Lemez

Lightning Bolt: Fantasy Empire

  • - greff -
  • 2015. május 17.

Zene

Vajon léteznek még rockrajongók, akiknek nem veszi el a kedvét a lélegzéstől is, hogy már hosszú évek óta minden zenekar produkciója problémátlanul leírható régebbi együttesnevek receptszerű halmozásával? A 2000-es évek elején a Lightning Bolttal még senkinek sem volt ilyen banálisan könnyű dolga. Az amerikai duó a legjobb helyen kezdte meg a rombolást: elektronika és stílusidegen fordulatok nélkül, egy szónikusra torzított basszusgitár és egy repedtre püfölt dobfelszerelés hadra fogásával, a bluesból végképp kiszakítva és az erőszakos tánczene irányába lökdösve újították meg a vérbeli amerikai noise rockot, amely akkoriban igencsak földközelben csapdosott a pár évvel korábbi dicsőséges szárnyalás után.

A Fantasy Empire már a hetedik lemeze a párosnak, ráadásul az első, amelyet számottevő büdzséből formálhatott meg – papíron tehát pontosan az a cizelláltan szürkés munka, amellyel az efféle zenekarok meg szokták váltani belépőjüket a savanyú feledés felé. Ehhez képest a Lightning Bolt életvidám kreténjei karrierjük egyik legbrutálisabb lemezét készítették el, melyen a sebesen pumpáló támadások és a lassabb sziklaomlások is boldog eksz­tázisban kaszaboló zenekart festenek elénk, amely a szemünk előtt csiszolja borotvaélesre eredeti stílusát. A hangzó ketrecharcnak talán csak a hossza nem stimmel, de a 6-7 percnyi felesleg még igazán megbocsátható.

Thrill Jockey, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.