Lemez

Kada Ad Libitum: Távolbanézés

Zene

A Kada lassan két évtizede létező improvizatív műhely, melynek központi alakja Válik László, aki a gitározással más hallópontból is foglalkozik, ugyanis ő az egyik legjobb hírű hangmérnök, hosszabb ideje saját stúdiót működtet. Elsősorban azért zenélnek, hogy a rohanó világnak kicsit ellen tartsanak – ezt állítják ennek megfelelően régen frissült honlapjukon. De az időérzékkel nincs baj, a mélyben zajló folyamatok, az absztrakt szint zenei ábrázolására törekednek, noise, szabad improvizációs jazz és még néhány stílus kifejezőeszközeit használva. Ugyan a négy hosszú track az idő változásait visszaadó címeket kapott, én inkább térben változó képzeteket érzékelek az első szám elejétől kezdve. Ahogy a nyolcvanas évekre kialakult az ECM-lemezek jellegzetessége, hogy különböző tereket és mozgásokat idéző benyomások érik a hallgatót, a következetesen atonálisan és változó ritmikákkal játszó hangszerek itt is ilyen hatást érnek el. Jó elölről újra meghallgatni a lemezt úgy, hogy a címekről indítjuk az asszociációs játékot: mire gondolhattak a zenészek? Aki meg ragaszkodna a mozgáshoz, hogy elinduljon a belső mozi, maradjon a lemezcímnél. Aminek persze ellentmond, hogy inkább intim, közeli keverésben megszólaló zenekarba csöppenünk. Két számban sztereó fejhallgatón külön csatornán hallgathatjuk a két gitárost, Válikot és Keszei Krisztiánt. Ki fog derülni, hogy az ilyenkor szokásos rivalizálásnak még a lehetősége sem merül fel köztük. Ez az együttes a véletlennek veti alá magát, ami nem engedi meg a szorosabb összjátékot, egyedül a dinamikában. Váczi Dániel szaxofonos és Sárvári Kovács Zsolt dobos régi Ad Lib-ezők, csak ők és Válik vannak végig jelen, Hock Ernő pedig a szokásos vehemenciával kapcsolódik be a folyamatba. Afféle rezonőr a zongoránál, mintha kijjebb foglalna helyet Bartók György, a leginkább minimalista muzsikus ebben a kvintettben.

L.V. Records 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.