mi a kotta?

Izmos mamlasz

  • mi a kotta
  • 2024. június 19.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/25. hétre

„Brünnhilde is nagyon emberi, nagyon egyenes. Mindkét figura őszinte, hiteles. Nem játszanak, mindig nyíltan megmondják, megmutatják, mit gondolnak, mit éreznek, sohasem hazudnak. Az persze nagy különbség, hogy Izolda története egyetlen operában játszódik, míg Brünnhildéé három egymás utáni darabban. Az is más, hogy Izolda az opera elején haragosan kitör, a végén pedig egy pianissimo Fisz-szel fejezi be a Mild und leisében. Brünnhilde több változáson megy át, de olyat még nem hallottam, se énekestől, se közönségtől, hogy valakit ne nyűgözött volna le Az istenek alkonya utolsó jelenete, amelyben végleg kiteljesedik.”

Így beszélt egy éve adott interjújában Iréne Theorin, aki a Budapesti Wagner-napok közönsége számára egybeforrt Brünnhilde szerepével. Idén már június 20-án megkezdődik a folyó morajlása, A Rajna kincse előadása után pedig A walkür következik, amelynek címszerepében a drámai szopránt hallhatjuk viszont. Bár tavaly nem volt velünk, Johan Reuter bariton az idén újrázik Wotan főisten szerepében, és természetfeletti erejéből is mutat egy kicsit, amennyiben a harmadik felvonásban hallható Wotan búcsúja utolsó hangjegyéig sem fogy el a levegője (Müpa, június 21., négy óra). Aztán jön a Siegfried, akit legyőzhetetlen Übermenschnek, és ezzel együtt izmos mamlasznak kell tartanunk, aki együgyűségében hallatlan rombolásra képes – milyen is lenne az, akivel egy békétlen kor előestéjén olyan könnyen azonosult az össznémetség?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.