Lemez

Farkas Gábor: Schumann-album

  • - csk -
  • 2017. október 14.

Zene

Kedves Szerkesztőség! Lehet a Visszhang rovat kritikáiban egy lemeznek hat csillagot adni? Nem? Kár! Mert Farkas Gábor (1981) Schumann-felvételeinek ennyi járna. Az igazat megvallva a fiatal – de már nem olyan fiatal – zongoraművész játékát jó néhány éve hallgatva ez a zongorázás mindig muzikálisnak és érzékenynek tűnt, mindig nyilvánvaló volt, hogy a romantikus hajlamú zeneiség szolgálatában kiművelt és teherbíró technika áll – de az a bizonyos nehezen megfogalmazható többlet legtöbbször hiányzott. Hol a kifejezésmód határozottsága tűnt kevésnek, hol a virtuozitás igényelt volna nagyobb fölényt. Most azonban minden együtt van.

Pedig a művész nem adja olcsón. Olyan műveket választ, amelyeket a legjelentősebb elődök már számtalanszor eljátszottak és lemezre vettek. Ki tud és mer utánuk ezekhez a darabokhoz nyúlni? Farkas olyan jól játszik és zeneileg is olyan hiteles, hogy eszünkbe sem jut őt bárkivel összehasonlítani. Schumann ezerszínű Karneválját (op. 9), elegáns-humoros-nosztalgikus Arabeszkjét (op. 18) és a hatalmas variációs erőpróbát, a monumentális Szimfonikus etűdöket (op. 13) úgy szólaltatja meg, hogy az eredmény saját jogon élményt adó. A Karneválban a sok kis forma nagy mozaikká áll össze: a szerepjátszás, a tünékeny benyomások, az álomképek és nosztalgikus merengések mozaikjává. Kifinomult billentés, részletgazdagság, a schumanni áttört hangzáskép hiteles átvilágítása. Az Arabeszkben Farkas játéka költői és könnyed, ritmikája hajlékony, tónusai rendkívül változatosak. A Szimfonikus etűdökben pedig az építkezés tudatosságával, a játékából sugárzó erő és szenvedély hitelességével győz meg.

A legfontosabb, hogy ez a zongorajáték nemcsak makulátlan, de a gesztusok formátumát is képes felmutatni, nem nélkülözve azt a kreatív szabadságot sem, amely a bátor hangsúlyokban, dinamikai fokozásokban, a kontrasztok kiaknázásában vagy a tempó lélegeztetésében nyilvánul meg.

Hungaroton, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.