara, az amerikai Nine Inch Nails zárja a Nagyszínpad programját. Alant pályakép és némi esélylatolgatás következik.

Ennek is össze kellett jönnie egyszer: augusztus 11-én, szombaton a Szigeten az indusztriális rock történetének legnépszerűbb zenekara, az amerikai Nine Inch Nails zárja a Nagyszínpad programját. Alant pályakép és némi esélylatolgatás következik.

A 80-as évek alkonyán, amikor a Nine Inch Nails pályára állt, immár számos jele volt annak, hogy a következő évtized egyik meghatározó tendenciája az elektronikus és a gitárzene (újabb és újabb mutációkat világra segítő) szimbiózisa lesz. A zenekar első lemeze, a Pretty Hate Machine 1989-ben jelent meg, s akkorra már jó néhányan szereztek nevet maguknak a gépi zaj gitárosításával (vagy fordítva), legyen elég most csak a Skinny Puppy vagy a Ministry nevét megemlíteni, sőt ebben az évben már a Depeche Mode is előállt legelső gitárvezérelte slágerével, a Personal Jesusszel. Az 1965-ben született, korábban vérbeli szintipop bandákban (az Exotic Birds nevűtől fennmaradt rövid koncertfelvétel megtalálható a YouTube-on!) próbálkozó Trent Reznor első lemezével erre a jól kitaposott ösvényre kanyarodott rá. Lemezének jelentős sikeréért tehát korántsem az originalitás, sokkal inkább a számok kvalitása szavatolt: nem véletlen, hogy az olyan darkpopszámok, mint a Terrible Lie, a Down In It vagy a Sin a mai napig gyakorta részét képezik a NIN koncertrepertoárjának, nem beszélve a lemeznyitó Head Like A Hole-ról, a zenekar leggömbölyűbb slágeréről (nyakunk rá, hogy ezzel zárnak majd a Szigeten is). A lemez maradéktalan élvezetét ugyanakkor erősen megnehezíti, hogy megszólalása sajnálatosan szorosan tapad a korabeli, itt-ott elviselhetetlenül bazári szintipopsoundhoz (ékes példa rá a Sanctified egészen rémesen pattogó basszusa), ami már akkoriban is zavarhatta Reznort, hiszen a lemezt a 90-es évek nyitányán egy komplett rockzenekar felállásával, erősen áthangszerelve vitte színpadra, méghozzá elsősorban gitárzenékért lelkesedő közönségek előtt (Amerikában a Lollapalooza fesztivál részeként, Európában pedig a Guns N' Rosesszal turnéztak).

Az 1992-ben megjelent Broken már egy egészen más Nine Inch Nailst mutatott. A hatszámos minialbum a Nails éretté válásának dokumentuma: a számok alján rideg és erőszakos dobalapok kattognak, ezekre szintúgy agresszív, rendhagyóan megszólaló gitárzúzás és számos réteg bizarr gépi zaj fekszik föl. S e nagyon hatásos, tintakék tónusú, jobbára kimondottan kegyetlen zenéhez tökéletesen ízesülnek Reznor önkorbácsoló szövegei - a klasszikus NIN-anyagok legközelebbi rokonait így nem is annyira a könnyűzene történetében, sokkal inkább a saját testüket gyötrő performanszművészek körében érdemes keresni. Amely párhuzamot maga a zenekar is nyomatékosította a Happiness In Slavery rögvest betiltott naturalista videójával, melyben Bob Flanagan (amerikai író, költő, perform. műv.) egy géphez köti magát, amely kíméletlenül megkínozza, megerőszakolja, végül le is gyilkolja a férfit.

Disznó egy klip, ez vitathatatlan, a rákövetkező években pedig Reznor még otthonosabban befészkelte magát a malacok közé: új lemezét, a The Downward Spiralt (1994) abban a házban rögzítette, ahol a Manson család a 60-as évek végén lemészárolta Sharon Tate színésznőt (a ház ajtaja, rajta a vérrel mázolt DISZN" felirattal ma is rémiszti a látogatókat Reznor New Orleans-i stúdiójában), a derék sertések ott masíroznak a számcímekben is (Piggy, March Of The Pigs), és amikor a lemezen a szexre terelődik a szó, akkor is az ólban maradunk (lásd a Closer vezérgondolatát: I want to fuck you like an animal). A Downward Spiral persze nem ezért remekmű: a megszólalása a mai napig mellbevágóan eredeti, a számok külön-külön is hihetetlenül intenzívek, de leginkább egyben az igazi, hiszen Reznor tisztességes dramaturgiai ívet strukturált, amely a kíméletlenül fortyogó Mr. Self Destruct nyitó ütéshangjaitól a csöndes-bús Hurtig, a totális vereségtudat e megrázó dokumentumáig hajlik (melyet 2002-ben az agg Johnny Cash emelt még magasabbra, fel egészen a felhők fölé). És ami tán a legfontosabb: Reznornál sohasem érezzük úgy, hogy csupán egy szerepről, hogy csak afféle színházról volna szó - valami olyasféléről tehát, mint felfedezettje, az egyébként persze briliáns színjátékos Marilyn Manson esetében.

