mi a kotta?

Hungarian Suicide Song

  • mi a kotta
  • 2019. március 7.

Zene

„Legújabb zenekari darabomban azt a kihívást állítottam magam elé, hogy összekötözött lábakkal (ismert zenei alapanyag) és összekötözött kezekkel (a variációs forma hosszú előtörténete és az ahhoz tapadó elvárások) a lehető legfelszabadultabban táncoljak. Jazzterminoló­giával élve, olyan »standard«-et kerestem művem kiindulópontjának, amely világszerte ismert, mégis magyar vonatkozású (Hungarian Suicide Song), és amelynek dallamát még akkor is ismerősnek érzi a hallgató, ha a címet vagy a szerzőt nem is tudja megnevezni. Seress Rezső híres-hírhedt slágere azonban darabomban nem hangzik el a maga teljességében, így a közönség folyamatosan keresésre van kényszerítve, ami reményeim szerint a szó legnemesebb értelmében játékká változtatja a befogadás folyamatát. 2004-ben első zenekari darabomat, a Dűvőt Eötvös Péter 60. születésnapjára ajánlottam, a Szomorú vasárnap variációk a 75.-re készült ajándék, egyben utalás az Eötvös által végül meg nem valósított »Seress-operára« is.” Vajda Gergely szólt ekképpen vadonatúj művéről, mellyel az „öngyilkosok himnusza” és általa Seress Rezső (képünkön) immár a kortárs komolyzene világába is bebocsátást nyer. Egészen pontosan a remélhetőleg senki számára nem szomorú vasárnapot követő hétfő estén, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjén, ahol az ősbemutatót a büszke szerző vezényli majd, hogy aztán műve nyomában egy Piazzolla-, egy Stravinsky- és egy John Adams-kompozíció is megszólaljon (Zeneakadémia, február 11., fél nyolc).

A Zeneakadémia mindazonáltal természetesen nemcsak ezen az estén lesz azilum számunkra, hiszen jövő csütörtök este például az Óbudai Danubia Zenekar esedékes rejtvénykoncertje vár majd ott reánk, a programot ugyancsak egy jelenkori művel, Thomas Adès Asyla című szimfóniaszerűségével nyitva (február 14., fél nyolc). A kortárs brit komponista 1997-es alkotását néhány esztendeje magyarországi bemutatóhoz hozzásegítő Keller András és Concerto Budapestje pedig ugyanitt pénteken egy másik, patinásabb Alkotással, újabb és közkeletűbb magyar címén A teremtés oratóriummal köti le már jó előre a mondott esténket (február 15., fél nyolc).

A Müpába viszont a jövő héten leginkább osztályon felüli hegedűsök meg XIX. századi német romantikus hegedűversenyek miatt lesz majd múlhatatlanul szükséges kibumliznunk a belvárosból. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar estjének első felét ugyanis Brahms Hegedűversenye fogja kitölteni, méghozzá Baráti Kristóf szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, február 14., fél nyolc). Másnap azután Mendelssohn e-moll hegedűversenye és az olyannyira rokonszenves Isabelle Faust következik, a tekintélyes múltú kölni Gürzenich-Orchester kíséretével (február 15., fél nyolc). No és persze mindkét koncerten felhangzik majd azért egy-egy nagyszabású szimfónia is a XX. század első feléből: az NFZ műsorán Sosztakovics – olykor a Sztálingrádi jelzővel hivatkozott – Nyolcadikja, a német együttesén pedig Mahler Ötödikje, benne a Szomorú vasárnaphoz méltán fogható komolyzenei slágertétellel, az Adagiettóval.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.