Sziget – Koncert

Hátratett kézzel – Liam Gallagher

Zene

Az idősödő rockzenekarok visszatérő problémája, hogy hiába állnak elő friss lemezekkel, a közönség – és ez különösen igaz a fesztiválközönségre – csak a régi nagy slágereikre kíváncsi. A Gallagher tesók esetében mindezt súlyosbítja, hogy voltaképp zenekaruk sincs már, külön-külön tárják a nagyérdemű elé a néhány saját szerzeménnyel megspékelt Oasis-életművet. A gitáros-dalszerző-énekes Noel High Flying Birds nevű bandája élén, az egykori klasszikus frontember legújabban egyszerűen Liam Gallagherként fellépve.

A Sziget nagyszínpadát két év különbséggel érték el, ám míg Noelék 2016-os koncertje a tisztes helytállásnál valamivel többet is nyújtott, Liam idei teljesítménye a gyengébb pontjain egy tehetséges Oasis tribute zenekaréra emlékeztetett. Az összhatást nem segítette, hogy a báty lenyomta a másfél órát, Liam az egyet is alig, azt pedig előre tudni lehetett, hogy a High Flying Birds albumainak minőségét Liam sem Beady Eye nevű zenekarával, sem szólólemezével nem ütötte meg. A legfeltűnőbb különbség mégis a színpadi jelenlétben mutatkozott: Noel két éve a rá jellemző lezser visszafogottság ellenére is együtt élt közönségével, Liam viszont maximum a külsőségekben – a 30 fok felett is elmaradhatatlan széldzseki, a mikrofonállványt véletlenül sem megközelítő, hátul összekulcsolt kéz – emlékeztetett 90-es évekbeli önmagára. Az is sokat elárult, amikor a Twitteren előadta, mennyire élvezi első budapesti látogatását, holott 2000-ben már fellépett itt az Oasisszel.

A setlistet az első két Oasis-lemez, a Definitely Maybe és a (What’s the Story) Morning Glory? dalai dominálták, Liam négy számot szentelt tavalyi szólóalbumának, és énekelt egyet a Beady Eye-korszakból is. Bár ezeket érezhetően jobban élvezte az Oasis-nótákkal futott kötelező köröknél, a közönség előre borítékolható módon pont fordítva volt ezzel, így sokan sör vételezésére használták fel a rövid szólóblokkot. Kivéve persze a briteket, akik az As you Were dalszövegeit ugyanúgy teli torokból üvöltötték, mint egy tetszőleges Oasis B-oldalét, jelezve, hogy a szigetországban még korántsem csengett le a Gallagher fivérek kultusza. A hangban is gyengén kezdő Liam a közepére azért magára talált, zenésztársaira pedig végig nem lehetett panasz, jóllehet a hangosítást össze sem lehetett hasonlítani az utánuk kezdő Dua Lipáéval. Zárásként menetrendszerűen érkezett a Wonderwall és a Live Forever, nagy hiányérzet így nyilván senkiben sem maradt, de a látottak alapján azért nem meglepő, hogy a két Gallagher közül inkább Liam szokta pedzegetni egy újabb Oasis-fejezet megnyitását.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.