DVD

Offenbach: Hoffmann meséi

Zene

Az operairodalom legnépszerűbb darabjai között meglepően sok a befejezetlen és többféle verzióban létező, utólag így-úgy megdolgozott dalmű. Ilyen zenés színházi közpréda a Hoffmann meséi is, s miközben mi méltán búsongunk az Erkel-játszás filológiai visszásságain, némi tájékozódás után észbe vehetjük, hogy eredetileg a francia slágerdarabban is majd' minden másképpen lenne.

Hogy pontosan hogyan is, azt már sohasem tudjuk meg (hiszen a szerző nem fejezhette be művét), ám a lehetőségig leghívebb rekonstrukciót jelenleg Kaye és Keck zenetudós urak nagyérdemű kritikai kiadása kínálja. Ezen a kiadáson alapult a barcelonai Liceu tavaly februári produkciója is, amelynek jelentőségét korántsem csupán a hűségre való dicséretes törekvés adta, hanem mindenekelőtt Natalie Dessay fellépése, merthogy a francia nemzet csalogánya azóta bejelentette visszavonulását az operaszínpadtól, s már ebben a produkcióban is limitálta jelenlétét: a négyes női főszerep bravúrja helyett Antonia szólamára korlátozva szereplését. Hangadása e nem feltétlenül neki való szólamban nem kikezdhetetlen ugyan, ám mégis mindaz, amit Dessay Laurent Pelly gusztusos okosságú és igen stílusos rendezésében művelt, maga a rabul ejtő színészi nagyság. A négyes főszereplés bravúrját az énekesnő meghagyta férjének, a bariton Laurent Naourinak, aki nemcsak démonikussá alakítható arcvonásai, de énekesi intelligenciája révén is remekelt a Hoffmann életét romba döntő gonoszok négynevű, de egylényegű figurájaként. Dessay és Naouri párosa mellett sem bizonyult érdektelennek az amerikai Michael Spyres a címszerepben: nem álomszép, de kiművelt tenorját mintaszerű muzikalitással és roppant agilisan állította az előadás szolgálatába. Sápadt és kissé püffedt arcú Hoffmannja nem a német irodalomtörténetből, hanem inkább a zolai "hajsza" világából tántorog elénk.

Erato, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."