Lemez

Hercules and Love Affair: Omnion

  • - minek -
  • 2017. október 14.

Zene

Andy Butler New York-i dj/producer még az előző évtized közepén hívta életre folyton változó összetételű funk-elektro-diszkó szu­pergroupját, amely élőben – a virtuóz vokális produkciók mellett – némi harsány, bővérű transgender kabaréval is szolgált a zene mellé. A zseniális, cím nélküli 2008-as bemutatkozó albumot két korrekt, helyenként izgalmas lemez követte (Blue Songs, 2011; The Feast of the Broken Heart, 2014), de megújulniuk az idei anyaggal sikerült.
A változást jelzi, hogy az inkább az indie/folktronica kánonba illő nyitódalt (Omnion) Sharon van Etten énekli, s hogy két további kompozícióban is Faris Badwan (Horrors) szolgáltatja a vokált. Közülük a sodró ritmusú, a Soft Cellre visszakacsintó Controller mutatja az új irányt: a diszkós tónusok leginkább a nyolcvanas évek szintipopján és elektrofunkján átszűrve érvényesülnek, míg a direktebb, harsányabb house-témák ezúttal kissé háttérbe szorulnak. A zamatos tartalomról a jól megválogatott zenei ötletek és a vérpezsdítő ritmusok mellett a részben megidézett vokalista kar gondoskodik: Rouge Mary (Rejoice, Wildchild) és az izlandi Sísý Ey trió (Running) egyaránt nagykanállal lapátolja a soult a grúvokra, de a
Fools Wear Crownsban maga Butler debütál énekesként. Meg kell emlékeznünk még a libanoni Mashrou’ Leilával készült, arabul énekelt Are You Still Certain?-ről, illetve a beltag Gustaphe számairól, amelyek szintén azt bizonyítják, hogy az Omniont egyértelműen az erős, okos, fülbemászó, alapos átmozgatásra is alkalmas dalok viszik a hátukon.

Mr. Intl/Skint/BMG, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.