Lemez

Hercules and Love Affair: Omnion

  • - minek -
  • 2017. október 14.

Zene

Andy Butler New York-i dj/producer még az előző évtized közepén hívta életre folyton változó összetételű funk-elektro-diszkó szu­pergroupját, amely élőben – a virtuóz vokális produkciók mellett – némi harsány, bővérű transgender kabaréval is szolgált a zene mellé. A zseniális, cím nélküli 2008-as bemutatkozó albumot két korrekt, helyenként izgalmas lemez követte (Blue Songs, 2011; The Feast of the Broken Heart, 2014), de megújulniuk az idei anyaggal sikerült.
A változást jelzi, hogy az inkább az indie/folktronica kánonba illő nyitódalt (Omnion) Sharon van Etten énekli, s hogy két további kompozícióban is Faris Badwan (Horrors) szolgáltatja a vokált. Közülük a sodró ritmusú, a Soft Cellre visszakacsintó Controller mutatja az új irányt: a diszkós tónusok leginkább a nyolcvanas évek szintipopján és elektrofunkján átszűrve érvényesülnek, míg a direktebb, harsányabb house-témák ezúttal kissé háttérbe szorulnak. A zamatos tartalomról a jól megválogatott zenei ötletek és a vérpezsdítő ritmusok mellett a részben megidézett vokalista kar gondoskodik: Rouge Mary (Rejoice, Wildchild) és az izlandi Sísý Ey trió (Running) egyaránt nagykanállal lapátolja a soult a grúvokra, de a
Fools Wear Crownsban maga Butler debütál énekesként. Meg kell emlékeznünk még a libanoni Mashrou’ Leilával készült, arabul énekelt Are You Still Certain?-ről, illetve a beltag Gustaphe számairól, amelyek szintén azt bizonyítják, hogy az Omniont egyértelműen az erős, okos, fülbemászó, alapos átmozgatásra is alkalmas dalok viszik a hátukon.

Mr. Intl/Skint/BMG, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.