Lemez

Harsogóan hörgő, csupa szív

Hot Water Music: Exister

  • - nvg -
  • 2012. július 17.

Zene

Nyolc év szelelt el azóta, hogy a Hot Water Music utoljára sorlemezzel jelentkezett, és ez a dekádnyi pihenő - melynek során Chuck Ragan gitáros-énekes jobbára szólóban és folkistaként próbálkozott, a banda maradéka pedig a The Draftben hajtott főt a Fugazi vagy épp a HWM munkássága előtt - jótékonyan érlelte tovább a zenekar régóta kultikus státuszát. Mert hiszen az az érzelmes és melodikus punk-rock, melyet a floridai kvartett a kilencvenes évek poppunkjából és a poszt-hardcore örökségéből tapasztott egybe, roppant hatásúnak bizonyult a múlt évtized elejétől fogva - s kivált az egykoron emónak nevezett stíl divatja idején -, ámde Ragan és Chris Wollard bandájánál azóta sem nagyon akadt hitelesebb formáció ebben a zsánerben.


 

Az idei visszatérő lemez méltósággal cipeli a megizmosodott legenda terhét - mert bár aligha a legnagyobb becsű a HWM albumai közül, a túlzott elvárások ellenére sem okoz látványos csalódást. Az ismerős hangulatban nyitó Mainline masszív témája például rögvest elragadó, és a lendület majd' a lemez feléig kitart - a tesztoszterontól kicsattanó, himnikus State Of Grace vagy a húzós refrénnel ékesített Drown In It simán elhordják az album első harmadát -, de aztán energiában és ötletekben jóval szegényebb tételek kerülnek sorra. Az elődökénél némivel veretesebb, hard-rockos a hangzás, a dalok pedig nagy gonddal kerekre formáltak - ugyanakkor a megszokottnál kevésbé intenzív az anyag, s a Ragan-Wollard duó vokális és gitárösszjátéka is hervadtabbnak tűnik. Ám néhány pillanat mégis kitünteti a fölös töltelékben dúskáló Existert. Chuck Ragan whiskeyben pácolt, férfiasan karcos hangja keservesen rekedtté nemesült az elmúlt évtized során - s ezzel a harsogóan hörgő, csupa szív alttal épp annyira lélekemelő együtt énekelni a lemez jobb refrénjeit, mint a csúcskorszak frissebb hangon csengő dalait volt a szép emlékű millennium idején.

Rise, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.