Opera

Áldozatot hoznak

Gluck: Iphigeneia Tauriszban

Zene

A Magyar Állami Operaház igazán megadta a módját Richard Strauss másfél százados születési évfordulójának. Furcsán festhet ez a megállapítás egy Gluck-opera magyarországi ősbemutatójának tárgyalásakor, ám az a helyzet, hogy az Andrássy úti palotában nemcsak Az árnyék nélküli asszony bemutatásával, egy kéthetes Strauss-fesztivállal és egy szoboravatással ünnepelték a német zeneszerzőt, de bizony még az évadzáró Gluck-premierrel is.

Az Iphigeneia Tauriszban ugyanis a kései pályatárs 19. század végi átdolgozásában került most színre, s ez nyilvánvalóan erősen vitatható döntés. Nem csupán azért, mivel Strauss változatát nemigen kultiválja az utókor, vagy mert ez a választás nem feltétlenül segíti közelebb az operaház együttesét a klasszikát megelőző operai univerzum feltérképezéséhez és belakásához, hanem mivel így akarva-akaratlanul nehezebb helyzetbe kerülnek a Strauss zenekara mögül kihallatszani vágyó énekesek. Paradox, bár kézenfekvő módon e feladat megoldását csak még jobban megnehezíti az a tény, hogy az operaházi zenekar ezen a bemutatón is jól szól, gazdag és erőteljes hangzást produkál. Vashegyi György stílusismeretének és stílusérzékének hála, mindeközben a zenekari teljesítmény eleganciája és ihletettsége is nyilvánvalóvá válik, s a kiváló karmester az énekesek iránt is képes irányító és óvó figyelmet tanúsítani.

A túlfeszítettség, az énekesi hangerő problematikája persze, ha nem is mellékes, de másodlagos ahhoz képest, hogy a címszerepben Wierdl Eszter jelentékeny operai alakítást nyújt. Az emberáldozat elől isteni segítséggel a barbárok közé menekített, s ott éppenséggel emberáldozatok bemutatására kényszerített mükénéi királylány mitológiai alakja testmeleg és csupa ideg mai nőként mozog előttünk, s az igényes szólam is majd' mindvégig élményszerűen hangzik felénk - csak ne kellene a szopránnak olykor a színpad mélyéről és a közönségnek háttal énekelnie. Kultúra és stílusosság jellemezte a baráti hűség és önfeláldozás mitikus alakja, Püladész megszólalásait is: Megyesi Zoltán hangban és játékban egyaránt a társulat nagy értékei közé számítható, még ha ezúttal olykor határokon jár és formáját is veszti itt-ott a tenor orgánuma. Az alsónadrágra vetkeztetett (s ezzel együttérzésünket kiérdemlő) Haja Zsolt kevesebb stílusismerettel, de annál intenzívebb hangadással hozta az oly hányatott sorsú Átreida-sarj, Oresztész szólamát. Szegedi Csaba igazi löttyös indulatú zsarnok, míg a deus ex machina darabbéli megszemélyesítője, a Diánaként fellépő, majd a nézőtér felé távozó Gál Gabi sajna sikertelenül küzdött meg rövid énekelnivalójával. A zenekarhoz mérhető erős formát mutatott a mozgásait is fegyelmezetten teljesítő, Glucktól főszerepet kapó kórus.

"Egyébként kliséi mindenkinek vannak, nekem is, ha játszom. De lehet, hogy rendezőként is, ezt nem tudom" - fogalmazott egy interjúban (fidelio.hu) pár nappal a bemutató előtt Alföldi Róbert. Nos, tudja vagy sem, bizony vannak kliséi: első operaházi rendezésében lelkiismeretesen leltározza is őket, s hiány nem mutatkozik. A külsőre formás mintha-rendezésben Diána istennő természetesen hangosbeszélővel a kezében érkezik, látunk napszemüveges biztonsági embereket meg futballhuligán utcai zavargókat, s persze a finálé szakaszára törvényszerűen ránk gyújtják a villanyt - másként ez nem is lehetne. "Aki szakállal hordja a szemüveget, biztos nagy tudósa a léleknek" - szól az ismert Presser-dal, s hasonlóan rögzült az operarendezésekben a sötét öltöny-nyakkendő viselet meg a gonosz zsarnokalakok (értsd: csúnya politikusok) összekapcsolása is. S hogy ne csupán az ismerős allűrök ordítsanak, hát bosszúálló Erinnüszök gyanánt kapunk három kiskosztümös Hoffmann Rózsa-imitátort, ami fölöttébb bátor és mai (vagy legalábbis tegnapi) utalás, csak éppenséggel kifelé lódít minket a műből. Merthogy szordínósan ugyan, de ez a rendezés is róluk szól, ami minden demonstratív politikai bátorság beszámításával is kevesebbnek bizonyul annál, mint ha rólunk szólna. Igaz, Oresztész és Püladész Erósz által átlelkesített, izzó férfibarátsága már közelebbről súrolhatná az őszinteség határát, éppen csak a gesztus kiismert rutinszerűsége hat akaratlanul is elidegenítően. Majdnem oly elidegenítően, mint a 3 Hoffmann darabindító, gunyoros-kisszerű viharjátéka.

Magyar Állami Operaház, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.