Lemez

Farkas Gábor: Schumann-album

  • - csk -
  • 2017. október 14.

Zene

Kedves Szerkesztőség! Lehet a Visszhang rovat kritikáiban egy lemeznek hat csillagot adni? Nem? Kár! Mert Farkas Gábor (1981) Schumann-felvételeinek ennyi járna. Az igazat megvallva a fiatal – de már nem olyan fiatal – zongoraművész játékát jó néhány éve hallgatva ez a zongorázás mindig muzikálisnak és érzékenynek tűnt, mindig nyilvánvaló volt, hogy a romantikus hajlamú zeneiség szolgálatában kiművelt és teherbíró technika áll – de az a bizonyos nehezen megfogalmazható többlet legtöbbször hiányzott. Hol a kifejezésmód határozottsága tűnt kevésnek, hol a virtuozitás igényelt volna nagyobb fölényt. Most azonban minden együtt van.

Pedig a művész nem adja olcsón. Olyan műveket választ, amelyeket a legjelentősebb elődök már számtalanszor eljátszottak és lemezre vettek. Ki tud és mer utánuk ezekhez a darabokhoz nyúlni? Farkas olyan jól játszik és zeneileg is olyan hiteles, hogy eszünkbe sem jut őt bárkivel összehasonlítani. Schumann ezerszínű Karneválját (op. 9), elegáns-humoros-nosztalgikus Arabeszkjét (op. 18) és a hatalmas variációs erőpróbát, a monumentális Szimfonikus etűdöket (op. 13) úgy szólaltatja meg, hogy az eredmény saját jogon élményt adó. A Karneválban a sok kis forma nagy mozaikká áll össze: a szerepjátszás, a tünékeny benyomások, az álomképek és nosztalgikus merengések mozaikjává. Kifinomult billentés, részletgazdagság, a schumanni áttört hangzáskép hiteles átvilágítása. Az Arabeszkben Farkas játéka költői és könnyed, ritmikája hajlékony, tónusai rendkívül változatosak. A Szimfonikus etűdökben pedig az építkezés tudatosságával, a játékából sugárzó erő és szenvedély hitelességével győz meg.

A legfontosabb, hogy ez a zongorajáték nemcsak makulátlan, de a gesztusok formátumát is képes felmutatni, nem nélkülözve azt a kreatív szabadságot sem, amely a bátor hangsúlyokban, dinamikai fokozásokban, a kontrasztok kiaknázásában vagy a tempó lélegeztetésében nyilvánul meg.

Hungaroton, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).