Lemez

Dés László Free Sounds Quartet: Capricci

Zene

„Azért Dés csak egy van” – mondja a hallgató a felismerés örömével a lemez első számának bevezető taktusai után, amikor megszólal a szopránszaxofon. A Dimenzió és a Trio Stendhal óta a legszélesebb közönség számára is ismerős, jellegzetes, törékeny, álmodozó, de mindig világos, lendületes, a többieknek utat mutató hang. Azután a fejéhez kap, dehogyis egy, hiszen a hazai ütőhangszeres palettán ugyancsak jellegzetes saját színt kikeverő Dés András is tagja a kvartettnek. A további két tag is inkább András korábbi együtteseiben szerepelt: Fenyvesi Márton és Lukács Miklós. A lemez arra a paradoxonra épül, hogy nem témákat, és végképp nem feldolgozásokat játszanak, a négy „szabad hang” csak improvizál. Tizenhárom rövid, rögtönzött darabot hallunk, amelynek talán utólag, talán az első elképzelés szakaszában a klasszikus zenei műformák és modusok címeit adták (a Marionetta kivételével). Az Adagio, a Rondo stb. szerzői utasításként szokott a kotta élére kerülni, de itt nincs kotta, de van annyi szerző, ahány hangszeres. A capriccio annyiban tér el a jazzben gyakori „ad lib” megjelöléstől, hogy ironikus, szeszélyesen változó jelentést is hordoz. A kollektív rögtönzést a tagok pompásan kimaxolják, mind csupa akció és reakció, oda-vissza játékok és a zenei kommunikációban össze-, majd megint szétkapcsolódó dallam, akkord és ritmus. Dés László fantáziája kifogyhatatlan (többnyire őt sejtem a témák indítása mögött), Fenyvesi pedig, aki fantasztikus alkotóként itt is megtalálta a helyét gitáros-effektes és zenei rendezői minőségben, most is váratlan dolgokat produkál. Lukács Miklós nemcsak cimbalmos, hanem olyan alázatos muzsikus, aki keveset beszél, de sokat mond. Dés András ritmusai tartják össze a kicsit ködös, helyenként éteri hangképet, amit érdemes fejhallgatón élvezni.

Tom-Tom Records, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.