Lemez

Hinds: Leave Me Alone

  • - lang -
  • 2016. február 21.

Zene

A madridi Carlotta Cosials és Ana Perrote 2011-ben Deers néven kezdett zenélni, de csak 2014-ben rakta ki első kislemezét, a garázspopos Demót a Bandcampre, amely viszont rögtön felkeltette a jobb blogok figyelmét. A sikeren felbuzdulva maguk mellé vették Ade Martin basszusgitárost és Amber Grimbergen dobost, és kész is volt a zenekar – immár Hinds néven. A zenekar – többek között – Black Lips- és Velvet Underground-ihlette számai már az elejétől teljesen rendben voltak, ahogy Cosials és Perrote vokáljai is azonnal remekül kiegészítették egymást. Oké, aki beletúr a műfaj másod- vagy harmadvonalába, azért könnyen talál hasonló zenekart: a Hindsénál ugyanis kevés kockázatmentesebb műfaj él ma.

De nem baj, hogy éppen ők kerültek fel frissen a globális garázstérképre. Utcán sörözős, asztalon táncolós vagány klipjeikkel és a lo-fi hangzással tüntető, laza, bulizós, főleg a szerelemről szóló számaikkal ugyanis a spanyolok olyan vetületét mutatják fel a garázspopnak, amely bizonyos értelemben jobb, mint bármi, ami a mainstreamben megtörténhet. Egyszerűen ez a közvetlen, már-már béna, recsegős hangzás valahogy sokkal közelebb enged magához, mint minden más. Az összes korábbi fontos dalukat és néhány újat tartalmazó Leave Me Alone legnagyobb erénye így persze nem a zenei újításban, hanem abban a közvetlen hangvételben áll, amely a néhol hullámzó színvonalat is felülírja, sőt az esetlenség (hamis) esztétikájával ruházza fel. De mint jelenség: hibátlan.

 

Lucky Number, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.