Sziget – Koncert

Hátratett kézzel – Liam Gallagher

Zene

Az idősödő rockzenekarok visszatérő problémája, hogy hiába állnak elő friss lemezekkel, a közönség – és ez különösen igaz a fesztiválközönségre – csak a régi nagy slágereikre kíváncsi. A Gallagher tesók esetében mindezt súlyosbítja, hogy voltaképp zenekaruk sincs már, külön-külön tárják a nagyérdemű elé a néhány saját szerzeménnyel megspékelt Oasis-életművet. A gitáros-dalszerző-énekes Noel High Flying Birds nevű bandája élén, az egykori klasszikus frontember legújabban egyszerűen Liam Gallagherként fellépve.

A Sziget nagyszínpadát két év különbséggel érték el, ám míg Noelék 2016-os koncertje a tisztes helytállásnál valamivel többet is nyújtott, Liam idei teljesítménye a gyengébb pontjain egy tehetséges Oasis tribute zenekaréra emlékeztetett. Az összhatást nem segítette, hogy a báty lenyomta a másfél órát, Liam az egyet is alig, azt pedig előre tudni lehetett, hogy a High Flying Birds albumainak minőségét Liam sem Beady Eye nevű zenekarával, sem szólólemezével nem ütötte meg. A legfeltűnőbb különbség mégis a színpadi jelenlétben mutatkozott: Noel két éve a rá jellemző lezser visszafogottság ellenére is együtt élt közönségével, Liam viszont maximum a külsőségekben – a 30 fok felett is elmaradhatatlan széldzseki, a mikrofonállványt véletlenül sem megközelítő, hátul összekulcsolt kéz – emlékeztetett 90-es évekbeli önmagára. Az is sokat elárult, amikor a Twitteren előadta, mennyire élvezi első budapesti látogatását, holott 2000-ben már fellépett itt az Oasisszel.

A setlistet az első két Oasis-lemez, a Definitely Maybe és a (What’s the Story) Morning Glory? dalai dominálták, Liam négy számot szentelt tavalyi szólóalbumának, és énekelt egyet a Beady Eye-korszakból is. Bár ezeket érezhetően jobban élvezte az Oasis-nótákkal futott kötelező köröknél, a közönség előre borítékolható módon pont fordítva volt ezzel, így sokan sör vételezésére használták fel a rövid szólóblokkot. Kivéve persze a briteket, akik az As you Were dalszövegeit ugyanúgy teli torokból üvöltötték, mint egy tetszőleges Oasis B-oldalét, jelezve, hogy a szigetországban még korántsem csengett le a Gallagher fivérek kultusza. A hangban is gyengén kezdő Liam a közepére azért magára talált, zenésztársaira pedig végig nem lehetett panasz, jóllehet a hangosítást össze sem lehetett hasonlítani az utánuk kezdő Dua Lipáéval. Zárásként menetrendszerűen érkezett a Wonderwall és a Live Forever, nagy hiányérzet így nyilván senkiben sem maradt, de a látottak alapján azért nem meglepő, hogy a két Gallagher közül inkább Liam szokta pedzegetni egy újabb Oasis-fejezet megnyitását.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.