Lemez

Antekirtt: Scenes

  • - minek -
  • 2016. február 21.

Zene

A Verne Gyula méltán emlékezetes és napjainkban különösen aktuális Sándor Mátyásából vett (ál)név ezúttal Farkas Zoltánt és zenésztársait rejti: a számtalan zenekarból (pl. Ugatha Christie, colorStar, Erik Sumo Band, Pál Utcai Fiúk) ismerős dobos szándéka szerint mintegy zenei tapasztalatainak és alkotói eszmélésének történetét írta meg és öntötte egy viszonylag rövid, feszes album formájába.

Farkas itt korántsem csupán a dobjait szólaltatja meg: az ütőhangszeres játék nem játszik központi szerepet az albumon (bár jelenléte, nem is mindig a klasszikus dobhang formájában, néha kétségtelenül hangsúlyos), sokkal inkább uralja a Scenes egyes, egymásba fonódó epizódjait a szerző néha filmzenei témákat idéző zongorajátéka. Az album hatásának egyik kulcsa, hogy ízeit és tónusait tekintve változatos, mégis kerek egészet képez: tulajdonképpen eszünkben sincs firtatni műfaji hozzátartozását, vagy skatulyázni az egyes szerzeményeket. Ebből a szempontból kétségtelenül becsapós is a lemez, hiszen a felütés dinamikus, rockos felvezetését sokkal meditatívabb, néha majdnem modern klasszikus jellegű, máskor meg ambientbe hajló vagy trip hop-szerű szerzemények követik. Az egymásra mintegy feleselő hangszeres játékot helyenként gondosan kiporciózott, cseppet sem tolakodó elektronika kíséri, az összképhez pedig olyan egzotikus hangkeltő eszközök is hozzájárulnak, mint a Zsoldos Dedy (!) által megszólaltatott éneklő fűrész, ami e szerepében van olyan jó, mint a theremin.

A közreműködők között felbukkannak Farkas régi colorstaros, PUF-os, Erik Sumo Band-es zenésztársai is (Szinovszki Márton, Molnár Balázs, Varga Laca), s a nagyobb részben instrumentális zeneanyagot határozottan izgalmassá teszi két nagyszerű énekesnő jelenléte. Judy Jay soulos, bluesos hangja nyomán kibújik a groove is a zenéből, Kiss Erzsi pedig elvarázsolt perceket teremt egy amúgy is különleges hangulatú albumon.

 

Launching Gagarin, 2015

 

 

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.