Lemez

Hideg kövön

Lykke Li: I Never Learn

  • Lang Ádám
  • 2014. július 26.

Zene

Annak ellenére, hogy manapság egyre inkább műfajspecifikus lemezek készülnek (sokszor akár egy-egy alkalmi zsáner keretei között), a kizárólag balladákat tartalmazó album mégis olyannak számít, amit bizonyos népszerűség felett nem nagyon mer senki sem bevállalni.

Egyszerűen kötelező egy-két táncolható sláger, ha valaki be akar kerülni a legnagyobbak közé, vagy meg akar ragadni ott - márpedig azután, hogy Magician három éve globális slágert remixelt az I Follow Riversből, Lykke Li előtt is ott volt a lehetőség, hogy harmadik lemezével beverekedje magát a szupersztárok halmazába.

' azonban a rádiókompatibilis slágerek helyett megmaradt az eredeti koncepciójánál. Az I Never Learn valóban az lett, aminek a szerzője szánta: "egy olyan trilógia záródarabja, amelyben egy húszas éveiben járó fiatal nő útját ismerjük meg az önmegismerésben és a szerelemben." A 2008-as Youth Novels tavaszias indie popja és a 2011-es Wounded Rhymes markánsabb tónusú, letisztultabb dalai után a svéd dalszerzőnő most egy szakítás utáni, térden állva könyörgő, önmarcangolós lemezt adott ki - tele balladákkal. Az már csak a sors kegyetlen segítsége, hogy Li éppen egy szakítás elől menekült Svédországból Los Angelesbe, hogy felvegye ezt a záró felvonást.

Lykke Li már a második lemezén megmutatta, hogy milyen jó vénával ír potenciális filmzenéket szerelmi drámák tetőpontjához - most csak ilyenek jönnek. Az egyszerre puritán és teátrális nyitó-címadó dal rögtön meg is adja az alaphangot, miközben felhúzza az örök körforgás mitikus kulisszáit. Az alig félórás, kilencszámos lemez első felében egymást váltják az epikus, érzelmes refrénekben kulminálódó lassúk, és amikor ezek az önmagukban szemlélve szuper dalok elkezdenének egyben unalmassá válni, akkor jönnek a kulcsdarabok. A Phil Spector-i hagyományokat is érintő, végletekig lecsupaszított Love Me Like I'm Not Made Of Stone még az előzőek ismeretében is szívbemarkolóan szól a művésznő vallomásszerű éneke miatt. A Never Gonna Love Away olyan, mint egy Cyndi Lauper-szám vagy valami más romantikus világsláger a VH1-ról, a Heart Of Steelbe pedig már egy gospelkórus is belép amolyan feloldozásképpen. Végül a Sleeping Alone rideg, fájdalmas zongoraballadája rántja vissza az I Never Learnt a hideg kőre, ezzel pedig ahogy a lemez, úgy Lykke Li pályájának első szakasza is véget ér. Addig, amíg ő kitalálja, hogy merre is induljon tovább, nekünk nagyon jó társunk lesz ez a lemez a nehéz pillanatokban.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.