Lemez

Kada Ad Libitum: Távolbanézés

Zene

A Kada lassan két évtizede létező improvizatív műhely, melynek központi alakja Válik László, aki a gitározással más hallópontból is foglalkozik, ugyanis ő az egyik legjobb hírű hangmérnök, hosszabb ideje saját stúdiót működtet. Elsősorban azért zenélnek, hogy a rohanó világnak kicsit ellen tartsanak – ezt állítják ennek megfelelően régen frissült honlapjukon. De az időérzékkel nincs baj, a mélyben zajló folyamatok, az absztrakt szint zenei ábrázolására törekednek, noise, szabad improvizációs jazz és még néhány stílus kifejezőeszközeit használva. Ugyan a négy hosszú track az idő változásait visszaadó címeket kapott, én inkább térben változó képzeteket érzékelek az első szám elejétől kezdve. Ahogy a nyolcvanas évekre kialakult az ECM-lemezek jellegzetessége, hogy különböző tereket és mozgásokat idéző benyomások érik a hallgatót, a következetesen atonálisan és változó ritmikákkal játszó hangszerek itt is ilyen hatást érnek el. Jó elölről újra meghallgatni a lemezt úgy, hogy a címekről indítjuk az asszociációs játékot: mire gondolhattak a zenészek? Aki meg ragaszkodna a mozgáshoz, hogy elinduljon a belső mozi, maradjon a lemezcímnél. Aminek persze ellentmond, hogy inkább intim, közeli keverésben megszólaló zenekarba csöppenünk. Két számban sztereó fejhallgatón külön csatornán hallgathatjuk a két gitárost, Válikot és Keszei Krisztiánt. Ki fog derülni, hogy az ilyenkor szokásos rivalizálásnak még a lehetősége sem merül fel köztük. Ez az együttes a véletlennek veti alá magát, ami nem engedi meg a szorosabb összjátékot, egyedül a dinamikában. Váczi Dániel szaxofonos és Sárvári Kovács Zsolt dobos régi Ad Lib-ezők, csak ők és Válik vannak végig jelen, Hock Ernő pedig a szokásos vehemenciával kapcsolódik be a folyamatba. Afféle rezonőr a zongoránál, mintha kijjebb foglalna helyet Bartók György, a leginkább minimalista muzsikus ebben a kvintettben.

L.V. Records 2015

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.