Lemez

Hiányzó apokalipszis

Tool: Fear Inoculum

  • Harci Andor
  • 2019. november 10.

Zene

Nem hittük, hogy megjelenik. A rajongótábor a közösségi oldalakon keserűen röhögte körbe az összes, megjelenésről szóló hírt. „Hamarosan?” „Hogyne, talán majd száz év múlva!” „Augusztusban?” „És melyik év augusztusában?”

A 10 000 Days című 2006-os album óta eltelt tizenhárom év épp elég volt, hogy a szarkazmussal leplezett, szorongó várakozás közben egyre nagyobb elvárások fogalmazódjanak meg a Tool új lemezével kapcsolatosan. Nos, a Fear Inoculumról röviden elmondhatjuk, hogy megfelelt a várakozásoknak. De ennél azért bonyolultabb a képlet.

A Los Angeles-i négyesről érdemes megjegyezni, hogy 1989-es megalakulásuk óta olyan dalokat írnak, amelyek a ritmika, a dinamika, de még a hossz tekintetében sem sorolhatók a „könnyen emészthető” kategóriába, mégis valami különös oknál fogva mainstreamléptékben is széles tömegeket tudnak megigézni.

De az sem mindennapi, hogy egy zenekar az anális erőszakról szóló dalszöveggel kerüljön fel a Billboard listára (Stinkfist, 1996), no meg a Grammy-díjátadón sem a sátánnak szoktak köszönetet mondani. És abban is biztosak lehetünk, hogy rajtuk kívül bármelyik zenekar elvérzett volna, ha az új lemezük megjelenése előtt hamis albumcímmel és dallistával hülyítik rajongóikat, ahogy azt a 2001-es Lateralus című album megjelenése előtt tették. A Tool nemcsak megússza az efféle botrányos húzásokat, de azok egytől egyig tovább növelik a nimbuszát.

Roskilde fesztivál 2006

Roskilde fesztivál 2006

Fotó: Wikimedia

 

A titok nyitja lehet, hogy az első, még a grunge-ból táplálkozó lemezeik (Undertow, 1993; Ænima, 1997) után az említett Lateralusszal magukévá tettek egy teljesen összetéveszthetetlen zenei univerzumot. Adam Jones gitáros és Justin Chancellor basszusgitáros egymást kiegészítő, egymásra épülő szólamai épp annyira jellegzetesek, mint a keleti zenei hagyomány poliritmiáját mesteri eleganciával tálaló Danny Carey dobjátéka, a frontember Maynard James Keenan néhol fojtott, sziszegő, máshol dühtől feszülő hangjáról nem is beszélve.

Most ez az univerzum jelenik meg tökéletesre csiszolva a Fear Inoculum hat középtempós, eposzi terjedelmű – egyenként 10–15 perces – szerzeményében is, amelyekhez a digitális kiadásokban még tartozik négy rövidebb, elektronikus-ambientes intermezzo.

false

 

Fotó: pinterest

 

Nehéz szavakkal kifejezni az élményt, a legjobb, ha egy elsötétített szobában hallgatjuk meg a lemezt egyszer, kétszer, háromszor, majd hagyjuk, hogy előbújjanak az apró, árnyalatnyi különbségek, például két azonosnak tűnő gitárszólam közt, hogy gyönyörködjünk az elegáns hangszeres megoldásokat, a kifogástalan ritmusszekciót hallva. Ilyenkor válik érthetővé Keenan azon nyilatkozata is, mely szerint a lemez nagyja már nyolc éve kész volt, és kizárólag a maximalizmus inkább bénító, mint termékeny hatása miatt ültek rajta ennyi ideig.

Két dalt külön is érdemes kiemelni. Az Invincible című számot azért, mert főhőse egy olyan harcos, aki a modern világ kihívásainak is igyekszik megfelelni, és akiről pont a Tool juthat az eszünkbe, pontosabban az, hogy mennyire tud releváns lenni az a zenekar, amelyik közel másfél évtizedig nem adott ki semmit. A 7/8-os ritmusra épülő 7empest című dalról pedig nem túlzás kijelenteni, hogy a Tool munkásságának megkoronázása, az opus magnum.

A közel 16 perces művet felfoghatjuk az előző négy lemez egymástól eltérő, azonnal felismerhető hangzása és stílusa előtti tisztelgésnek: az Undertow keményebb hangulatát behozó felvezetés után a gitár az Ænima pszichedéliáját idézi, majd az utolsó két lemez ritmikai bravúrjaiból kibontakozik Keenan hét szótagos mantrája, újabb jelentésárnyalattal terhelve a címben is megidézett hetes számot. Chancellor kivételesen a háttérben marad, és „basszusdallamok” helyett csak kiszolgálja Adam Jones minden eddigit felülmúló gitárjátékát.

Mégsem lehetünk maradéktalanul elégedettek. Eddig egyetlen albumon sem volt ilyen mértékű visszanyúlás a régi motívumok, riffek, esetenként komplett struktúrák felé. Minden dalban visszaköszön valami a korábbi lemezekről, egyik sem tud igazán megdöbbentően, frissen megszólalni. Az említett 7empestet leszámítva hiányoznak az új távlatokat nyitó dalok, amilyen például a Lateralus címadója volt, vagy a Rosetta Stoned című szám a 2006-os, utolsó lemezen.

Hiába a klímakatasztrófa szélére sodródó emberiséggel foglalkozó Descending, hiányzik nagyon a Tool korábbi világvége-hangulata. És ezen a zenekar védjegyének tekinthető, bizarr instrumentális betétek sem segítenek, pedig még a zajzenék atyaúristenét, a japán Merzbow-t is felkérték némi közreműködésre. A kimagasló mastering ellenére a Fear Inoculum nem lesz annyira emlékezetes, mint amilyenek a diszkográfia korábbi darabjai voltak. Mégis reménykedjünk, hogy lesz folytatás, és nem kell rá 2032-ig várni.

Tool Dissectional/Volcano/RCA, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.