SZIGET MELLÉKLET

​Indie nyár hétfőn

  • Mihályi Dávid
  • 2017. szeptember 3.

Zene

Ha az Egyesült Királyságban egy zenei produkcióban a gitárok száma meghaladja az egy darabot, akkor azt nagy valószínűséggel indie-nek fogják titulálni. A jubileumi Sziget Fesztivál fellépői között bőven akadnak ilyen zenekarok, közülük ketten augusztus 14-én, hétfőn a Dan Panaitescu Nagyszínpadon csapnak a húrokba.

Az oxfordi Glass Animals 2010-ben alakult, négy évvel később jelent meg debütáló lemezük Zaba címmel, ám ez a Grammy-díjas producer Paul Epworth lemezcégének, a Wolfe Tone-nak az első kiadványa.

A Dave Bayley (ének, gitár), Drew MacFarlane (gitár, billentyűk), Edmund Irwin-Singer (basszus, billentyűk) és Joe Seaward (dobok) alkotta formáció különleges, álomszerű hangulatával egyből elnyerte a kritikusok tetszését. Az egyik legígéretesebb fiatal zenekarként emlegették őket, és két évvel későbbi második lemezükről, a How to Be a Human Beingről – ezen van Life Itself című slágerük – is csupa jót írtak, külön is kiemelve játékos szövegeiket és jellegzetes hangzásukat. Az „üvegállatok” nem teljesen ismeretlenek idehaza, korábban az Akváriumban és a Millenáris Teátrumban is játszottak már. (Hétfői koncertjük 17.45-kor kezdődik.)

A Glass Animals megalakulásának évében jelent meg az északír Two Door Cinema Club Tourist History című bemutatkozó nagylemeze, amelyen az Alex Trimble (ének, gitár), Sam Halliday (gitár) és Kevin Baird (basszus) alkotta trió bizonyította, hogy valóságos slágergyárat üzemeltet, hiszen a Some­thing Good Can Work, a Come Back Home és a What You Know igen nagy sikert ért el. A remek debütálást követően második albumukkal, a 2012-es Beaconnel még inkább bebiztosították helyüket a feltörekvő zenekarok listáján, sőt úgy tűnt, mintha a stadionrock felé kacsingatnának. Mindez valószínűleg Jacknife Lee produceri munkájának volt köszönhető, aki korábban olyan zenekarokkal dolgozott együtt, mint a U2, az R.E.M. vagy éppen a Snow Patrol. Noha ezután turné turnét követett (2012-ben a Szigeten is felléptek), a nagy áttörés elmaradt. Nem csoda, hogy a folyamatos koncertezés után hosszabb szünetet tartottak, és csak mostanság bukkantak fel ismét Game­show című lemezükkel. A nyolcvanas évek popját megidéző albumot Trimble bevallása szerint David Bowie és Prince inspirálta, s mivel öt évvel ezelőtt már bizonyították, hogy „jól áll nekik a színpad”, joggal remélhetjük, hogy idén sem okoznak csalódást. (Koncertkezdés: 19.30)

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.