Lemez

Hangok a föld alól

Négy metallemez

  • V. Á.
  • 2011. december 24.

Zene

Az itt bemutatott zenekarokat sejthetően nagyon kevesen ismerik, hiszen egy kivétellel mindannyian a tengerentúli undergroundból jöttek. Mégis fontosak, hiszen a manapság döglődő rockzenei színtérbe az ilyen produkciók képesek friss vért pumpálni. Négy erős lemez, négyadagnyi radikálisan antikommersz mészárlás, négy löket adrenalininjekció a kemény zene ütőerébe.

All Pigs Must Die: God Is War Az All Pigs Must Die tagsága nem pelyhedző állú ifjoncokból vagy nyeretlen kétévesekből áll (ahogy az egyik itt szereplő zenekaré sem). Ez a zenekar a Converge-dobos Ben Koller projektje, aki a The Hope Conspiracy énekesével, illetve két, szintén bostoni veteránnal, a Bloodhorse gitárosával és basszusgitárosával szűrte össze itt a levet. A lemezfelvételt is természetesen házon belül oldották meg, hiszen kéznél volt a Converge hangmérnökként is jeleskedő gitárosa, Kurt Ballou, akihez Kollerék átugorhattak felrántani ezt a nyolc darab, hangjegyekbe vésett dührohamot. Ballou nevét hallva a szakértők már pontosan tudják, hogyan is szól a God Is War. A többieknek legyen elég annyi, hogy egyrészt olyan dinamikával röfögnek a dalok, hogy az ember agyveleje kifröccsen a fülén, másrészt pedig ennek ellenére mégis megvan a hangzásban az a kellemesen régies, analóg melegség (természetesen nem avétos módon), amitől a nyolcvanas években annyira jól szólt mondjuk egy Slayer-lemez, és ami annyira üdítő mostanában, a rommá triggerelt, pontra kihúzott, a hangerőháború áldozataiul eső lemezek idejében.

Az All Pigs Must Die-nak - nyilván Koller és Ballou jelenlétéből következően - elég sok köze van az anyazenekarhoz: meg mernék rá esküdni, hogy néhány gitártémát maga Ballou játszott fel a lemezre, hiszen egy-két helyen pontosan ugyanolyan elmebeteg gitárzajokat hallunk az anyagon, mint mondjuk a legutolsó Converge-albumon. A God Is War viszont teljességgel nélkülözi a Converge minden tüskésség ellenére jelen lévő érzékenységét és zenei komplexitását: ez egy kimondottan tuskó lemez, amit thrash metalon (vagyis Slayeren) és hardcore-on felnőtt, meglett harmincas figurák csináltak, érezhető örömmel és felszabadultsággal, megfelelési kényszer nélkül. (Southern Lord/Neon Music, 2011) * * * * *


Today Is The Day: Pain Is A Warning A Today Is The Day veterán frontembere, a fegyverbuzi Steve Austin Magyarországon is többször járt már állandóan változó felállású zenekarával - legutóbb idén tavasszal a Soilent Green társaságában. Érdekes, hogy az amúgy Kurt Ballouhoz hasonlóan hangmérnök-producerként is tevékenykedő Austin zenekarának új lemezét pont a Converge-gitárosnál vette fel - de a Today Is The Dayre jellemző rideg gitárhangzást Ballounak esze ágában sem volt megváltoztatni. Viszont a zenekar - talán épp a két ismert underground producer összefogása miatt - a legbefogadhatóbb lemezét készítette el - már amennyire lehet ennél a még az extrém metálon belüli dalszerkezeti és hangzásbeli normákat is nekifutásból felrúgó zenekarnál ilyesmiről beszélni egyáltalán. A számstruktúrák továbbra sincsenek köszönő viszonyban sem a manapság rocketalonnak tartott előadók dolgaival, Austin hangja pedig továbbra is kegyetlen: a legvéresebb torkú grindcore-sikítástól a mélyebb, kicsit Killing Joke-os énekdallamokon át a vészjósló suttogásokig mindent produkál, a Pain Is A Warningmégsem tud olyan elrettentően elvetemült lenni, mint mondjuk elődje, az Axis Of Eden volt. Ez persze egyáltalán nem baj, hiszen így, mondjuk, a visszafogott verzékkel operáló, majd egy rommá torzított rock 'n' roll riffre elmebeteg sikítást helyező címadó az idegenkedőket is meggyőzheti a Today Is The Day nagyságáról. (Black Market Activities, 2011) * * * * *


Lock Up: Necropolis Transparent A Lock Up afféle underground szupergruppnak számított már tíz éve is, hiszen olyan prominens fejek gyűltek össze egy-egy lemeznyi grindcore-csépelés erejéig, mint Tomas "Tompa" Lindberg az At The Gatesből, Nicholas Barker, a Cradle Of Filthből, a Brujeriából és még ki tudja, honnan ismert dobos, Shane Embury, a Napalm Death basszusgitárosa, illetve szintén onnan Jesse Pintado, akinek szomorú halála után a chilei Pentagram gitárosa, Anton Reisenegger került a zenekarba.

Necropolis Transparent pedig ott folytatja, ahol a Hate Breeds Suffering lemeznél 2002-ben abbahagyták: vagyis vegytiszta, régi sulis grindcore-t tolnak továbbra is. Rövid, de hibátlan dalok jönnek egymás után néha annyira indokolatlanul surmó gitározással, hogy az minden más zenekarnál ciki volna (Reisenegger jó választás volt), mindez megfejelve Tompa magából kikelt süvöltésével, amire már az At The Gates lemezei idején ki lehetett volna kérni a szabadalmat. Egyedül Barker triggerelt, élettelen dobhangzásával nehéz megbarátkozni, pláne két, Kurt Ballou által kevert lemez meghallgatása után. (Nuclear Blast, 2011) * * * * és fél

 

Tombs: Path Of Totality Ebből a felhozatalból a Tombs a legismeretlenebb név - persze csak azoknak, akik nem ismerték Mike Hill énekes-gitáros előző zenekarát, az Anodyne-t, amely a Today Is The Day és a Neurosis vonalán adagolta a káoszt annak idején, és úgy 2003 körül Magyarországon is járt egy koncert erejéig.

A Tombst mostanában eléggé nyomatja a külföldi underground média, és a kiváló zenekarairól híres Relapse sem véletlenül szerződtette. A Path Of Totalitykülönösen gonosz mixe a black metalnak, a Weedeater-féle sludge-nak és a Neurosis nyomdokain haladó posztmetálnak. Hill hangja majdnem olyan kiborító, mint Steve Austiné, a zene pedig egyértelműen a legnehezebben emészthető az itt tárgyaltak közül. Olyasfajta zene ez viszont, ami képes beszippantani az embert, hiszen a mogorva kalapálások mellé okosan odahelyezett lassulások kellő fogódzót teremtenek ahhoz, hogy az ember beleássa magát a Tombs beteges világába, a tüskés, goromba hangulat pedig hosszú távon is elég markáns ahhoz, hogy ne unjuk meg egykönnyen a Path Of Totalityt, ami nemcsak ebből a felhozatalból tűnik ki, hanem az év egyik meglepetésszerű csúcsteljesítménye. (Relapse, 2011) * * * * *


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.