Lemez

Lightning Bolt: Fantasy Empire

  • - greff -
  • 2015. május 17.

Zene

Vajon léteznek még rockrajongók, akiknek nem veszi el a kedvét a lélegzéstől is, hogy már hosszú évek óta minden zenekar produkciója problémátlanul leírható régebbi együttesnevek receptszerű halmozásával? A 2000-es évek elején a Lightning Bolttal még senkinek sem volt ilyen banálisan könnyű dolga. Az amerikai duó a legjobb helyen kezdte meg a rombolást: elektronika és stílusidegen fordulatok nélkül, egy szónikusra torzított basszusgitár és egy repedtre püfölt dobfelszerelés hadra fogásával, a bluesból végképp kiszakítva és az erőszakos tánczene irányába lökdösve újították meg a vérbeli amerikai noise rockot, amely akkoriban igencsak földközelben csapdosott a pár évvel korábbi dicsőséges szárnyalás után.

A Fantasy Empire már a hetedik lemeze a párosnak, ráadásul az első, amelyet számottevő büdzséből formálhatott meg – papíron tehát pontosan az a cizelláltan szürkés munka, amellyel az efféle zenekarok meg szokták váltani belépőjüket a savanyú feledés felé. Ehhez képest a Lightning Bolt életvidám kreténjei karrierjük egyik legbrutálisabb lemezét készítették el, melyen a sebesen pumpáló támadások és a lassabb sziklaomlások is boldog eksz­tázisban kaszaboló zenekart festenek elénk, amely a szemünk előtt csiszolja borotvaélesre eredeti stílusát. A hangzó ketrecharcnak talán csak a hossza nem stimmel, de a 6-7 percnyi felesleg még igazán megbocsátható.

Thrill Jockey, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”