Lemez

Harangszó után

Pantha du Prince: The Triad

  • - minek -
  • 2016. július 2.

Zene

Hendrik Weber, a német elektronikai minimalizmus egyik leginkább nagyra becsült mestere különös, egyben hatásos alkotói módszert dolgozott ki az utóbbi másfél évtizedben: úgy passzítja össze a szigorúan 4/4-es ritmikára épülő elektronikus tánczenei hagyományt a posztpunk/shoegaze örökséggel, hogy közben érzékeny és izgalmas egyensúlyt teremt az akusztikus és az elektronikus megszólalás között.

A 2004 óta már csak Pantha du Prince néven alkotó művész ebben az évtizedben kiadott albumai e program jól követhető állomásai – bár a 2010-es Black Noise-on sokkal jobban sikerült a szintézis, mint a 2013-as, a norvég The Bell Laboratoryval közösen készített Elements of Light néha túlságosan is nagy ívű szerzeményeiben.

Az új album ehhez képest frissebb és izgalmasabb, ezzel együtt visszafogottabb kísérlet. A végeredményen egyértelműen Weber kéznyoma dominál, de azért megtaláljuk még a közreműködők között a norvég dobos Bendik Hovik Kjelsberget (The Bell Laboratory), két szerzeményben pedig a Queens néven alkotó Scott Mou énekel, és valóban, az ő kissé hideglelős, androgün hangja passzol e számok álompopba burkolózó, melodikus tónusához. A harangjátékok, csengettyűk, triangulumok, nyikorgó ketyerék hangja továbbra is kulcsfontosságú a darabok felépítésében, de az emberi énekhang (nem kis részben éppen Weberé), no meg helyenként a csengő-bongó gitárjáték is elegánsan oldja az évtizeddel ezelőtti kattogós-dobozhúzogatós zenék monotóniáját.

A Chasing the Vapor Trails marad meg leginkább a hagyományos minimal techno/microhouse ösvényein, habár a megannyi csörömpölő fém hangszer és Weber gépzajon átszűrt vokálja ezt is jócskán átszellemíti. A minimalista felütésre következő szintiwave-es/álompopos folytatás dramaturgiája később is működik, például a beszédes című Dream Yourself Awake-ben. Az album fináléja pedig szinte elnyújtott elismerő biccentés a jó két és fél évtizeddel ezelőtti, gitárfüggönybe burkolózó brit zenekarok felé: a Lions Love eufóriáját az akkordbontogatós, technómentes Wallflower for Pale Saints teljesíti ki, amelyben Weber meg is nevezi egyik kedvencét. Azzal, hogy ismét egy testbe integrálja a technó és az indie pop hagyományt, szinte a kilencvenes évek hangulatát hozza vissza, annak önfeledt (ál)naivitásával együtt.

Rough Trade/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.