Lemez

Helena Hauff: Discreet Desires

  • - minek -
  • 2015. október 10.

Zene

Helena Hauffot magunk elé képzelhetjük, amint hamburgi házi stúdiójában alkot, körülvéve kedvenc kütyüivel: egy TB-303-as savdoboz balra, egy TR-808-as dobgép jobbra, fejében pedig táncot jár az elektronikus popzene egész története. Csakis azért, hogy a sok lelemény és hangzás – dekonstruálódva, majd újraépülve – utat találjon a hallójáratunkba, s az emlékek valóságos szökőárját, sőt sárlavináját indítsa el bennünk. Először a cold ­wave meg az EBM-hagyományt piszkálja meg, s ezzel be is lövi az időt: már megint a nyolcvanas, néha a hetvenes években járunk, amikor pionírok hágnak egymás lába nyomába. Az akaratlan allúziók néha egészen merészek: a Funereal Morality című opus például egy el nem készült Trabant-számra hasonlít. De Hauff kisasszony éppen ilyen könnyedén tudja megidézni az elektronikus zenetörténet bármely analóg óriását: néha szinte a Soft Cellt, máskor Chris & Coseyt, de nagy kedvence a klasszikus kraut, no meg a nyolcvanas évek japán szintiwave elektronikája. Már várjuk, hogy valaki dalra fakadjon: és láss csodát, a 8. számban maga Helena mutatja meg a világnak törékeny hangját: még nem teljesen jó, de már szexi! A kísérletezés a vokállal azonban érezhetően nem nyeri el a tetszését, ezért visszatér a szikárabb, bár kétségtelenül csilingelő hangzáshoz. Mi tagadás, Helena vakmerő szintetizátor sok szintivel és jó ízléssel megverve, bár még nem lehetünk biztosak abban, hogy sikerült-e megtalálnia a magához illő tökéletes hangzást és zenei világot.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.