mi a kotta?

Hát ez disznóság!

  • mi a kotta
  • 2012. december 29.

Zene

"Valami a szimfónia, a versenymű és a nagy szonáta között" - e szavakkal írta körül Robert Schumann komoly megszakításokkal megalkotott a-moll zongoraversenyét, s mi ezt a köztes természetű művet, amelyet négy befejezetlen zongoraverseny-kezdemény előzött meg a komponista pályafutásán, az elkövetkező napokban - alig pár nappal Goode interpretációinak nyomában - újra meghallgathatjuk majd. Ezúttal a Fesztiválzenekarhoz hasonlóan ugyancsak a világ szimfonikus zenekari krémjéhez tartozó másik együttes, a Szentpétervári Filharmonikus Zenekar koncertjén hangzik majd fel e versenymű: Eliszo Virszaladze szólójával, s az Oroszország legnagyobb hagyományú hangászkarát 1988 óta vezető Jurij Tyemirkanov vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, november 30., fél nyolc). Korántsem mellesleg a Schumann-mű úgynevezett populáris program középpontjába kerül majd, hiszen előtte az orosz együttesek kedvelt koncertindítója, Prokofjev Klasszikus szimfóniája, a második részben pedig Dvorák VIII. szimfóniája ígérkezik.

Másnap aztán az a Mozart-opera vár reánk a város két pontján, amelyről viszont az osztrák császárné, Mária Lujza adott a zenetörténetbe bevonuló jellemzést ekképpen: una porcheria tedesca. Tehát német disznóság, a felséges prágai néző mindössze ennyivel intézte el a Titus kegyelmét, amely a Met HD-közvetítéseinek sorában egy igazi klasszikus előadás formáját öltve fekszik majd ki a vetítővászonra: az operaszínházi zseni Jean-Pierre Ponnelle több évtizedes rendezésében, díszleteivel és jelmezeivel (Fesztivál Színház, ill. Uránia, december 1., hét óra). Persze a nagy múltú előadást jelen idejű világsztárok szereplése ékesíti majd, hiszen Harry Bicket pálcaütését a színpadon olyan kivételes énekesnők követik majd élénk figyelemmel, mint Elina Garanca vagy Barbara Frittoli.

Ám ha már vetítésről beszéltünk, hát szabadjon felhívnunk a figyelmet az illusztráció gyanánt kiválasztott filmkockára, amely a fiatal Marlon Brandót mutatja a rakparton. Helyesebben a Rakparton, vagyis Elia Kazan 1954-es filmjének közepette, mely alkotás a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertjének köszönhetően bukkan fel ajánlónkban (Nemzeti Hangversenyterem, december 5., fél nyolc). Merthogy a Michael Stern által igazított hangverseny nyitószáma éppenséggel az a szimfonikus szvit lesz, amelyet a filmhez komponált számokból állított össze annak idején az ifjú Lenny Bernstein.

S túl mindezeken az előttünk álló napokban vár még ránk egy pódiumra telepített Anyegin a Müpában, méghozzá a nagyszerű Christoph Eschenbach vezénylete alatt, habár egyszersmind Horváth Ádám címszereplésével (Nemzeti Hangversenyterem, december 4., hét óra). Valamint megnyílik előttünk egy új koncerthelyszín a Ferencvárosban: a Mátyás utca 8-as szám alatt, ahol a Budapest Music Center zenei belakása veszi majd kezdetét kedd este. Nem kevesebb mint két Schubert-szimfóniával meg egy közkedvelt Haydn-trombitaversennyel, azaz a Concerto Budapest sorozatindító koncertjével (december 4., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.

Hova haza?

A térkép sok mindent megmutat. Támpontot ad és útba igazít, ábrázol és leegyszerűsít, a megismerés lehetőségével kecsegtet. Hasznos szerszám, mégis mindig hazudik.