Lemez

Händel: Ottone

Zene

„Madame, tudom, hogy maga igazi nőstényördög, de most megmutatom magának, hogy én meg Belzebub vagyok, a főördög!” – Händelnek ez az elhíresült kifakadása, amelyet a fegyelmezetlen díva, Cuzzoni asszony ablakon való tettleges kihajításának fenyegetése kísért, az Ottone 1723-as londoni ősbemutatóját megelőző próbák egyikén hangzott el. A II. Ottó német-római császárt címszereplőül választó opera Händel pályafutásának egyik legnagyobb színházi sikere volt, ám az utókor bizony tartósan kevesebb érdeklődést tanúsított e darab, mint akár a Giulio Cesare, az Alcina vagy éppen a Serse iránt. Az Ottonét méltán megillető rehabilitáció, Nicholas McGegan, illetve Robert King – egyaránt 1993-as – lemezeit követően, most a George Petrou vezette Il Pomo d’Oro felvételével ért új szakaszába. Ennek legnyilvánvalóbb tényezője Max Emanuel Cencic szereplése a hajdan a nagy castrato, Senesino számára komponált címszerepben. Cencic kontratenorja ezen a felvételen is több mint imponáló: hangszépség, kifejezőerő és figurateremtő jelentékenység egyként jellemzi vokális alakítását. A leghíresebb sláger ziccere viszont Lauren Souffleré, hiszen a fiatal amerikai szoprán énekelheti Ottone bizánci jegyese, Teofane Falsa imagine kezdetű szomorú-szép áriáját – meggyőző lírával és hibátlan vonalérzékkel. És mégis, a mellesleg még a kontratenor Xavier Sabatát is a soraiban tudó szereplőgárda legnagyobb személyes sikere alighanem Ann Hallenbergé. A svéd mezzoszoprán ugyanis egészen parádésan játssza ki azokat a változatos lehetőségeket, amelyeket az ambiciózus anya, érzelmes lélek és leleményes intrikus, Gismonda szólama kínált számára. Igaz, jobbára épp e szerep körül válik érzékletessé az Ottone legtöbb drámai és zenei erénye, míg némely más szakaszban tagadhatatlanul felsejlik valami abból a géniuszi rutin üzemmódból, amely némileg megmagyarázhatja az utókor visszafogottabb rajongását.

Decca, 3 CD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.