Lemez

Hideg kövön

Lykke Li: I Never Learn

  • Lang Ádám
  • 2014. július 26.

Zene

Annak ellenére, hogy manapság egyre inkább műfajspecifikus lemezek készülnek (sokszor akár egy-egy alkalmi zsáner keretei között), a kizárólag balladákat tartalmazó album mégis olyannak számít, amit bizonyos népszerűség felett nem nagyon mer senki sem bevállalni.

Egyszerűen kötelező egy-két táncolható sláger, ha valaki be akar kerülni a legnagyobbak közé, vagy meg akar ragadni ott - márpedig azután, hogy Magician három éve globális slágert remixelt az I Follow Riversből, Lykke Li előtt is ott volt a lehetőség, hogy harmadik lemezével beverekedje magát a szupersztárok halmazába.

' azonban a rádiókompatibilis slágerek helyett megmaradt az eredeti koncepciójánál. Az I Never Learn valóban az lett, aminek a szerzője szánta: "egy olyan trilógia záródarabja, amelyben egy húszas éveiben járó fiatal nő útját ismerjük meg az önmegismerésben és a szerelemben." A 2008-as Youth Novels tavaszias indie popja és a 2011-es Wounded Rhymes markánsabb tónusú, letisztultabb dalai után a svéd dalszerzőnő most egy szakítás utáni, térden állva könyörgő, önmarcangolós lemezt adott ki - tele balladákkal. Az már csak a sors kegyetlen segítsége, hogy Li éppen egy szakítás elől menekült Svédországból Los Angelesbe, hogy felvegye ezt a záró felvonást.

Lykke Li már a második lemezén megmutatta, hogy milyen jó vénával ír potenciális filmzenéket szerelmi drámák tetőpontjához - most csak ilyenek jönnek. Az egyszerre puritán és teátrális nyitó-címadó dal rögtön meg is adja az alaphangot, miközben felhúzza az örök körforgás mitikus kulisszáit. Az alig félórás, kilencszámos lemez első felében egymást váltják az epikus, érzelmes refrénekben kulminálódó lassúk, és amikor ezek az önmagukban szemlélve szuper dalok elkezdenének egyben unalmassá válni, akkor jönnek a kulcsdarabok. A Phil Spector-i hagyományokat is érintő, végletekig lecsupaszított Love Me Like I'm Not Made Of Stone még az előzőek ismeretében is szívbemarkolóan szól a művésznő vallomásszerű éneke miatt. A Never Gonna Love Away olyan, mint egy Cyndi Lauper-szám vagy valami más romantikus világsláger a VH1-ról, a Heart Of Steelbe pedig már egy gospelkórus is belép amolyan feloldozásképpen. Végül a Sleeping Alone rideg, fájdalmas zongoraballadája rántja vissza az I Never Learnt a hideg kőre, ezzel pedig ahogy a lemez, úgy Lykke Li pályájának első szakasza is véget ér. Addig, amíg ő kitalálja, hogy merre is induljon tovább, nekünk nagyon jó társunk lesz ez a lemez a nehéz pillanatokban.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.