Hazatérés - Sigur Rós: Heima (DVD)

  • Hó Márton
  • 2008. február 21.

Zene

Lassan eljutunk addig a pontig, amikor Izlandot már nem erős és újító zenei exportőrként tartjuk számon, hanem igazi popkulturális nagyhatalomként, amely rendszeresen autentikus és karizmatikus egyéniségekkel dobja fel a beszürkülésre és önmaga ismétlésére hajlamos angolszász zenei kultúrát. Azt már Björk óta tudjuk, hogy az izlandi gejzírek és a hópáncél valószínűtlen fehérsége rejt magában valami egészen bizarr, melankolikus, ártatlan levegőt, amely bájosan súlyos és egytől egyig izgalmas előadókat fúj a kontinens és a szélesebb elismertség felé.

Lassan eljutunk addig a pontig, amikor Izlandot már nem erős és újító zenei exportőrként tartjuk számon, hanem igazi popkulturális nagyhatalomként, amely rendszeresen autentikus és karizmatikus egyéniségekkel dobja fel a beszürkülésre és önmaga ismétlésére hajlamos angolszász zenei kultúrát. Azt már Björk óta tudjuk, hogy az izlandi gejzírek és a hópáncél valószínűtlen fehérsége rejt magában valami egészen bizarr, melankolikus, ártatlan levegőt, amely bájosan súlyos és egytől egyig izgalmas előadókat fúj a kontinens és a szélesebb elismertség felé. Megemlíthetjük az ismertebbeket (múm, Gus Gus, az egykori Sugarcubes), de sokkal fontosabb szóba hozni az újabb hullámot (Jakobínarína, Olöf Arnalds, Mínus), akik néhány éven belül talán megközelíthetik a Sigur Rós népszerűségét. Merthogy Jónsi Birgisson és zenekara a 2006-ban megjelent, Takk című albumával még a korábbiaknál is nagyobb sikerre tett szert - már nemcsak a beavatottak meg a kultúrsznobok titkos kedvenceként került szóba a négyes, hanem egy sokkal szélesebb kör csettintett a zenekarnév hallatán (egyébként magyarul a "Győzelem Rózsája"). Minden dalból súlyos, kibukott hangulat árad, s a klasszikus rockfelállásban játszó zenekar teljesen egyedülálló hangzást alakított ki, viszonylag egyszerűen: az énekes-gitáros Jónsi csellóvonóval játszik hangszerén, és kizárólag fejhangon, éteri magasságokban énekel, és ehhez jön még hozzá a jó értelemben vett monumentalitás, amely a lágyabb, visszhangeffektezett harmóniák és a megborult, gyakran szénné torzított zúzások váltakozásával áll elő. Csakis ajánlani tudjuk kiváló lemezeiket - az Agaetis Byrjunnal érdemes kezdeni, de a ( ) is erős.

A Heima című kétlemezes DVD a zenekar 2006 nyarán, a Takk világ körüli turnéja után megtartott izlandi meglepetéskoncertjeinek lenyomata (egy Hvarf/Heim című dupla minilemez kíséretében, amely ritkaságokat és kiadatlan felvételeket tartalmaz). De nem csupán szimpla turnéfilmről van szó. Lenyűgöző zenés dokumentumfilmet láthatunk, amely a csodaszép "jégföldi" felvételek miatt természetfilmként is működik. A zenekar tagjai hazai pályán (a Heima jelentése "Otthon") beszélnek az együttesről, a turnéról, a világhírnévről, a sokszor fárasztó interjúzásról és fotózásról, és közben a koncertfelvételek során a legvalószerűtlenebb helyszíneken tűnnek fel: a templom előtt, a közösségi házban, a gejzírek mellett vagy éppen a djúplaviki halüzemben. A kanadai Dean DeBlois rendező (akinek nevéhez a Lilo & Stich című animációs film is fűződik) közel 120 órányi anyagból gyúrta össze a másfél órás filmet, mely valóban olyan, mint az izlandi atmoszféra és a Sigur Rós: hűvös, borongós, mégis kedves, szeretetre méltó, magával ragadó, gyermekien bájos. Mint amikor az izlandi kisgyerek egy hosszúra nyúlt gejzír- és jégtúra után hazatér a meleget adó családi otthonba.

XL Recordings/EMI, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.