mi a kotta?

Izmos mamlasz

  • mi a kotta
  • 2024. június 19.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/25. hétre

„Brünnhilde is nagyon emberi, nagyon egyenes. Mindkét figura őszinte, hiteles. Nem játszanak, mindig nyíltan megmondják, megmutatják, mit gondolnak, mit éreznek, sohasem hazudnak. Az persze nagy különbség, hogy Izolda története egyetlen operában játszódik, míg Brünnhildéé három egymás utáni darabban. Az is más, hogy Izolda az opera elején haragosan kitör, a végén pedig egy pianissimo Fisz-szel fejezi be a Mild und leisében. Brünnhilde több változáson megy át, de olyat még nem hallottam, se énekestől, se közönségtől, hogy valakit ne nyűgözött volna le Az istenek alkonya utolsó jelenete, amelyben végleg kiteljesedik.”

Így beszélt egy éve adott interjújában Iréne Theorin, aki a Budapesti Wagner-napok közönsége számára egybeforrt Brünnhilde szerepével. Idén már június 20-án megkezdődik a folyó morajlása, A Rajna kincse előadása után pedig A walkür következik, amelynek címszerepében a drámai szopránt hallhatjuk viszont. Bár tavaly nem volt velünk, Johan Reuter bariton az idén újrázik Wotan főisten szerepében, és természetfeletti erejéből is mutat egy kicsit, amennyiben a harmadik felvonásban hallható Wotan búcsúja utolsó hangjegyéig sem fogy el a levegője (Müpa, június 21., négy óra). Aztán jön a Siegfried, akit legyőzhetetlen Übermenschnek, és ezzel együtt izmos mamlasznak kell tartanunk, aki együgyűségében hallatlan rombolásra képes – milyen is lenne az, akivel egy békétlen kor előestéjén olyan könnyen azonosult az össznémetség?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.