Lemez

Helena Hauff: Discreet Desires

  • - minek -
  • 2015. október 10.

Zene

Helena Hauffot magunk elé képzelhetjük, amint hamburgi házi stúdiójában alkot, körülvéve kedvenc kütyüivel: egy TB-303-as savdoboz balra, egy TR-808-as dobgép jobbra, fejében pedig táncot jár az elektronikus popzene egész története. Csakis azért, hogy a sok lelemény és hangzás – dekonstruálódva, majd újraépülve – utat találjon a hallójáratunkba, s az emlékek valóságos szökőárját, sőt sárlavináját indítsa el bennünk. Először a cold ­wave meg az EBM-hagyományt piszkálja meg, s ezzel be is lövi az időt: már megint a nyolcvanas, néha a hetvenes években járunk, amikor pionírok hágnak egymás lába nyomába. Az akaratlan allúziók néha egészen merészek: a Funereal Morality című opus például egy el nem készült Trabant-számra hasonlít. De Hauff kisasszony éppen ilyen könnyedén tudja megidézni az elektronikus zenetörténet bármely analóg óriását: néha szinte a Soft Cellt, máskor Chris & Coseyt, de nagy kedvence a klasszikus kraut, no meg a nyolcvanas évek japán szintiwave elektronikája. Már várjuk, hogy valaki dalra fakadjon: és láss csodát, a 8. számban maga Helena mutatja meg a világnak törékeny hangját: még nem teljesen jó, de már szexi! A kísérletezés a vokállal azonban érezhetően nem nyeri el a tetszését, ezért visszatér a szikárabb, bár kétségtelenül csilingelő hangzáshoz. Mi tagadás, Helena vakmerő szintetizátor sok szintivel és jó ízléssel megverve, bár még nem lehetünk biztosak abban, hogy sikerült-e megtalálnia a magához illő tökéletes hangzást és zenei világot.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

alá

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.