Lemez

Istenek alkonya - Motörhead: Bad Magic

  • Soós Tamás
  • 2015. szeptember 19.

Zene

A Motörheadnél a stílus, az attitűd mindig is fontosabb volt az egyes daloknál. Lemezkritika.

Hiába gondolhatjuk azt a friss híreket olvasva, hogy még mindig a hetvenes években járunk, mert Keith Richards ma is füves cigivel indítja a napot, Ozzy pedig 60 felett is csak részegen tud felvenni egy lemezt, ha aztán ránézünk a csótánynál is szívósabb rocksztárok táborát háromfősre kerekítő Lemmyre, és azt látjuk, hogy kifogott rajta az idő, a whisky-kóla és a piros Malbi.

„Túl öreg a rock and rollhoz, túl fiatal a halálhoz” – énekelte anno Ian Anderson, és valahogy így áll a helyzet Lemmyvel is, aki meglehetősen drámai küzdelmet folytat az elmúlással. Hiszen az öreg bibircsókos a rockzene ideológiájának („örök és elpusztíthatatlan”) egyszerre élő bizonyítéka és cáfolata, aki népszerűségét annak köszönheti, hogy konokul ugyanazt a zenét játssza immár 40 éve, ám az utóbbi időben – egy vérömleny és egy szívbe ültetett defibrillátor után – látványosan leépült az egészsége, csontsoványra fogyott, otthon bottal közlekedik, élőben pedig, ha épp nem mondja le a koncertet, el-elhaló hangon énekel.

false

 

A Bad Magic a Motörheadnek a 22., a halandó Lemmynek pedig a második lemeze. Az első a 2013-as Aftershock volt, az ezredforduló utáni Motörhead másik klasszikusa az Inferno mellett, amely bluesos hangvételével egy időskori, de változatosságáért szerethető zenekart mutatott. A Bad Magic ennek szöges ellentéte, tele kétperces, punkosan slendrián vadulásokkal, amik a Lemmy szomorú állapotáról érkező híreket igyekeznek cáfolni. Vagányabb pontjain egyenesen a Ramones előtt is tisztelgő 1916-ot idézi, de a kilencvenes évek jókedve nélkül, amikor Lemmy utoljára akarta még bevenni a slágerlistákat (ez egyébként csak Ozzynak írt dalaival, például a Mama, I’m Coming Home-mal sikerült neki). A The Devilben (szóló: Brian May), az Evil Eye-ban és a Choking On Your Screamsben is lapul valami nyomasztó, nem véletlen, hogy ezúttal maga az ördög a központi alakja az albumnak, amit a Sympathy For The Devil szexuális kisugárzásától megfosztott, de szomorkásan megkapó átirata zár.

Összességében tehát élvezetes, de kiszámítható lemez a Bad Magic, a huzata jó, húzódala és emlékezetes riffje viszont kevés van, és a szokottnál is több számot írtak rá újra (ElectricitySmiling Like A Killer, Choking On Your ScreamsOrgasmatron, Thunder & Lightning
Iron Fist). A Motörheadnél a stílus, az attitűd mindig is fontosabb volt az egyes daloknál, a zabolátlan Bad Magic így elsősorban Lemmy zenei érve amellett, hogy színpadon, Rickenbackerrel a kézben akar és fog is meghalni. Kinyilatkoztatásnak stílusos, Motörheadnek csak a szokásos.

UDR Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.