Koncert

Itt a világvége

Verdi: Requiem

  • Kling József
  • 2018. december 8.

Zene

Légszomjam van, dől rólam az izzadság, a szívem ki akar ugrani a helyéről. Nem, ez nem kapuzárási pánik, hanem Verdi Requiemje Sir John Eliot Gardiner vezényletével a Müpában.

Nem értem, mi ez a sokk, hiszen mondhatni Gardineren nőttem fel, számtalanszor megtapasztaltam, hogy nála az a természetes, hogy a műveket a fonákjukról szólaltatja meg. Ráadásul készültem, előző nap meghallgattam a mester 1995-ös Requiem-felvételét, kvázi nem érhetett komolyabb meglepetés.

De a szokatlanul ütős adrenalinfröccsöt már az első tételben kikeverik a mélyvonósok. Most – és nem csak a lemezhez képest – minden hang egy árnyalattal vészjóslóbb és minden ütem hangsúlyosabb. Gardiner nemcsak a historikus játék egyik legnagyobb hatású apafigurája, hanem bűvész, aki valamennyi opust képes kiszabadítani a rájuk rakódott izmusok fogságából. Verdi Requiemje az ő olvasatában semmiképpen sem a vallásos liturgia illusztrációja, és nem is a romantika egyik emblematikus darabja. Miseruhába öltöztetett opera, fakadt ki Hans von Bülow az Allgemeine Zeitung 1874. május 21-én megjelent számában. Noha kirohanásáért 18 évvel később levélben kért bocsánatot Verditől, kritikája máig ható érvénnyel éppenhogy telibe talál, Gardinernél meg pláne. Az operai hangnak a négy bravúros szólista vérmérsékletétől függően enged szabad folyást, de mindegyik a halált akarja megkóstoltatni velünk. Gianluca Buratto intelligens, démoni basszushangon tálalja, Edgaras Montvidas ezüstös tenorja nemes-hősi fénytörésben láttatja, Ann Hallenberg forró mezzoszopránja pedig megpróbálja magához ölelni és babusgatni. Corinne Winters szopránja azonban mindent visz. Többször kihallom belőle a Traviata haldokló Violettáját, illetve az Otello Desdemonájának halálváró Ave Mariáját.

Winters rádob még egy lapáttal színészi gesztusaival, könyörgő mozdulataival, könnyfátyolos tekintetével, de önálló performance-a egy pillanatig sem tűnik öncélú magamutogatásnak. Már csak azért sem, mert egyre növekvő szorongását igazolja mindaz, ami Gardiner saját alapítású együtteseiben – Orchestre Révolutionnaire et Romantique és Monteverdi Choir – zajlik. A maestro Prosperóként suhint pálcájával, nyomában a zenekar bizonyos részei felrobbannak, a kórus tételről tételre fenyegetőbb lavinája maga alá temeti a szólistákat és a közönséget. Gardiner természeti erővé bűvöli Verdi zenéjét, a mindenség sistereg, forr, bugyborékol, önmagát akarja újrateremteni.
A Dies irae (a harag napja) négyszer tör fel a torkokból, a hangszerekből, és hiába tudom előre, hogy most itt a világvége, mégis mindannyiszor váratlanul arcon csap ősrobbanás erejű kitörése, amitől bennem is felsír a szoprán és könyörög: Libera me Domine de morte aeterna (ments meg, Uram, az örök haláltól). Gardiner valami végérvényeset akar mondani ezzel a minden hangjában újragondolt, tökéletesre csiszolt előadással. Megrémiszt, de ugyanezzel az erővel segít is legyőzni a félelmet. A halálnak életíze van.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.