Lemez

Jessy Lanza: Pull My Hair Back

  • Velkei Zoltán
  • 2013. október 13.

Zene

Az ontariói énekesnővel először Ikonika nyári albumának felvezető kislemezén (Beach Mode) találkoztunk, alig két hónappal később pedig már saját szólólemezével jelentkezik. A lemezt a Junior Boys-os Jeremy Greenspannel írta, sőt utóbbi látta el a produceri munkálatokat is, így nem meglepő, hogy a felvételek több esetben kifejezetten a kanadai duó munkásságát idézik.

Meghallgatva a számokat ez éppúgy pozitívum, mint negatívum. A Fuck Diamond minimalistára húzott, mégis energikus house-trappolása például kiváló terepet nyújt ahhoz, hogy Lanza több arcát is megmutassa a hallgatónak, az r&b-s 5785021-ben pedig annak is fültanúi lehetünk, hogy a kevésbé ritmusvezérelt pillanatokban milyen határozottan képes irányítani a hangjával a zenét. Ennek ellenére nehéz nem úgy tekinteni a Pull My Hair Back első felére, mint az utóbbi évek kiadatlan Junior Boys-alapjait tartalmazó válogatásra női vokállal. A zenék nem rosszak, de a sláger hiányzik, s bár ezt nem kapjuk meg az utolsó négy számra sem, az album képes lendületet venni azzal, hogy elmélyül, és a 80-as évek utánérzése helyett inkább a Hyperdub UK bassalapú zenei örökségére és aktuális irányvonalára fókuszál. A címadó és az As If cinjei, illetve az utóbbi katarzisba gyorsulása elpirulva, rettentő félénken, de egyértelműen a footwork felé kacsint, míg a záró Strange Emotion a modern szintipop hagyományait követi. A rádióhallgatók vélhetően az első, a föld alatti színtér pedig inkább a második tizennyolc percet érezheti magáénak; szerencséjére a Pull My Hair Back épp, hogy nem esik két szék közé.

Hyperdub/Deep, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.