Koncert

Best of Gregory Porter repríz

Zene

Best of Gregory Porter repríz – ez lehetett volna a sapkás fekete bariton MoM Sport rendezvényhelyszínen adott koncertjének a címe. Mintha még mindig be akarná hozni, hogy a 2015-re meghirdetett első itthoni fellépése elmaradt, pedig azóta Veszprémben és végre Pesten is megtapsolták. Porter édesanyja Nat King Cole-lemezeit utánozva próbált először énekelgetni, de a fiú egyik első meghívása is egy Cole-emléklemezen való közreműködésre érkezett Hubert Laws fuvolástól 1998-ban. Innen jött a musicalszínpad, majd 2010-ben az első szólólemez. De pályája csak később, a Liquid Spirit (2013) és a Take Me to the Alley (2016) című albumok slágereivel kezdett felfelé ívelni, vagyis miután az énekest a Blue Note kiadó vette szárnyai alá. Azóta ezekből megjelent egy koncertfelvétel is, nagyjából ezt hallhattuk most is. Sőt majdnem hangról hangra azt, amit idén, egy wiesbadeni koncertjén az ARTE tévécsatorna rögzített. Porter maga írja számait főleg középtempóban, blues és soul alapon, sok jazzhatással. Harmóniában csak elvétve különböznek egymástól a nóták, mintha végig a moll hatos akkord és a dominánsa szólna, és mintha Porter csak pillanatokra lenne hajlandó lelépni a lá-pentaton fokairól. A kísérői mind az öten vérbeli jazzmesterek, töltenek, fokoznak, kontúroznak. A kiváló alaptrió mellett Tivon Pennicott tenorszaxofonja és Ondre J (vagyis a cseh Ondřej Pivec) Hammond orgonája találja meg leginkább a kellő hangulatot. Az ének és a zenekar nagyobb része elég jól érvényesült az embert és technikát próbára tevő MoM Sportban, ahol persze szóba sem jött, bár én örültem volna, ha Porter legutóbbi lemezéről, a Nat King Cole-repertoárból is felcsendül valami, ami ebből az egyvonalú, egyenletes soulmotorozásból kicsit kizökkent.

 

MoM Sport, november 19.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.