Lemez

Farkas Gábor: Schumann-album

  • - csk -
  • 2017. október 14.

Zene

Kedves Szerkesztőség! Lehet a Visszhang rovat kritikáiban egy lemeznek hat csillagot adni? Nem? Kár! Mert Farkas Gábor (1981) Schumann-felvételeinek ennyi járna. Az igazat megvallva a fiatal – de már nem olyan fiatal – zongoraművész játékát jó néhány éve hallgatva ez a zongorázás mindig muzikálisnak és érzékenynek tűnt, mindig nyilvánvaló volt, hogy a romantikus hajlamú zeneiség szolgálatában kiművelt és teherbíró technika áll – de az a bizonyos nehezen megfogalmazható többlet legtöbbször hiányzott. Hol a kifejezésmód határozottsága tűnt kevésnek, hol a virtuozitás igényelt volna nagyobb fölényt. Most azonban minden együtt van.

Pedig a művész nem adja olcsón. Olyan műveket választ, amelyeket a legjelentősebb elődök már számtalanszor eljátszottak és lemezre vettek. Ki tud és mer utánuk ezekhez a darabokhoz nyúlni? Farkas olyan jól játszik és zeneileg is olyan hiteles, hogy eszünkbe sem jut őt bárkivel összehasonlítani. Schumann ezerszínű Karneválját (op. 9), elegáns-humoros-nosztalgikus Arabeszkjét (op. 18) és a hatalmas variációs erőpróbát, a monumentális Szimfonikus etűdöket (op. 13) úgy szólaltatja meg, hogy az eredmény saját jogon élményt adó. A Karneválban a sok kis forma nagy mozaikká áll össze: a szerepjátszás, a tünékeny benyomások, az álomképek és nosztalgikus merengések mozaikjává. Kifinomult billentés, részletgazdagság, a schumanni áttört hangzáskép hiteles átvilágítása. Az Arabeszkben Farkas játéka költői és könnyed, ritmikája hajlékony, tónusai rendkívül változatosak. A Szimfonikus etűdökben pedig az építkezés tudatosságával, a játékából sugárzó erő és szenvedély hitelességével győz meg.

A legfontosabb, hogy ez a zongorajáték nemcsak makulátlan, de a gesztusok formátumát is képes felmutatni, nem nélkülözve azt a kreatív szabadságot sem, amely a bátor hangsúlyokban, dinamikai fokozásokban, a kontrasztok kiaknázásában vagy a tempó lélegeztetésében nyilvánul meg.

Hungaroton, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.