Opera

Áldozatot hoznak

Gluck: Iphigeneia Tauriszban

Zene

A Magyar Állami Operaház igazán megadta a módját Richard Strauss másfél százados születési évfordulójának. Furcsán festhet ez a megállapítás egy Gluck-opera magyarországi ősbemutatójának tárgyalásakor, ám az a helyzet, hogy az Andrássy úti palotában nemcsak Az árnyék nélküli asszony bemutatásával, egy kéthetes Strauss-fesztivállal és egy szoboravatással ünnepelték a német zeneszerzőt, de bizony még az évadzáró Gluck-premierrel is.

Az Iphigeneia Tauriszban ugyanis a kései pályatárs 19. század végi átdolgozásában került most színre, s ez nyilvánvalóan erősen vitatható döntés. Nem csupán azért, mivel Strauss változatát nemigen kultiválja az utókor, vagy mert ez a választás nem feltétlenül segíti közelebb az operaház együttesét a klasszikát megelőző operai univerzum feltérképezéséhez és belakásához, hanem mivel így akarva-akaratlanul nehezebb helyzetbe kerülnek a Strauss zenekara mögül kihallatszani vágyó énekesek. Paradox, bár kézenfekvő módon e feladat megoldását csak még jobban megnehezíti az a tény, hogy az operaházi zenekar ezen a bemutatón is jól szól, gazdag és erőteljes hangzást produkál. Vashegyi György stílusismeretének és stílusérzékének hála, mindeközben a zenekari teljesítmény eleganciája és ihletettsége is nyilvánvalóvá válik, s a kiváló karmester az énekesek iránt is képes irányító és óvó figyelmet tanúsítani.

A túlfeszítettség, az énekesi hangerő problematikája persze, ha nem is mellékes, de másodlagos ahhoz képest, hogy a címszerepben Wierdl Eszter jelentékeny operai alakítást nyújt. Az emberáldozat elől isteni segítséggel a barbárok közé menekített, s ott éppenséggel emberáldozatok bemutatására kényszerített mükénéi királylány mitológiai alakja testmeleg és csupa ideg mai nőként mozog előttünk, s az igényes szólam is majd' mindvégig élményszerűen hangzik felénk - csak ne kellene a szopránnak olykor a színpad mélyéről és a közönségnek háttal énekelnie. Kultúra és stílusosság jellemezte a baráti hűség és önfeláldozás mitikus alakja, Püladész megszólalásait is: Megyesi Zoltán hangban és játékban egyaránt a társulat nagy értékei közé számítható, még ha ezúttal olykor határokon jár és formáját is veszti itt-ott a tenor orgánuma. Az alsónadrágra vetkeztetett (s ezzel együttérzésünket kiérdemlő) Haja Zsolt kevesebb stílusismerettel, de annál intenzívebb hangadással hozta az oly hányatott sorsú Átreida-sarj, Oresztész szólamát. Szegedi Csaba igazi löttyös indulatú zsarnok, míg a deus ex machina darabbéli megszemélyesítője, a Diánaként fellépő, majd a nézőtér felé távozó Gál Gabi sajna sikertelenül küzdött meg rövid énekelnivalójával. A zenekarhoz mérhető erős formát mutatott a mozgásait is fegyelmezetten teljesítő, Glucktól főszerepet kapó kórus.

"Egyébként kliséi mindenkinek vannak, nekem is, ha játszom. De lehet, hogy rendezőként is, ezt nem tudom" - fogalmazott egy interjúban (fidelio.hu) pár nappal a bemutató előtt Alföldi Róbert. Nos, tudja vagy sem, bizony vannak kliséi: első operaházi rendezésében lelkiismeretesen leltározza is őket, s hiány nem mutatkozik. A külsőre formás mintha-rendezésben Diána istennő természetesen hangosbeszélővel a kezében érkezik, látunk napszemüveges biztonsági embereket meg futballhuligán utcai zavargókat, s persze a finálé szakaszára törvényszerűen ránk gyújtják a villanyt - másként ez nem is lehetne. "Aki szakállal hordja a szemüveget, biztos nagy tudósa a léleknek" - szól az ismert Presser-dal, s hasonlóan rögzült az operarendezésekben a sötét öltöny-nyakkendő viselet meg a gonosz zsarnokalakok (értsd: csúnya politikusok) összekapcsolása is. S hogy ne csupán az ismerős allűrök ordítsanak, hát bosszúálló Erinnüszök gyanánt kapunk három kiskosztümös Hoffmann Rózsa-imitátort, ami fölöttébb bátor és mai (vagy legalábbis tegnapi) utalás, csak éppenséggel kifelé lódít minket a műből. Merthogy szordínósan ugyan, de ez a rendezés is róluk szól, ami minden demonstratív politikai bátorság beszámításával is kevesebbnek bizonyul annál, mint ha rólunk szólna. Igaz, Oresztész és Püladész Erósz által átlelkesített, izzó férfibarátsága már közelebbről súrolhatná az őszinteség határát, éppen csak a gesztus kiismert rutinszerűsége hat akaratlanul is elidegenítően. Majdnem oly elidegenítően, mint a 3 Hoffmann darabindító, gunyoros-kisszerű viharjátéka.

Magyar Állami Operaház, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”