Sziget – Koncert

Hátratett kézzel – Liam Gallagher

Zene

Az idősödő rockzenekarok visszatérő problémája, hogy hiába állnak elő friss lemezekkel, a közönség – és ez különösen igaz a fesztiválközönségre – csak a régi nagy slágereikre kíváncsi. A Gallagher tesók esetében mindezt súlyosbítja, hogy voltaképp zenekaruk sincs már, külön-külön tárják a nagyérdemű elé a néhány saját szerzeménnyel megspékelt Oasis-életművet. A gitáros-dalszerző-énekes Noel High Flying Birds nevű bandája élén, az egykori klasszikus frontember legújabban egyszerűen Liam Gallagherként fellépve.

A Sziget nagyszínpadát két év különbséggel érték el, ám míg Noelék 2016-os koncertje a tisztes helytállásnál valamivel többet is nyújtott, Liam idei teljesítménye a gyengébb pontjain egy tehetséges Oasis tribute zenekaréra emlékeztetett. Az összhatást nem segítette, hogy a báty lenyomta a másfél órát, Liam az egyet is alig, azt pedig előre tudni lehetett, hogy a High Flying Birds albumainak minőségét Liam sem Beady Eye nevű zenekarával, sem szólólemezével nem ütötte meg. A legfeltűnőbb különbség mégis a színpadi jelenlétben mutatkozott: Noel két éve a rá jellemző lezser visszafogottság ellenére is együtt élt közönségével, Liam viszont maximum a külsőségekben – a 30 fok felett is elmaradhatatlan széldzseki, a mikrofonállványt véletlenül sem megközelítő, hátul összekulcsolt kéz – emlékeztetett 90-es évekbeli önmagára. Az is sokat elárult, amikor a Twitteren előadta, mennyire élvezi első budapesti látogatását, holott 2000-ben már fellépett itt az Oasisszel.

A setlistet az első két Oasis-lemez, a Definitely Maybe és a (What’s the Story) Morning Glory? dalai dominálták, Liam négy számot szentelt tavalyi szólóalbumának, és énekelt egyet a Beady Eye-korszakból is. Bár ezeket érezhetően jobban élvezte az Oasis-nótákkal futott kötelező köröknél, a közönség előre borítékolható módon pont fordítva volt ezzel, így sokan sör vételezésére használták fel a rövid szólóblokkot. Kivéve persze a briteket, akik az As you Were dalszövegeit ugyanúgy teli torokból üvöltötték, mint egy tetszőleges Oasis B-oldalét, jelezve, hogy a szigetországban még korántsem csengett le a Gallagher fivérek kultusza. A hangban is gyengén kezdő Liam a közepére azért magára talált, zenésztársaira pedig végig nem lehetett panasz, jóllehet a hangosítást össze sem lehetett hasonlítani az utánuk kezdő Dua Lipáéval. Zárásként menetrendszerűen érkezett a Wonderwall és a Live Forever, nagy hiányérzet így nyilván senkiben sem maradt, de a látottak alapján azért nem meglepő, hogy a két Gallagher közül inkább Liam szokta pedzegetni egy újabb Oasis-fejezet megnyitását.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.