Lemez

World music: ha

Zene

Balkán, akkor alterrock Dániából, ha etióp dzsessz, akkor anarchopunk Hollandiából, és bekeményített a Makám is, Robinsonként vetődve partra.

Tako Lako: Through The Mud Én már úgy vagyok, hogy rögtön kiver a víz, ha a Balkánnal jön valaki, annyira besokalltam tőle. De most nincs mese, a szerb-dán Tako Lako lenyűgözött. Ilyenkor szokás azt mondani, hogy egészen új hangütés, vagy hogy ilyen még nem volt ebben a műfajban. Csak hát melyik műfajban? Ognjen Curcic éneke úgy fest, mintha a legborultabb alternatív rockból keveredett volna elő, miközben a klarinét és a harmonika a Balkán cigányzenéje felett lebeg, a dob és a basszus meg mélyen a dubban tapicskol. És ez csak az alapjárat, innen szoktak más világok felé szállni. 'k amúgy azt mondják, hogy "pszichedelikus gypsy beatet" játszanak, de kár lenne ezen rugózni. Lényeg a lényeg: szerintem teljesen őrültek, de rengeteg energia és ötlet van bennük, ami pedig a debütáló albumukat illeti, azt nem tudom megunni. Hibátlan, sőt tökéletes. Nemcsak a hangvétel, hanem az összes száma. (Sony, 2012)


Sékouba Bambino: The Griot's Craft Bambino a legnagyobb guineai királyok közül való, de az a legkevesebb, hogy próféta a hazájában. Leborultak előtte már kamaszkorában, és még csak tizenkilenc éves volt, amikor a csúcsra ért a híres-nevezetes Bembeya Jazz szólóénekeseként. Abban a társaságban az apja lehetett volna mindenki, és ezt nem is hagyták szó nélkül, Sékouba így kapta a "bébi" nevet 1983-ban. Hogy miért olaszul, arra nem emlékszik senki, de már úgyis késő: noha a grió kasztban rangos Diabaték családjából való, már az isten sem törölheti le róla a Bambino nevet. Egy időben próbálta bejáratni az európai és az amerikai piacon is, de valahogy nem jött össze, és talán mindenki jobban járt így. Bambino kiszállt az afropopbizniszből, és alámerült a mélységes manding hagyományba - amint azt a The Griot's Craft is jelzi.

Bambino hangja és akusztikus zenekara kísértetiesen emlékeztet (a mai) Salif Keitáéra, de én ezt most jó hírnek szántam. Ha úgy tetszik: hallottunk már hasonló nyugat-afrikai muzsikát, de ettől ez még egy kimondottan emelkedett és helyenként (Moya Kankoun, Diatiguya, Kadete) egészen lenyűgöző lemez. (Sterns Africa, 2012)


Getatchew Mekuria, The Ex & Friends: Y'Anbessaw Tezeta A szaxofonos Getatchew Mekuria hasonló alakja az etióp zenének, mint a magyarnak Dresch "Dudás" Mihály: éppolyan evidens a free jazzben, mint a tradicionális zenében. Ikon és jelkép, akárcsak az énekes Mahmoud Ahmed, akivel egyébként több közös felvétele is készült. Ami a The Ex nevét illeti, az nyilván ismerősebben hangzik, már csak azért is, mert októberben vele nyitott az ex-Kossuth Klubban a Muzikum. A holland anarchopunk több mint három évtizedes intézménye e társaság, melyet az etióp zene iránti rajongása hozott össze Mekuriával 2004-ben Addisban. Egy év se telt bele, és együtt játszottak Amszterdamban a The Ex 25 éves születésnapi buliján, majd Mekuria kezdeményezésére bevonultak egy stúdióba, aminek a 2006-os Moa Anbessa album lett a vége. Azzal bejárták a világot, és ezzel pont is kerülhetett volna a történet végére, ám tavaly a 76 éves Mekuria azzal állt elő, hogy élete utolsó albumára készül, és azt a The Exszel szeretné felvenni. Mint aki odahaza nem talált ilyen bivaly alapot maga alá...

Nos, ez a Y'Anbessaw Tezeta lett belőle, tessék csak utánanézni. Illetve ezek lettek, mondhatni, hiszen egy bónusz CD-n a közös koncertjeikből (és Mekuria archív felvételeiből) is ízelítőt kapunk. Az albumot nyitó tagló, az Ambassel így három változatban is "lesújt", ráadásul élőben a pokol is elszabadul. Márpedig az maga a menny, ugye. (Terp Records, 2012)


Makám: Robinzon Kruzo Huszonhét éves fennállása során többször is újjászületett a Makám, a legszembetűnőbben 1999-ben, amikor az instrumentális etnodzsesszt vokális anyagokkal váltotta fel. A három évvel ezelőtti Yanna Yova albummal a popzene felé nyitott, most pedig egészen elrockosodott. A történelmi hűség kedvéért megjegyzendő, hogy valójában ez nem is Makám-, hanem Robinzon Kruzo-lemeznek készült, csak aztán szólt a piac: nem olyan időket élünk, hogy egy új név bevezethető legyen. Na, de ennyit erről.

Szóval ott tartottunk, hogy tisztára rock, és ez már a legelején kitűnik, hiszen a Fekete angyal akár Quimby-, a Káros szenvedély meg akár Európa Kiadó-szám is lehetne. A Nézem a videót Orszáczky Jackie emlékét idézi, aztán ahogy eltelik pár szám, már Cseh Tamás előtt kell fejet hajtani. Számomra egyáltalán nem szitokszó a "nosztalgia", de annál nyilván többről van szó. Krulik Zoltán most csupa olyan szöveggel állt elő, amely a magánmitológiáját és a huszadik századi történelmet tekintve egyaránt meghatározó. Ettől olyan érzékeny, melankolikus vagy indulatos éppen, és nyilván ez a hangulati sokszínűség tükröződik a dalok stiláris tarkaságában. A többi már ízlés dolga. Én úgy vagyok, hogy a Káros szenvedély, a Café Bábel és a Titanic a Makám-életmű legjavából való. Még ha Robinzon is. És tökre meglepett, hogy Krulik Zoli eltitkolta eddig, milyen kitűnően énekel. (Z Paraván BT, 2012)


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.