Lemez

Harsogóan hörgő, csupa szív

Hot Water Music: Exister

  • - nvg -
  • 2012. július 17.

Zene

Nyolc év szelelt el azóta, hogy a Hot Water Music utoljára sorlemezzel jelentkezett, és ez a dekádnyi pihenő - melynek során Chuck Ragan gitáros-énekes jobbára szólóban és folkistaként próbálkozott, a banda maradéka pedig a The Draftben hajtott főt a Fugazi vagy épp a HWM munkássága előtt - jótékonyan érlelte tovább a zenekar régóta kultikus státuszát. Mert hiszen az az érzelmes és melodikus punk-rock, melyet a floridai kvartett a kilencvenes évek poppunkjából és a poszt-hardcore örökségéből tapasztott egybe, roppant hatásúnak bizonyult a múlt évtized elejétől fogva - s kivált az egykoron emónak nevezett stíl divatja idején -, ámde Ragan és Chris Wollard bandájánál azóta sem nagyon akadt hitelesebb formáció ebben a zsánerben.


 

Az idei visszatérő lemez méltósággal cipeli a megizmosodott legenda terhét - mert bár aligha a legnagyobb becsű a HWM albumai közül, a túlzott elvárások ellenére sem okoz látványos csalódást. Az ismerős hangulatban nyitó Mainline masszív témája például rögvest elragadó, és a lendület majd' a lemez feléig kitart - a tesztoszterontól kicsattanó, himnikus State Of Grace vagy a húzós refrénnel ékesített Drown In It simán elhordják az album első harmadát -, de aztán energiában és ötletekben jóval szegényebb tételek kerülnek sorra. Az elődökénél némivel veretesebb, hard-rockos a hangzás, a dalok pedig nagy gonddal kerekre formáltak - ugyanakkor a megszokottnál kevésbé intenzív az anyag, s a Ragan-Wollard duó vokális és gitárösszjátéka is hervadtabbnak tűnik. Ám néhány pillanat mégis kitünteti a fölös töltelékben dúskáló Existert. Chuck Ragan whiskeyben pácolt, férfiasan karcos hangja keservesen rekedtté nemesült az elmúlt évtized során - s ezzel a harsogóan hörgő, csupa szív alttal épp annyira lélekemelő együtt énekelni a lemez jobb refrénjeit, mint a csúcskorszak frissebb hangon csengő dalait volt a szép emlékű millennium idején.

Rise, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.