Lemez

Istenek alkonya - Motörhead: Bad Magic

  • Soós Tamás
  • 2015. szeptember 19.

Zene

A Motörheadnél a stílus, az attitűd mindig is fontosabb volt az egyes daloknál. Lemezkritika.

Hiába gondolhatjuk azt a friss híreket olvasva, hogy még mindig a hetvenes években járunk, mert Keith Richards ma is füves cigivel indítja a napot, Ozzy pedig 60 felett is csak részegen tud felvenni egy lemezt, ha aztán ránézünk a csótánynál is szívósabb rocksztárok táborát háromfősre kerekítő Lemmyre, és azt látjuk, hogy kifogott rajta az idő, a whisky-kóla és a piros Malbi.

„Túl öreg a rock and rollhoz, túl fiatal a halálhoz” – énekelte anno Ian Anderson, és valahogy így áll a helyzet Lemmyvel is, aki meglehetősen drámai küzdelmet folytat az elmúlással. Hiszen az öreg bibircsókos a rockzene ideológiájának („örök és elpusztíthatatlan”) egyszerre élő bizonyítéka és cáfolata, aki népszerűségét annak köszönheti, hogy konokul ugyanazt a zenét játssza immár 40 éve, ám az utóbbi időben – egy vérömleny és egy szívbe ültetett defibrillátor után – látványosan leépült az egészsége, csontsoványra fogyott, otthon bottal közlekedik, élőben pedig, ha épp nem mondja le a koncertet, el-elhaló hangon énekel.

false

 

A Bad Magic a Motörheadnek a 22., a halandó Lemmynek pedig a második lemeze. Az első a 2013-as Aftershock volt, az ezredforduló utáni Motörhead másik klasszikusa az Inferno mellett, amely bluesos hangvételével egy időskori, de változatosságáért szerethető zenekart mutatott. A Bad Magic ennek szöges ellentéte, tele kétperces, punkosan slendrián vadulásokkal, amik a Lemmy szomorú állapotáról érkező híreket igyekeznek cáfolni. Vagányabb pontjain egyenesen a Ramones előtt is tisztelgő 1916-ot idézi, de a kilencvenes évek jókedve nélkül, amikor Lemmy utoljára akarta még bevenni a slágerlistákat (ez egyébként csak Ozzynak írt dalaival, például a Mama, I’m Coming Home-mal sikerült neki). A The Devilben (szóló: Brian May), az Evil Eye-ban és a Choking On Your Screamsben is lapul valami nyomasztó, nem véletlen, hogy ezúttal maga az ördög a központi alakja az albumnak, amit a Sympathy For The Devil szexuális kisugárzásától megfosztott, de szomorkásan megkapó átirata zár.

Összességében tehát élvezetes, de kiszámítható lemez a Bad Magic, a huzata jó, húzódala és emlékezetes riffje viszont kevés van, és a szokottnál is több számot írtak rá újra (ElectricitySmiling Like A Killer, Choking On Your ScreamsOrgasmatron, Thunder & Lightning
Iron Fist). A Motörheadnél a stílus, az attitűd mindig is fontosabb volt az egyes daloknál, a zabolátlan Bad Magic így elsősorban Lemmy zenei érve amellett, hogy színpadon, Rickenbackerrel a kézben akar és fog is meghalni. Kinyilatkoztatásnak stílusos, Motörheadnek csak a szokásos.

UDR Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.