Lemez

Harsogóan hörgő, csupa szív

Hot Water Music: Exister

  • - nvg -
  • 2012. július 17.

Zene

Nyolc év szelelt el azóta, hogy a Hot Water Music utoljára sorlemezzel jelentkezett, és ez a dekádnyi pihenő - melynek során Chuck Ragan gitáros-énekes jobbára szólóban és folkistaként próbálkozott, a banda maradéka pedig a The Draftben hajtott főt a Fugazi vagy épp a HWM munkássága előtt - jótékonyan érlelte tovább a zenekar régóta kultikus státuszát. Mert hiszen az az érzelmes és melodikus punk-rock, melyet a floridai kvartett a kilencvenes évek poppunkjából és a poszt-hardcore örökségéből tapasztott egybe, roppant hatásúnak bizonyult a múlt évtized elejétől fogva - s kivált az egykoron emónak nevezett stíl divatja idején -, ámde Ragan és Chris Wollard bandájánál azóta sem nagyon akadt hitelesebb formáció ebben a zsánerben.


 

Az idei visszatérő lemez méltósággal cipeli a megizmosodott legenda terhét - mert bár aligha a legnagyobb becsű a HWM albumai közül, a túlzott elvárások ellenére sem okoz látványos csalódást. Az ismerős hangulatban nyitó Mainline masszív témája például rögvest elragadó, és a lendület majd' a lemez feléig kitart - a tesztoszterontól kicsattanó, himnikus State Of Grace vagy a húzós refrénnel ékesített Drown In It simán elhordják az album első harmadát -, de aztán energiában és ötletekben jóval szegényebb tételek kerülnek sorra. Az elődökénél némivel veretesebb, hard-rockos a hangzás, a dalok pedig nagy gonddal kerekre formáltak - ugyanakkor a megszokottnál kevésbé intenzív az anyag, s a Ragan-Wollard duó vokális és gitárösszjátéka is hervadtabbnak tűnik. Ám néhány pillanat mégis kitünteti a fölös töltelékben dúskáló Existert. Chuck Ragan whiskeyben pácolt, férfiasan karcos hangja keservesen rekedtté nemesült az elmúlt évtized során - s ezzel a harsogóan hörgő, csupa szív alttal épp annyira lélekemelő együtt énekelni a lemez jobb refrénjeit, mint a csúcskorszak frissebb hangon csengő dalait volt a szép emlékű millennium idején.

Rise, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."