Lemez

Harsogóan hörgő, csupa szív

Hot Water Music: Exister

  • - nvg -
  • 2012. július 17.

Zene

Nyolc év szelelt el azóta, hogy a Hot Water Music utoljára sorlemezzel jelentkezett, és ez a dekádnyi pihenő - melynek során Chuck Ragan gitáros-énekes jobbára szólóban és folkistaként próbálkozott, a banda maradéka pedig a The Draftben hajtott főt a Fugazi vagy épp a HWM munkássága előtt - jótékonyan érlelte tovább a zenekar régóta kultikus státuszát. Mert hiszen az az érzelmes és melodikus punk-rock, melyet a floridai kvartett a kilencvenes évek poppunkjából és a poszt-hardcore örökségéből tapasztott egybe, roppant hatásúnak bizonyult a múlt évtized elejétől fogva - s kivált az egykoron emónak nevezett stíl divatja idején -, ámde Ragan és Chris Wollard bandájánál azóta sem nagyon akadt hitelesebb formáció ebben a zsánerben.


 

Az idei visszatérő lemez méltósággal cipeli a megizmosodott legenda terhét - mert bár aligha a legnagyobb becsű a HWM albumai közül, a túlzott elvárások ellenére sem okoz látványos csalódást. Az ismerős hangulatban nyitó Mainline masszív témája például rögvest elragadó, és a lendület majd' a lemez feléig kitart - a tesztoszterontól kicsattanó, himnikus State Of Grace vagy a húzós refrénnel ékesített Drown In It simán elhordják az album első harmadát -, de aztán energiában és ötletekben jóval szegényebb tételek kerülnek sorra. Az elődökénél némivel veretesebb, hard-rockos a hangzás, a dalok pedig nagy gonddal kerekre formáltak - ugyanakkor a megszokottnál kevésbé intenzív az anyag, s a Ragan-Wollard duó vokális és gitárösszjátéka is hervadtabbnak tűnik. Ám néhány pillanat mégis kitünteti a fölös töltelékben dúskáló Existert. Chuck Ragan whiskeyben pácolt, férfiasan karcos hangja keservesen rekedtté nemesült az elmúlt évtized során - s ezzel a harsogóan hörgő, csupa szív alttal épp annyira lélekemelő együtt énekelni a lemez jobb refrénjeit, mint a csúcskorszak frissebb hangon csengő dalait volt a szép emlékű millennium idején.

Rise, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.