hely - CSENDES ART BAR

  • Babiczky Tibor
  • 2008. november 20.

Zene

Futótűzként terjedt az elmúlt hetekben a hír, hogy újra kinyitott a Csendes vendéglő. És valóban.
Futótûzként terjedt az elmúlt hetekben a hír, hogy újra kinyitott a Csendes vendéglõ. És valóban. Bár nem úgy, és nem az a Csendes nyitott meg. Aki emlékszik még a régire az Astoriánál, a Múzeum körút 13-as szám alatt, mi több, járt oda, és hogy még tovább merészkedjek: szeretett oda járni - nos, az borítékolhatóan csalódott lesz, ha betéved az új helyre. A szlovák és székely (micsoda párosítás!) ételkülönlegességek, a piros kockás terítõk és a fekete bõrmellényes, bajszos pincérek eltûntek az idõ süllyesztõjében. Az új Csendes a romkocsmák stílusát és eszmeiségét tudhatja magáénak. Az elmúlt idõkre egyedül a csapolt Arany Fácán emlékeztet, ami ugyanolyan pompás most is, mint régen. És egyáltalán, minden nosztalgia és fájdalom ellenére ki kell mondanom: a Csendes Art Bar és Létterem (sic!) nagyon is jó hely. Belvárosi fekvéséhez képest szolid árak jellemzik. Jó zene szól, és ráadásul elég halkan ahhoz, hogy ne zavarja a beszélgetést. Jó a csapolás. Kapható például csapolt Guinness is, ami nem elhanyagolható fegyvertény Budapesten. A borválaszték kialakítása is remek ízlésre vall: nem a dilettánsokra olyannyira jellemzõ, középkategóriás "Gere-Bock" kékfrankosok és portugieserek jelennek meg a borlapon, hanem például a Mészáros pincészet - borászkörökben már régóta nagyra tartott - vörösborai. A pincérek és a pultosok udvariasak és figyelmesek. Régi rákfenéje például a magyar vendéglátásnak a hamu-tartók ürítése. Általában véve ugyanis két véglettel találkozhat a földi halandó: vagy egyáltalán nem ürítik, vagy - idegtépõ módon - percenként. A Csendes Art Bar azonban egyike azon - egy kezemen megszámolható - helyeknek, ahol ez is a megfelelõ ritmusban történik. A hely kulturális programokkal is szolgál: minden este élõ zene vagy filmvetítés várja az érdeklõdõket. A belsõ tér kialakítása és eklektikus dizájnja még némileg kiforratlannak tûnik ugyan, de ez egyrészt alakítható, másrészt kevésbé lényeges tényezõ a fentebb leírtaknál.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.