Lemez

Igazi visszatérő

The Magnetic Fields: Love At The Bottom Of The Sea

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. április 10.

Zene

A Love At The Bottom Of The Sea igazi visszatérő lemez, habár nem annyira a szó klasszikus értelmében, hiszen Stephen Merritt és zenekara, a Magnetic Fields, ha nem is a kilencvenes években megismert munkatempójában, de azért mégis rendszeresen jelentkezett nagylemezekkel az elmúlt évtizedben. Azonban az 1999-es - a "minden idők legjobb lemezei" típusú listákon gyakran előforduló, tripla - 69 Lovesongs című csúcsalbum után az addigi szintetizátor-központú hangzást felváltotta előbb a vonósokkal dúsított felnőtt popzene (i), majd a torzított gitárok kaptak központi szerepet (Distortion), míg aztán végül, két éve Merritt és segítőtársai egy folkos-akusztikus albummal (Realism) búcsúztak az évtizedtől, illetve az új hangzásoktól, hogy visszatérjenek ahhoz, ami a legjobban áll nekik: a szintetizátorokhoz.


A teljes képhez azért hozzátartozik, hogy egyrészt Merritt van annyira jó és karakteres dalszerző (illetve szövegíró, de ez külön cikk témája is lehetne), hogy a szerzeményei igazából bármilyen hangszerelésben megállják a helyüket; másrészt pedig, ha már az a kérdés, hogy melyik volt a Magnetic Fields legjobb korszaka, akkor én Merritt saját maga előtt viccesen tisztelgő kamutribute-lemezét, a 6ths név alatt megjelent Wasps Nestst jelölném meg, amin mások éneklik a zenekarvezető dalait. Ez egyébként azért fontos, mert Merritt távolságtartóan viccesre vett, ám valahogy mégis tolakodó baritonja néha azért picit már sok, és az új lemeznek is jót tesz, hogy a dalok kábé felét a régi jó ismerős, Shirley Simms énekli, egyébként nagyon édesen. És igen, tényleg újra a kicsit barkácshangulatú, de amúgy gondosan megkomponált szintetizátoroké a főszerep, a klasszikus szintipopos alapok pedig olykor a folk, máskor a gyerekdalok vagy a popzene előtti szórakoztató zene felé lengenek ki. Merritt pedig egyszerre tud okos, nagyon vicces (de tényleg, legalább tíz novelty produkciót lehet építeni erre a lemezre is) és a maguk módján megható dalokat írni, s a felénél már igazából az sem zavaró, ha úgy énekel, mint egy öregedő bonviván.

Domino/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.