Hideg, fehér fény - Szüts Miklós: Városi tájképek (kiállítás)

Zene

Lehet, hogy a 21. században furcsának tűnik, ha valaki csakis a tradicionális festészeti műfajokban (csendélet, enteriőr, tájkép) alkot. Mégis ez az igazi feladat: úgy maradni kívül azokon az aktuális divathullámokon, amelyek a modernizmus óta újra és újra, egy-egy stiláris elemet meglovagolva feltámasztják és piackonformmá teszik a festészetet, hogy közben az évezredes hagyomány követése ne az elavultság, a megkésettség érzetét keltse, hanem eleven, kortárs műalkotásokat teremtsen. Az önként vállalt, egészen szűkre szabott kereteken belüli minimális mozgás egyfajta elmélyült, meditatív alkotói magatartást feltételez, továbblépni belőle pedig vagy a keretek további, szinte az elnémulásig vivő szűkítésével, vagy apránként történő tágításukkal lehet. Szüts az utóbbi utat választotta, amikor a csendéletek, majd az enteriőrök után az ezredforduló környéken kilépett a térbe, s elkészítette urbánus tájképsorozatát a lakótelepekről. Az utóbbi négy évben készült képeit bemutató kiállítása egy újabb, igen izgalmas festészeti változást mutat.

A korábbi kiüresedett, ember nélküli betonkockák redukált világa (tűzfalak, ablaksorok, satnya fák, tócsák, magányos lámpaoszlopok) egyszerre szűkül le a városi tér részleteire (utcasarok, aluljáró, sikátor, utcai vészkijárat, lépcső), és tágul ki a víz (móló, kikötő), Budapest belvárosa ismert (Felszab' tér, Karolina út, Szabadság híd, Gellérthegy a Szabadság-szoborral, Margit híd) és a külvárosok ismeretlenebb (Kőbánya, Békásmegyer) környezete felé. E városi tájakban ugyanúgy nem találkozunk emberekkel (bár van a művésznek ilyen képe is), de nyomaikat fellelhetjük; néhol feltűnnek autók és tömegközlekedési eszközök. Tudjuk, hogy valahol ott vannak, de e képeken még epizódszerep sem jut nekik.

A tematikai változáshoz elsősorban a színekhez, a kompozícióhoz és az ecsetkezeléshez kapcsolódó technikai felszabadultság társul. A lakótelep-sorozat szürkében játszó, visszafogott színeit, a képeken uralkodó szórt, vattaszerű derengést mintha robbanás rázta volna meg, mintha egy hihetetlen erejű és fényességű villám csapott volna bele ebbe az édes-bús otthonosságba. Szüts fényfestővé vált, csakhogy ezek a fények elsősorban mesterséges fényforrásokból, utcai világítótestekből, neonokból fakadnak, vagy éppen a természet fénytelen (köd, hajnal, hóesés) és félelmetes jelenségei (vihar) világítják meg a tereket. A festményeken a hideg, fehér fény és a gyakran éjszakai sötétség kontrasztja dominál, s még ha nappal van, akkor is gyakran ellenfényben, igen élesen jelennek meg a részletek. A néhol feltűnő, élénk színfoltok, a vörös (közlekedési lámpa) vagy a sárga (villamos) éppen váratlanságuk miatt értékelődnek fel, zökkentik ki a kompozíciót a megszokott rendből. A korábban jellemző, a mértani testek ritmusán alapuló képszerkezet is felbomlott, a házfalak, lámpaoszlopok, jelzőtáblák fenyegetően megdőlnek, a táj- és térrészleteket sokszor alulnézetből vagy torzító tükörben látjuk, s gyakran a kép nagyobb részét az üresség (égbolt, pára, úttest, kerítés) uralja. Ez a hatalmas erejű explózió elsöpörte a puha, az alapozást alig elfedő ecsetfoltokat, hogy helyükbe egy nagyvonalú, lendületes, zabolázatlan és felszabadult ecsetkezelést emeljen. Ha csak a kiállításon is látható, fehér rizspapírra fekete tussal és barna diófa páccal készített vázlatokat nézzük - amelyek kiindulópontja a "valóságban" éppúgy lehetett napsütötte toscanai táj, mint egy sötét utcarészlet -, úgy tűnik, mintha ez az egyszerre érdes és finom felületű papír megroggyanna a rárakott ecsetvonások súlyától.

Szüts - mint sokan mások - festményeit fényképek alapján készíti. Ha összevetjük a kiindulópontot a végeredménnyel - erre csak a festő honlapján van lehetőségünk -, érvénytelenné válik a másolat fogalma; hiszen a művész újraírja ezeket a képeket. Nem úgy, hogy kiretusál, elfed elemeket, hanem éppen hogy fölerősíti a fényt. A fényt, amelyet akkor érzékelnénk, ha mi magunk lépnénk be a képek terébe. Botorkálunk magányosan az éjszakában, és egy régi típusú fényképezőgép magnéziumvillanásaiban egyszerre más megvilágításban látjuk meg igazából mindazt, amit ismerni véltünk. S akkor, a lenyűgöző s egyben fenyegető, hideg sötétségben örökre belénk vésődnek a "plakátmagányban ázó éjjelek".

Hamilton Aulich Art Galéria, nyitva április 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.