Koncert

Best of Gregory Porter repríz

Zene

Best of Gregory Porter repríz – ez lehetett volna a sapkás fekete bariton MoM Sport rendezvényhelyszínen adott koncertjének a címe. Mintha még mindig be akarná hozni, hogy a 2015-re meghirdetett első itthoni fellépése elmaradt, pedig azóta Veszprémben és végre Pesten is megtapsolták. Porter édesanyja Nat King Cole-lemezeit utánozva próbált először énekelgetni, de a fiú egyik első meghívása is egy Cole-emléklemezen való közreműködésre érkezett Hubert Laws fuvolástól 1998-ban. Innen jött a musicalszínpad, majd 2010-ben az első szólólemez. De pályája csak később, a Liquid Spirit (2013) és a Take Me to the Alley (2016) című albumok slágereivel kezdett felfelé ívelni, vagyis miután az énekest a Blue Note kiadó vette szárnyai alá. Azóta ezekből megjelent egy koncertfelvétel is, nagyjából ezt hallhattuk most is. Sőt majdnem hangról hangra azt, amit idén, egy wiesbadeni koncertjén az ARTE tévécsatorna rögzített. Porter maga írja számait főleg középtempóban, blues és soul alapon, sok jazzhatással. Harmóniában csak elvétve különböznek egymástól a nóták, mintha végig a moll hatos akkord és a dominánsa szólna, és mintha Porter csak pillanatokra lenne hajlandó lelépni a lá-pentaton fokairól. A kísérői mind az öten vérbeli jazzmesterek, töltenek, fokoznak, kontúroznak. A kiváló alaptrió mellett Tivon Pennicott tenorszaxofonja és Ondre J (vagyis a cseh Ondřej Pivec) Hammond orgonája találja meg leginkább a kellő hangulatot. Az ének és a zenekar nagyobb része elég jól érvényesült az embert és technikát próbára tevő MoM Sportban, ahol persze szóba sem jött, bár én örültem volna, ha Porter legutóbbi lemezéről, a Nat King Cole-repertoárból is felcsendül valami, ami ebből az egyvonalú, egyenletes soulmotorozásból kicsit kizökkent.

 

MoM Sport, november 19.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.