Interjú

„Ismét nyugodtan lehetünk rosszkedvűek”

Yannis Philippakis énekes-gitáros

Zene

Először úgy volt, hogy Jimmy Smith gitáros áll a Narancs rendelkezésére, majd Jack Bevan dobost ígérték, de ő a szállodájában volt az interjúk idején.

Nem is alakulhatott volna jobban, ugyanis végül a Foals frontemberével, a görög származású Yannis Philippakisszal ültünk le beszélgetni, aki rettenetes jetlagje ellenére igyekezett készségesen válaszolni a kérdéseinkre.

*

Magyar Narancs: Mindegyik Foals-lemez erőteljesen más, mint az előző, és ez különösen igaz a Life Is Yours című legutóbbi albumotokra, amely egy táncosabb feel-good anyag lett, sok szintetizátorral. Kitől indult ez az ötlet a zenekarban?

Yannis Philippakis: Ez az első lemezünk, amelyet trióként készítettünk. Üresek voltak az utcák a pandémia alatt, és a dalok jelentős részét télen írtuk, amikor végképp minden zordnak és sivárnak tűnt. Igencsak depresszív közegben dolgoztunk, és fogalmunk sem volt, hogy mikor fordulhatnak jobbra a dolgok. Amolyan természetes reakció volt a részünkről, hogy nekiálltunk táncosabb zenéket írni; azzal a céllal, hogy vágyódást fejezzenek ki a jobb élet iránt. Volt olyan köztünk, aki szerette volna az akkori sötétséget a dalokban is kifejezni, de miután már megvolt az anyag kb. 30 százaléka, érdekes módon lehetett érezni, hogy ez vidámabb lemez lesz. Utána pedig már nem akartunk ezen változtatni. Egyébként nem hinném, hogy valaha csinálnánk még egy ilyen albumot.

MN: Épp meg akartam kérdezni, hogy ez most csak egy fázis nálatok, vagy maradtok ezen az irányvonalon…

YP: Nem maradunk, mégpedig azért nem, mert a Life Is Yours annyira az elmúlt két-három évre reflektál, hogy nem is lehet mást hozzákötni. Számunkra ezeket a dalokat nem lehet nem elvonatkoztatni a Covid kontextusától. Azt a vágyunkat fejezik ki, hogy legyen újra élő zene, nyissanak ki a klubok, és térjen vissza az élet az utcákra. A lemez azt sugallja, hogy jól akarjuk érezni magunkat, és szeretnénk ismét normálisan ápolni a kapcsolatainkat. Azóta kezdünk visszarázódni egy normális kerékvágásba, ami a mi esetünkben azt jelenti, hogy ezentúl ismét nyugodtan lehetünk rosszkedvűek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.