Koncert

Best of Gregory Porter repríz

Zene

Best of Gregory Porter repríz – ez lehetett volna a sapkás fekete bariton MoM Sport rendezvényhelyszínen adott koncertjének a címe. Mintha még mindig be akarná hozni, hogy a 2015-re meghirdetett első itthoni fellépése elmaradt, pedig azóta Veszprémben és végre Pesten is megtapsolták. Porter édesanyja Nat King Cole-lemezeit utánozva próbált először énekelgetni, de a fiú egyik első meghívása is egy Cole-emléklemezen való közreműködésre érkezett Hubert Laws fuvolástól 1998-ban. Innen jött a musicalszínpad, majd 2010-ben az első szólólemez. De pályája csak később, a Liquid Spirit (2013) és a Take Me to the Alley (2016) című albumok slágereivel kezdett felfelé ívelni, vagyis miután az énekest a Blue Note kiadó vette szárnyai alá. Azóta ezekből megjelent egy koncertfelvétel is, nagyjából ezt hallhattuk most is. Sőt majdnem hangról hangra azt, amit idén, egy wiesbadeni koncertjén az ARTE tévécsatorna rögzített. Porter maga írja számait főleg középtempóban, blues és soul alapon, sok jazzhatással. Harmóniában csak elvétve különböznek egymástól a nóták, mintha végig a moll hatos akkord és a dominánsa szólna, és mintha Porter csak pillanatokra lenne hajlandó lelépni a lá-pentaton fokairól. A kísérői mind az öten vérbeli jazzmesterek, töltenek, fokoznak, kontúroznak. A kiváló alaptrió mellett Tivon Pennicott tenorszaxofonja és Ondre J (vagyis a cseh Ondřej Pivec) Hammond orgonája találja meg leginkább a kellő hangulatot. Az ének és a zenekar nagyobb része elég jól érvényesült az embert és technikát próbára tevő MoM Sportban, ahol persze szóba sem jött, bár én örültem volna, ha Porter legutóbbi lemezéről, a Nat King Cole-repertoárból is felcsendül valami, ami ebből az egyvonalú, egyenletes soulmotorozásból kicsit kizökkent.

 

MoM Sport, november 19.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.