mi a kotta?

Nur du allein

  • mi a kotta
  • 2015. október 10.

Zene

„December kilencedikén, csütörtökön fél tizenegykor láttam másodszorra Richard Wagnert a Hotel Imperialban, ahol egy félórán át ácsorogtam a jöttére várva. (Tudtam, hogy aznap vezényelni fogja a Lohengrin utolsó próbáját.) Végre megláttam a mestert a második emelet felől közeledni, s még a távolból mély tisztelettel köszöntöttem, amit ő roppant barátságosan viszonzott. Ahogy a kijárathoz közeledett, én előreszaladtam, s kitártam előtte az ajtót, mire ő néhány másodpercre rám emelte a tekintetét, majd elindult az Opera felé. Én erre rohanni kezdtem, ahogy csak bírtam, és sikerült is megelőznöm Richard Wagner bérkocsiját. Az Opera előtt aztán újra köszöntöttem őt, majd ki akartam nyitni számára a kocsi ajtaját, de az nem nyílt, s végül a kocsis nyitotta ki helyettem. Wagner mondott valamit a kocsisnak, azt hiszem, hogy rólam. A nyomában haladva be akartam menni az Operába, de oda már nem engedtek utána.” 1875-ben az alig 15 éves Hugo Wolf jegyezte le ekképp s azon melegében a csodált Wagnernek ismeretlenül tett, önkéntes ajtónyitogatói-kengyelfutói szolgálatait. Pár nappal később aztán még szót is válthatott példaképével, aki e jókívánsággal és bátorítással búcsúztatta a már ekkor kissé egzaltált Wolfot: „Sok boldogságot kívánok a pályafutásához, kedves barátom. Dolgozzon állhatatosan, és ha majd visszatérek Bécsbe, bemutathatja nekem a kompozícióit.” Erre az újabb bécsi találkozóra sajna sohasem került sor, ám a császárváros Wagner nélkül is zsúfolásig volt zeneszerzőkkel és zenével, mondhatni örökké.

Bécs s vele egész Ausztria zenei-kulturális gazdagságát ezen az őszön az immár harmadik Európai hidak fesztivál teszi majd a szokottnál is érzékletesebbé, lévén e harmadik sorozat főszeplője a boldog Ausztria lesz. Az emlegetett Hugo Wolf dalai például a Budapesti Fesztiválzenekar hétvégi koncertjein hangzanak majd fel: a bariton Roman Trekel előadásában, Fischer Iván vezényletével, s Wolf egyik mumusa, Mahler VII. szimfóniájának társaságában (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 11. és 13., háromnegyed nyolc, ill. 12., fél négy). Szerdán pedig a Fesztiválzenekar barokk együttese idézi majd a Habsburg császári udvar XVII. századi születésű zeneszerzői, például Johann Joseph Fux vagy Giovanni Bononcini zenei világát (Fesztivál Színház, szeptember 16., háromnegyed nyolc).

Immár e fesztiváltól függetlenül, de többségében ugyancsak Bécs zeneszerzőit hozza elénk pénteken Vilde Frang, Nicolas Altstaedt és a Kelemen Kvartett közös kamaraestjén: Schubertet, a Wolf fulmináns kritikáitól annyit támadott Brahmsot – valamint a bécsies programegységet megtörő Ravelt (Zeneakadémia, szeptember 11., fél nyolc).

S végül Bécs helyett a New York-i Upper West Side véres szerelmi története – Bécs fogadott fiától, Leonard Bernsteintől! (Képünkön a musicaljére büszke ifjú szerző 1957-ben.) A klasszikussá vált West Side Story az operai évad első bemutatójaként vonul be az Erkel Színházba: Miklósa Erikával Maria szólamában, angol énekszóval és magyar prózával, végre nagyzenekari kísérettel, és hozzá Novák Péter rendezésében (szeptember 11., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.