Hiba volna megfejteni (Taj Mahal International Rhythm Band)

  • 1999. október 6.

Zene

Először járt Taj Mahal Magyarországon, majdnem belefért, hogy az év blues- és world music-szenzációjaként propagálja a (szervező) Mafioso Records. Taj Mahal harminc éve pakolja az asztalra a magáét, a tavalyelőtti Se–or Bluesért végre a legjobb kortárs blueslemeznek járó Grammy is összejött, és a világzenét is tíz évvel azelőtt vette kézbe, hogy megszületett e fogalom. Ez a pasas végül is teljesen rendben van, ott a helye John Lee Hooker meg B. B. King mellett, és a szája sem véres: amit Eric Clapton, amit az Animals vagy amit a Rolling Stones művelt, az neki (is) ugyanúgy blues.

Koncert

Először járt Taj Mahal Magyarországon, majdnem belefért, hogy az év blues- és world music-szenzációjaként propagálja a (szervező) Mafioso Records. Taj Mahal harminc éve pakolja az asztalra a magáét, a tavalyelőtti Se–or Bluesért végre a legjobb kortárs blueslemeznek járó Grammy is összejött, és a világzenét is tíz évvel azelőtt vette kézbe, hogy megszületett e fogalom. Ez a pasas végül is teljesen rendben van, ott a helye John Lee Hooker meg B. B. King mellett, és a szája sem véres: amit Eric Clapton, amit az Animals vagy amit a Rolling Stones művelt, az neki (is) ugyanúgy blues.

A Hula Bluesról kérdeztem, mikor is erre terelődött a szó - azon a (szintén) tavalyelőtti korongon napsütötte, tengerparti hawaii muzsika hallható. Ez a könnyedség, ez a globalitás persze nem annyira fundamentuma, mint színfoltja Mahal pályafutásának; ha valamikor, hát most igazán kiderült. Csak sajnos nem a koncertből.

Hanem a Kulanjan albumra gondoltam, amit Mahal a korás Toumani Diabate zenekarával vett fel (Toumani alig két hete, hogy Salif Keita kapcsán e hasábokra került). Mint mesélte, a nagyszülei és a szülei Marcus Garvey Vissza Afrikába mozgalmának a követői voltak, és nagyon fontosnak tartották, hogy a gyermekek megismerhessék a gyökerüket: az amerikaiak számára (ugyanis) Afrika csak a szegénységet jelentette, arról nem volt - arról nincs - fogalmuk, hogy mit adott a filozófiának, a művészetnek, a vallásnak. Mahal 1979-ben ment először Afrikába, és három hónapig turnézott afrikai zenészekkel közösen. Azóta kollaborált Ali Farka Touréval, Basekou Konyatéval, Toumani Diabatéval, Bai Kontéval, Foday Musa Susóval - eljött hát az ideje, hogy egy albumban is manifesztálódjanak haza vezető lépései. Jó lemez a Kulanjan - ezt már nekem kell elmondanom -, alapvetően mali ízű, de ahol belefolyik a country blues, a Mississippi, ott sem önt ki. Ha ez a társaság érkezik Pestre, lett volna, lehetett volna csoda.

Szóba került az öltözőben Ry Cooder is. Nem elég, hogy a hatvanas évek közepén együtt játszottak a The Rising Sons nevű társaságban, jó tíz éve párhuzamosan kalandoznak közép-amerikai, mali és indiai kollégáikkal. Még sincs köztük - ábrándított ki Mahal - semmi kapcsolat, Coodert nagyon nehéz kirobbantani a családi kötelékből, nem egy barátságos, kommunikatív figura.

- És ez az International Rhythm Band?

Ez a társaság már a hetvenes évek végén összeállt, s most kábé öt éve megint gyakran játszik együtt. Budapesten a repertoárjuk keresztmetszetével szeretnének bemutatkozni: egy kis country blues, egy kis latin, egy kis reggae...

Hát így. Szépen megtelt hozzá a mozi, csak a pereces szívódott fel. Country blues és chicagói, hawaii és reggae - egy ideig azt hittem, e sok színtől nehezedett el a kép. Aztán abban maradtam, hogy hiba volna "megfejteni" - egyszerűen nem ment igazán. Biztos nagyon szerették volna, meg minden, jobbára mégis az ücsörgés, a fáradékonyság. Két-három számtól, ha elhasaltam, azokban végre felszökött a vér... Akik olyat tudnak, azok mindent tudnak, és akik mindent tudnak, azokat nagyon lehet bírni - hát még ha kihúzták volna egy fél órán át.

Marton László Távolodó

Royal Music Hall, október 1.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.