mi a kotta?

Izmos mamlasz

  • mi a kotta
  • 2024. június 19.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/25. hétre

„Brünnhilde is nagyon emberi, nagyon egyenes. Mindkét figura őszinte, hiteles. Nem játszanak, mindig nyíltan megmondják, megmutatják, mit gondolnak, mit éreznek, sohasem hazudnak. Az persze nagy különbség, hogy Izolda története egyetlen operában játszódik, míg Brünnhildéé három egymás utáni darabban. Az is más, hogy Izolda az opera elején haragosan kitör, a végén pedig egy pianissimo Fisz-szel fejezi be a Mild und leisében. Brünnhilde több változáson megy át, de olyat még nem hallottam, se énekestől, se közönségtől, hogy valakit ne nyűgözött volna le Az istenek alkonya utolsó jelenete, amelyben végleg kiteljesedik.”

Így beszélt egy éve adott interjújában Iréne Theorin, aki a Budapesti Wagner-napok közönsége számára egybeforrt Brünnhilde szerepével. Idén már június 20-án megkezdődik a folyó morajlása, A Rajna kincse előadása után pedig A walkür következik, amelynek címszerepében a drámai szopránt hallhatjuk viszont. Bár tavaly nem volt velünk, Johan Reuter bariton az idén újrázik Wotan főisten szerepében, és természetfeletti erejéből is mutat egy kicsit, amennyiben a harmadik felvonásban hallható Wotan búcsúja utolsó hangjegyéig sem fogy el a levegője (Müpa, június 21., négy óra). Aztán jön a Siegfried, akit legyőzhetetlen Übermenschnek, és ezzel együtt izmos mamlasznak kell tartanunk, aki együgyűségében hallatlan rombolásra képes – milyen is lenne az, akivel egy békétlen kor előestéjén olyan könnyen azonosult az össznémetség?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."