Lemez

A fény felé

Swans: To Be Kind

Zene

Harmincegy évvel máig meghökkentő és felkavaró bemutatkozó lemeze, a Filth után talán ideje volna valóban a méltó polcra tenni a Swans munkásságát.

Ehhez nem árt észben tartani, hogy az életmű kellős közepén ott tátong egy jó tizenhárom éves hiátus, s azt sem, hogy hányszor fordított Michael Gira zenekarvezető-énekes a Swans szekerén, hányszor tűnt úgy, hogy az indíttatását tekintve irgalmatlan darálásra és monoton, kalapácsütésszerű zajokra épülő zenei program szinte klasszicizálódik. Ahogy a Filth, a Cop vagy a Greed/Holy Money lemezektől eljutott a Children Of Godig és az azt követő három albumig - mindezt úgy, hogy ha más formákban is, de tökéletesen megőrizte a zenét éltető energiákat.

A Swans 2010-es újraalakítása óta mintha ugyanez a történet ismétlődne, talán még magasabb szinten: Gira és társai bitang erős albumok sorát készítették el - holmi alibi-visszatérésről tehát szó sincs, amit tökéletesen alátámasztottak az óriási energiákat megmozgató, szinte fehéren izzó koncertek. Idén pedig elkészült az utóbbi négy év csúcspontja, egy vadonatúj, lenyűgöző és monumentális lemez To Be Kind címen, ami ebben az esetben tökéletesen pontos: a Swans, bár a szokásos, többnyire experimentálisnak nevezett ősrockja cseppet sem veszített pusztító energiáiból és nemes de(kon)struktivitásából, néha meghökkentően érzelmesnek, sőt poétikusnak mutatkozik. A zenekar sajátos hangzása amúgy is ezer közül felismerhető, aminek kulcsa a produkció rendkívüli fegyelmezettsége - a látszólagos improvizációk szigorú rendje, a befogadó megtörésére és tudatának újraformázására irányuló zenei arzenál rigiditása. Ez persze csak a kép egyik fele: a Swans másik oldalából, a bensőségesebb pillanatokból sokkal többet rejt magában az új lemez. És nem csupán a meditatív darabok újrafeltűnéséről beszélhetünk - rosszindulatúan azt is mondhatnánk, hogy Gira felfedezte magában a mindenkiben megbújó Jim Morrisont. A Howlin' Wolf emlékének íródott Just a Little Boy (For Chester Burnett) ebből a szempontból is kulcsdarab: a repetitív blues és a kántáló énekmondói hagyomány méltó folytatóra talált a Swans életművében.

Gira mellől már régen eltűnt a zenekar feminin fele, Jarboe - most, talán e hiány ellensúlyozására is meglepően sok a női közreműködő. A pálya- és kortárs Little Annie-vel szinte érzelmes duettet énekel (Some Things We Do), néha pedig a háttérben vokálozik a közelmúltban izgalmas lemezeket készítő Cold Specks, akárcsak korunk egyik ünnepelt előadója, St. Vincent: az aktív részvételével felvett Kirsten Supine egészen gyönyörű, szinte már dreampop. De azért ne gondoljuk, hogy a Swans holmi folk- vagy blueslemezt készített - bár Girától saját műfaji értelmezésében ez sem volna idegen. A rögeszmés precizitással egymásra rétegzett hangszerszólamok vastag sötétje továbbra is körbeöleli a lemez napfénybe kúszó magaslatait. Elég csak meghallgatni a szinte önálló lemezt alkotó, a hangokat szilánkokra őrlő, 34 perces (!) Bring The Sun/Toussaint L'Ouverture című darabot: ilyenkor a "nincs kegyelem" hangulata minden átmeneti elgyengülést és engedményt semmissé tesz.

Mute, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.