mi a kotta?

Hungarian Suicide Song

  • mi a kotta
  • 2019. március 7.

Zene

„Legújabb zenekari darabomban azt a kihívást állítottam magam elé, hogy összekötözött lábakkal (ismert zenei alapanyag) és összekötözött kezekkel (a variációs forma hosszú előtörténete és az ahhoz tapadó elvárások) a lehető legfelszabadultabban táncoljak. Jazzterminoló­giával élve, olyan »standard«-et kerestem művem kiindulópontjának, amely világszerte ismert, mégis magyar vonatkozású (Hungarian Suicide Song), és amelynek dallamát még akkor is ismerősnek érzi a hallgató, ha a címet vagy a szerzőt nem is tudja megnevezni. Seress Rezső híres-hírhedt slágere azonban darabomban nem hangzik el a maga teljességében, így a közönség folyamatosan keresésre van kényszerítve, ami reményeim szerint a szó legnemesebb értelmében játékká változtatja a befogadás folyamatát. 2004-ben első zenekari darabomat, a Dűvőt Eötvös Péter 60. születésnapjára ajánlottam, a Szomorú vasárnap variációk a 75.-re készült ajándék, egyben utalás az Eötvös által végül meg nem valósított »Seress-operára« is.” Vajda Gergely szólt ekképpen vadonatúj művéről, mellyel az „öngyilkosok himnusza” és általa Seress Rezső (képünkön) immár a kortárs komolyzene világába is bebocsátást nyer. Egészen pontosan a remélhetőleg senki számára nem szomorú vasárnapot követő hétfő estén, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjén, ahol az ősbemutatót a büszke szerző vezényli majd, hogy aztán műve nyomában egy Piazzolla-, egy Stravinsky- és egy John Adams-kompozíció is megszólaljon (Zeneakadémia, február 11., fél nyolc).

A Zeneakadémia mindazonáltal természetesen nemcsak ezen az estén lesz azilum számunkra, hiszen jövő csütörtök este például az Óbudai Danubia Zenekar esedékes rejtvénykoncertje vár majd ott reánk, a programot ugyancsak egy jelenkori művel, Thomas Adès Asyla című szimfóniaszerűségével nyitva (február 14., fél nyolc). A kortárs brit komponista 1997-es alkotását néhány esztendeje magyarországi bemutatóhoz hozzásegítő Keller András és Concerto Budapestje pedig ugyanitt pénteken egy másik, patinásabb Alkotással, újabb és közkeletűbb magyar címén A teremtés oratóriummal köti le már jó előre a mondott esténket (február 15., fél nyolc).

A Müpába viszont a jövő héten leginkább osztályon felüli hegedűsök meg XIX. századi német romantikus hegedűversenyek miatt lesz majd múlhatatlanul szükséges kibumliznunk a belvárosból. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar estjének első felét ugyanis Brahms Hegedűversenye fogja kitölteni, méghozzá Baráti Kristóf szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, február 14., fél nyolc). Másnap azután Mendelssohn e-moll hegedűversenye és az olyannyira rokonszenves Isabelle Faust következik, a tekintélyes múltú kölni Gürzenich-Orchester kíséretével (február 15., fél nyolc). No és persze mindkét koncerten felhangzik majd azért egy-egy nagyszabású szimfónia is a XX. század első feléből: az NFZ műsorán Sosztakovics – olykor a Sztálingrádi jelzővel hivatkozott – Nyolcadikja, a német együttesén pedig Mahler Ötödikje, benne a Szomorú vasárnaphoz méltán fogható komolyzenei slágertétellel, az Adagiettóval.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?