SZIGET MELLÉKLET

​Indie nyár hétfőn

  • Mihályi Dávid
  • 2017. szeptember 3.

Zene

Ha az Egyesült Királyságban egy zenei produkcióban a gitárok száma meghaladja az egy darabot, akkor azt nagy valószínűséggel indie-nek fogják titulálni. A jubileumi Sziget Fesztivál fellépői között bőven akadnak ilyen zenekarok, közülük ketten augusztus 14-én, hétfőn a Dan Panaitescu Nagyszínpadon csapnak a húrokba.

Az oxfordi Glass Animals 2010-ben alakult, négy évvel később jelent meg debütáló lemezük Zaba címmel, ám ez a Grammy-díjas producer Paul Epworth lemezcégének, a Wolfe Tone-nak az első kiadványa.

A Dave Bayley (ének, gitár), Drew MacFarlane (gitár, billentyűk), Edmund Irwin-Singer (basszus, billentyűk) és Joe Seaward (dobok) alkotta formáció különleges, álomszerű hangulatával egyből elnyerte a kritikusok tetszését. Az egyik legígéretesebb fiatal zenekarként emlegették őket, és két évvel későbbi második lemezükről, a How to Be a Human Beingről – ezen van Life Itself című slágerük – is csupa jót írtak, külön is kiemelve játékos szövegeiket és jellegzetes hangzásukat. Az „üvegállatok” nem teljesen ismeretlenek idehaza, korábban az Akváriumban és a Millenáris Teátrumban is játszottak már. (Hétfői koncertjük 17.45-kor kezdődik.)

A Glass Animals megalakulásának évében jelent meg az északír Two Door Cinema Club Tourist History című bemutatkozó nagylemeze, amelyen az Alex Trimble (ének, gitár), Sam Halliday (gitár) és Kevin Baird (basszus) alkotta trió bizonyította, hogy valóságos slágergyárat üzemeltet, hiszen a Some­thing Good Can Work, a Come Back Home és a What You Know igen nagy sikert ért el. A remek debütálást követően második albumukkal, a 2012-es Beaconnel még inkább bebiztosították helyüket a feltörekvő zenekarok listáján, sőt úgy tűnt, mintha a stadionrock felé kacsingatnának. Mindez valószínűleg Jacknife Lee produceri munkájának volt köszönhető, aki korábban olyan zenekarokkal dolgozott együtt, mint a U2, az R.E.M. vagy éppen a Snow Patrol. Noha ezután turné turnét követett (2012-ben a Szigeten is felléptek), a nagy áttörés elmaradt. Nem csoda, hogy a folyamatos koncertezés után hosszabb szünetet tartottak, és csak mostanság bukkantak fel ismét Game­show című lemezükkel. A nyolcvanas évek popját megidéző albumot Trimble bevallása szerint David Bowie és Prince inspirálta, s mivel öt évvel ezelőtt már bizonyították, hogy „jól áll nekik a színpad”, joggal remélhetjük, hogy idén sem okoznak csalódást. (Koncertkezdés: 19.30)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.