Lemez

Harangszó után

Pantha du Prince: The Triad

  • - minek -
  • 2016. július 2.

Zene

Hendrik Weber, a német elektronikai minimalizmus egyik leginkább nagyra becsült mestere különös, egyben hatásos alkotói módszert dolgozott ki az utóbbi másfél évtizedben: úgy passzítja össze a szigorúan 4/4-es ritmikára épülő elektronikus tánczenei hagyományt a posztpunk/shoegaze örökséggel, hogy közben érzékeny és izgalmas egyensúlyt teremt az akusztikus és az elektronikus megszólalás között.

A 2004 óta már csak Pantha du Prince néven alkotó művész ebben az évtizedben kiadott albumai e program jól követhető állomásai – bár a 2010-es Black Noise-on sokkal jobban sikerült a szintézis, mint a 2013-as, a norvég The Bell Laboratoryval közösen készített Elements of Light néha túlságosan is nagy ívű szerzeményeiben.

Az új album ehhez képest frissebb és izgalmasabb, ezzel együtt visszafogottabb kísérlet. A végeredményen egyértelműen Weber kéznyoma dominál, de azért megtaláljuk még a közreműködők között a norvég dobos Bendik Hovik Kjelsberget (The Bell Laboratory), két szerzeményben pedig a Queens néven alkotó Scott Mou énekel, és valóban, az ő kissé hideglelős, androgün hangja passzol e számok álompopba burkolózó, melodikus tónusához. A harangjátékok, csengettyűk, triangulumok, nyikorgó ketyerék hangja továbbra is kulcsfontosságú a darabok felépítésében, de az emberi énekhang (nem kis részben éppen Weberé), no meg helyenként a csengő-bongó gitárjáték is elegánsan oldja az évtizeddel ezelőtti kattogós-dobozhúzogatós zenék monotóniáját.

A Chasing the Vapor Trails marad meg leginkább a hagyományos minimal techno/microhouse ösvényein, habár a megannyi csörömpölő fém hangszer és Weber gépzajon átszűrt vokálja ezt is jócskán átszellemíti. A minimalista felütésre következő szintiwave-es/álompopos folytatás dramaturgiája később is működik, például a beszédes című Dream Yourself Awake-ben. Az album fináléja pedig szinte elnyújtott elismerő biccentés a jó két és fél évtizeddel ezelőtti, gitárfüggönybe burkolózó brit zenekarok felé: a Lions Love eufóriáját az akkordbontogatós, technómentes Wallflower for Pale Saints teljesíti ki, amelyben Weber meg is nevezi egyik kedvencét. Azzal, hogy ismét egy testbe integrálja a technó és az indie pop hagyományt, szinte a kilencvenes évek hangulatát hozza vissza, annak önfeledt (ál)naivitásával együtt.

Rough Trade/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.