ISIS: WAVERING RADIANT

  • - vincze -
  • 2009. május 21.

Zene

Annak idején, 2003-ban volt szerencsém látni az ereje teljében lévő Isist, ahogy az áttörést hozó Oceanic lemezzel Európában turnézva a gödöllői Trafo klubban felszántja és beveti az aprócska színpadot. Az Isis már azelőtt sem számított ismeretlen zenekarnak (első lemeze 2000-ben jelent meg), de talán a jó szimatú Mike Patton kiadójánál debütálva, az Oceanickel és az utána következő Panopticonnal találta meg igazán a saját hangját, és innentől kezdve számít a Neurosis farvizén felevickélő, elkoptatott kifejezéssel élve posztmetál bandák egyik élvonalbeli képviselőjének.
Annak idején, 2003-ban volt szerencsém látni az ereje teljében lévõ Isist, ahogy az áttörést hozó Oceanic lemezzel Európában turnézva a gödöllõi Trafo klubban felszántja és beveti az aprócska színpadot. Az Isis már azelõtt sem számított ismeretlen zenekarnak (elsõ lemeze 2000-ben jelent meg), de talán a jó szimatú Mike Patton kiadójánál debütálva, az Oceanickel és az utána következõ Panopticonnal találta meg igazán a saját hangját, és innentõl kezdve számít a Neurosis farvizén felevickélõ, elkoptatott kifejezéssel élve posztmetál bandák egyik élvonalbeli képviselõjének.

A Wavering Radiantnek pontosan az a baja, ami az ezt megelõzõ Isis-anyagnak, a 2006-os In The Absence Of Truth-nak, amirõl annak ellenére nem emlékszem egy árva hangra sem, hogy annak idején görcsösen próbálkoztam befogadni. Aaron Turner Isis-fõnök (ének-gitár) ugyanis következetesen ragaszkodik az említett lemezeken olyannyira bevált formulákhoz, és a Waveringen sem tér el tõlük egy mákszemnyit sem. Innentõl kezdve pedig kétséges az Isis jövõje: hiszen amíg egy Neurosis úgy képes idõrõl idõre megújulni, hogy közben mindvégig megõrzi a zenéjének eredeti koncepcióját, addig az Isis simán önmagát másolja, és ez már az elõzõ albumnál is kevés volt. Ahogy itt sem elég a pár felvillanás, amely még bizakodásra adhat okot a jövõre nézve, pedig ilyenbõl is akad néhány: a Threshold Of Transformation lebegõ-úszó középrésze/lezárása kiváló, a Hand Of The Host elsõ felében sikerült egy igazán dinamikus részt elsütniük (hogy aztán a végére visszasüllyedjen a "fogdossunk néhány, alaposan megeffektezett akkordot, majd következzen menetrendszerûen az üvöltõs-vonszolós rész" jellegû kliséhalmazba). A Stone To Wake A Serpent pedig egész kiváló dal a maga Godspeed You! Black Emperor típusú nyitólebegésével és az arra minden átmenet nélkül érkezõ agresszív kirohanásaival. De ennyi, és nem több.

Ipecac/Neon Music, 2009

*** alá

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.