Lemez

Händel: Ottone

Zene

„Madame, tudom, hogy maga igazi nőstényördög, de most megmutatom magának, hogy én meg Belzebub vagyok, a főördög!” – Händelnek ez az elhíresült kifakadása, amelyet a fegyelmezetlen díva, Cuzzoni asszony ablakon való tettleges kihajításának fenyegetése kísért, az Ottone 1723-as londoni ősbemutatóját megelőző próbák egyikén hangzott el. A II. Ottó német-római császárt címszereplőül választó opera Händel pályafutásának egyik legnagyobb színházi sikere volt, ám az utókor bizony tartósan kevesebb érdeklődést tanúsított e darab, mint akár a Giulio Cesare, az Alcina vagy éppen a Serse iránt. Az Ottonét méltán megillető rehabilitáció, Nicholas McGegan, illetve Robert King – egyaránt 1993-as – lemezeit követően, most a George Petrou vezette Il Pomo d’Oro felvételével ért új szakaszába. Ennek legnyilvánvalóbb tényezője Max Emanuel Cencic szereplése a hajdan a nagy castrato, Senesino számára komponált címszerepben. Cencic kontratenorja ezen a felvételen is több mint imponáló: hangszépség, kifejezőerő és figurateremtő jelentékenység egyként jellemzi vokális alakítását. A leghíresebb sláger ziccere viszont Lauren Souffleré, hiszen a fiatal amerikai szoprán énekelheti Ottone bizánci jegyese, Teofane Falsa imagine kezdetű szomorú-szép áriáját – meggyőző lírával és hibátlan vonalérzékkel. És mégis, a mellesleg még a kontratenor Xavier Sabatát is a soraiban tudó szereplőgárda legnagyobb személyes sikere alighanem Ann Hallenbergé. A svéd mezzoszoprán ugyanis egészen parádésan játssza ki azokat a változatos lehetőségeket, amelyeket az ambiciózus anya, érzelmes lélek és leleményes intrikus, Gismonda szólama kínált számára. Igaz, jobbára épp e szerep körül válik érzékletessé az Ottone legtöbb drámai és zenei erénye, míg némely más szakaszban tagadhatatlanul felsejlik valami abból a géniuszi rutin üzemmódból, amely némileg megmagyarázhatja az utókor visszafogottabb rajongását.

Decca, 3 CD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.