Lemez

Händel: Ottone

Zene

„Madame, tudom, hogy maga igazi nőstényördög, de most megmutatom magának, hogy én meg Belzebub vagyok, a főördög!” – Händelnek ez az elhíresült kifakadása, amelyet a fegyelmezetlen díva, Cuzzoni asszony ablakon való tettleges kihajításának fenyegetése kísért, az Ottone 1723-as londoni ősbemutatóját megelőző próbák egyikén hangzott el. A II. Ottó német-római császárt címszereplőül választó opera Händel pályafutásának egyik legnagyobb színházi sikere volt, ám az utókor bizony tartósan kevesebb érdeklődést tanúsított e darab, mint akár a Giulio Cesare, az Alcina vagy éppen a Serse iránt. Az Ottonét méltán megillető rehabilitáció, Nicholas McGegan, illetve Robert King – egyaránt 1993-as – lemezeit követően, most a George Petrou vezette Il Pomo d’Oro felvételével ért új szakaszába. Ennek legnyilvánvalóbb tényezője Max Emanuel Cencic szereplése a hajdan a nagy castrato, Senesino számára komponált címszerepben. Cencic kontratenorja ezen a felvételen is több mint imponáló: hangszépség, kifejezőerő és figurateremtő jelentékenység egyként jellemzi vokális alakítását. A leghíresebb sláger ziccere viszont Lauren Souffleré, hiszen a fiatal amerikai szoprán énekelheti Ottone bizánci jegyese, Teofane Falsa imagine kezdetű szomorú-szép áriáját – meggyőző lírával és hibátlan vonalérzékkel. És mégis, a mellesleg még a kontratenor Xavier Sabatát is a soraiban tudó szereplőgárda legnagyobb személyes sikere alighanem Ann Hallenbergé. A svéd mezzoszoprán ugyanis egészen parádésan játssza ki azokat a változatos lehetőségeket, amelyeket az ambiciózus anya, érzelmes lélek és leleményes intrikus, Gismonda szólama kínált számára. Igaz, jobbára épp e szerep körül válik érzékletessé az Ottone legtöbb drámai és zenei erénye, míg némely más szakaszban tagadhatatlanul felsejlik valami abból a géniuszi rutin üzemmódból, amely némileg megmagyarázhatja az utókor visszafogottabb rajongását.

Decca, 3 CD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.