Lemez

Lightning Bolt: Fantasy Empire

  • - greff -
  • 2015. május 17.

Zene

Vajon léteznek még rockrajongók, akiknek nem veszi el a kedvét a lélegzéstől is, hogy már hosszú évek óta minden zenekar produkciója problémátlanul leírható régebbi együttesnevek receptszerű halmozásával? A 2000-es évek elején a Lightning Bolttal még senkinek sem volt ilyen banálisan könnyű dolga. Az amerikai duó a legjobb helyen kezdte meg a rombolást: elektronika és stílusidegen fordulatok nélkül, egy szónikusra torzított basszusgitár és egy repedtre püfölt dobfelszerelés hadra fogásával, a bluesból végképp kiszakítva és az erőszakos tánczene irányába lökdösve újították meg a vérbeli amerikai noise rockot, amely akkoriban igencsak földközelben csapdosott a pár évvel korábbi dicsőséges szárnyalás után.

A Fantasy Empire már a hetedik lemeze a párosnak, ráadásul az első, amelyet számottevő büdzséből formálhatott meg – papíron tehát pontosan az a cizelláltan szürkés munka, amellyel az efféle zenekarok meg szokták váltani belépőjüket a savanyú feledés felé. Ehhez képest a Lightning Bolt életvidám kreténjei karrierjük egyik legbrutálisabb lemezét készítették el, melyen a sebesen pumpáló támadások és a lassabb sziklaomlások is boldog eksz­tázisban kaszaboló zenekart festenek elénk, amely a szemünk előtt csiszolja borotvaélesre eredeti stílusát. A hangzó ketrecharcnak talán csak a hossza nem stimmel, de a 6-7 percnyi felesleg még igazán megbocsátható.

Thrill Jockey, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.