Lemez

Lightning Bolt: Fantasy Empire

  • - greff -
  • 2015. május 17.

Zene

Vajon léteznek még rockrajongók, akiknek nem veszi el a kedvét a lélegzéstől is, hogy már hosszú évek óta minden zenekar produkciója problémátlanul leírható régebbi együttesnevek receptszerű halmozásával? A 2000-es évek elején a Lightning Bolttal még senkinek sem volt ilyen banálisan könnyű dolga. Az amerikai duó a legjobb helyen kezdte meg a rombolást: elektronika és stílusidegen fordulatok nélkül, egy szónikusra torzított basszusgitár és egy repedtre püfölt dobfelszerelés hadra fogásával, a bluesból végképp kiszakítva és az erőszakos tánczene irányába lökdösve újították meg a vérbeli amerikai noise rockot, amely akkoriban igencsak földközelben csapdosott a pár évvel korábbi dicsőséges szárnyalás után.

A Fantasy Empire már a hetedik lemeze a párosnak, ráadásul az első, amelyet számottevő büdzséből formálhatott meg – papíron tehát pontosan az a cizelláltan szürkés munka, amellyel az efféle zenekarok meg szokták váltani belépőjüket a savanyú feledés felé. Ehhez képest a Lightning Bolt életvidám kreténjei karrierjük egyik legbrutálisabb lemezét készítették el, melyen a sebesen pumpáló támadások és a lassabb sziklaomlások is boldog eksz­tázisban kaszaboló zenekart festenek elénk, amely a szemünk előtt csiszolja borotvaélesre eredeti stílusát. A hangzó ketrecharcnak talán csak a hossza nem stimmel, de a 6-7 percnyi felesleg még igazán megbocsátható.

Thrill Jockey, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.