A rémes tanítványt nem véletlenül hoztuk szóba: azért ugyanis, hogy a 90-es években Trent Reznor igazán fontos alakjává válhatott az amerikai popkultúrának, nem csupán a NIN élén elkészített lemezei szavatoltak, hanem mindaz a munka is, amit az anyazenekar határain túlnyújtózva végzett el. ' öntötte formába Manson legerősebb lemezét, az Antichrist Superstart, elkészítette a Született gyilkosok, majd később a Lost Highway példaadó (a dalok közé a filmből kiemelt dialógusokat ékelt) soundtrackjeit, zenét és effekteket gyártott a Quake című számítógépes játékhoz, duettet énekelt Tori Amosszal és nem utolsósorban ütős remixeket csavart ki a legkülönfélébb előadók (Puff Daddy, Megadeth, David Bowie, U2) számaiból.

Csupa kiváló munka, s az volt a soron következő NIN-lemez, a dupla The Fragile is - egyelőre az utolsó "nagyszabás" az életműben. 23 száma között akadtak kevésbé átütők is, ám ahogyan a megreformált (organikusabb és szándékosan "hibás" - Reznorék számos olyan analóg hangszert használtak a feljátszásnál, amelyek elkorhadtak, hamiskásak, tökéletlenek voltak) megszólalás a maga szomorú, halványzöld derengésével beburkolja a La Mert, a The Great Belowt vagy az Even Deepert, annak roppant szépségét nem kezdte ki az idő. A lemez turnéjának egy igazán nagyszerű DVD állított emléket (And All That Could Have Been). S ezzel a Nine Inch Nails "nagy" korszaka véget ért.

*

Hogy aztán mi "romlott el", az elég pontosan tudható: éppenséggel az lett a baj, hogy minden szépen a helyére került. Egy a szokásos rakendroll-sorsverziók közül: Reznor búcsút intett a drogoknak meg a piának, s a korábbi penetráns nőügyek után a privát dolgai is simábbá szelídültek, szóval egyszerre csak azon vette észre magát, hogy már nem is annyira kibírhatatlan és groteszk számára ez a világ. Csakhogy a Nine Inch Nails művészete alapvetően szenvedésművészet. A szükséges indulatdózisért így aztán Reznor kénytelen volt "kifelé" tájékozódni. Csak hát amire rátaláltÉ Bush és az amerikai külpolitika, meg az ebből lepárolt világvége-víziók: még leírni is kínos, annyira klisés. Hogyan is sikerült volna ebből bármi magával ragadót kikeverni: előbb a szimplább (és rockosabb) With Teeth, majd idén az újfent elektronikus Year Zero okozott csalódást. Utóbbi különösen: tizenhat tétele között egyetlen igazán jó szám sincsen - a felvezető marketingstratégia (a turnéstáb új dalokkal és bizarr információkkal telített pendrive-okat "hagyott el" a zenekar koncertjein a vécékben) messze emlékezetesebb volt. S az is kiderült, hogy Charlie Clouser programozó éppen olyan fontos "háttérember" volt a NIN-ben, mint Alan Wilder anno a Depeche Mode-ban: odébbállásuk szintekkel vetette vissza zenekaraik megszólalásának nívóját.

*

Hogy mégsem kell egészen kétségbeesnünk, ennek alapvetően két oka van. Először is: a Nine Inch Nails mindig is kifejezetten állat koncertzenekar volt. Reznor mostani kísérőzenekarán, papíron legalábbis, semmi nem múlhat: Josh Freese, a világ egyik legjobb rockütőse (The Vandals, Devo, A Perfect Circle) dobol, Jordie White, Marilyn Manson egykori druszája bőgőzik, s a többiek is (Aaron North - gitár, Alessandro Cortini - billentyűk) profik. Másfelől szerencsére úgy tetszik, Reznor nem erőlteti különösebben az újabb számait (lásd keretesünkben a tavaszi bécsi koncert menüjét). Hovatovább ennél a zenekarnál a fesztiválokon mindig az volt a stratégia, hogy rámenni a darálósabb számokra: kevés duma, sok ordítás, s persze csikorgó gépi zajok és gitárzúzás ezerrel - ilyen Nine Inch Nails fúrjon a mi agyunkba is azon a fülledt augusztusi szombat éjszakán!

Nagyszínpad, augusztus 11., 21.30

Ami várható

A Nine Inch Nails programja a bécsi Gasometerben 2007. március 29-én a következőképpen festett:

Somewhat Damaged

Last

Sin

March Of The Pigs

Something I Can Never Have

Ruiner

Closer

Burn

Gave Up

Help Me I Am In Hell

Eraser

Wish

The Big Come Down

Survivalism

Only

Suck

The Day The World Went Away

Dead Souls

Hurt

The Hand That Feeds

Head Like A Hole

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.