mi a kotta?

Hungarian Suicide Song

  • mi a kotta
  • 2019. március 7.

Zene

„Legújabb zenekari darabomban azt a kihívást állítottam magam elé, hogy összekötözött lábakkal (ismert zenei alapanyag) és összekötözött kezekkel (a variációs forma hosszú előtörténete és az ahhoz tapadó elvárások) a lehető legfelszabadultabban táncoljak. Jazzterminoló­giával élve, olyan »standard«-et kerestem művem kiindulópontjának, amely világszerte ismert, mégis magyar vonatkozású (Hungarian Suicide Song), és amelynek dallamát még akkor is ismerősnek érzi a hallgató, ha a címet vagy a szerzőt nem is tudja megnevezni. Seress Rezső híres-hírhedt slágere azonban darabomban nem hangzik el a maga teljességében, így a közönség folyamatosan keresésre van kényszerítve, ami reményeim szerint a szó legnemesebb értelmében játékká változtatja a befogadás folyamatát. 2004-ben első zenekari darabomat, a Dűvőt Eötvös Péter 60. születésnapjára ajánlottam, a Szomorú vasárnap variációk a 75.-re készült ajándék, egyben utalás az Eötvös által végül meg nem valósított »Seress-operára« is.” Vajda Gergely szólt ekképpen vadonatúj művéről, mellyel az „öngyilkosok himnusza” és általa Seress Rezső (képünkön) immár a kortárs komolyzene világába is bebocsátást nyer. Egészen pontosan a remélhetőleg senki számára nem szomorú vasárnapot követő hétfő estén, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjén, ahol az ősbemutatót a büszke szerző vezényli majd, hogy aztán műve nyomában egy Piazzolla-, egy Stravinsky- és egy John Adams-kompozíció is megszólaljon (Zeneakadémia, február 11., fél nyolc).

A Zeneakadémia mindazonáltal természetesen nemcsak ezen az estén lesz azilum számunkra, hiszen jövő csütörtök este például az Óbudai Danubia Zenekar esedékes rejtvénykoncertje vár majd ott reánk, a programot ugyancsak egy jelenkori művel, Thomas Adès Asyla című szimfóniaszerűségével nyitva (február 14., fél nyolc). A kortárs brit komponista 1997-es alkotását néhány esztendeje magyarországi bemutatóhoz hozzásegítő Keller András és Concerto Budapestje pedig ugyanitt pénteken egy másik, patinásabb Alkotással, újabb és közkeletűbb magyar címén A teremtés oratóriummal köti le már jó előre a mondott esténket (február 15., fél nyolc).

A Müpába viszont a jövő héten leginkább osztályon felüli hegedűsök meg XIX. századi német romantikus hegedűversenyek miatt lesz majd múlhatatlanul szükséges kibumliznunk a belvárosból. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar estjének első felét ugyanis Brahms Hegedűversenye fogja kitölteni, méghozzá Baráti Kristóf szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, február 14., fél nyolc). Másnap azután Mendelssohn e-moll hegedűversenye és az olyannyira rokonszenves Isabelle Faust következik, a tekintélyes múltú kölni Gürzenich-Orchester kíséretével (február 15., fél nyolc). No és persze mindkét koncerten felhangzik majd azért egy-egy nagyszabású szimfónia is a XX. század első feléből: az NFZ műsorán Sosztakovics – olykor a Sztálingrádi jelzővel hivatkozott – Nyolcadikja, a német együttesén pedig Mahler Ötödikje, benne a Szomorú vasárnaphoz méltán fogható komolyzenei slágertétellel, az Adagiettóval.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.