Lemez

Jessy Lanza: Pull My Hair Back

  • Velkei Zoltán
  • 2013. október 13.

Zene

Az ontariói énekesnővel először Ikonika nyári albumának felvezető kislemezén (Beach Mode) találkoztunk, alig két hónappal később pedig már saját szólólemezével jelentkezik. A lemezt a Junior Boys-os Jeremy Greenspannel írta, sőt utóbbi látta el a produceri munkálatokat is, így nem meglepő, hogy a felvételek több esetben kifejezetten a kanadai duó munkásságát idézik.

Meghallgatva a számokat ez éppúgy pozitívum, mint negatívum. A Fuck Diamond minimalistára húzott, mégis energikus house-trappolása például kiváló terepet nyújt ahhoz, hogy Lanza több arcát is megmutassa a hallgatónak, az r&b-s 5785021-ben pedig annak is fültanúi lehetünk, hogy a kevésbé ritmusvezérelt pillanatokban milyen határozottan képes irányítani a hangjával a zenét. Ennek ellenére nehéz nem úgy tekinteni a Pull My Hair Back első felére, mint az utóbbi évek kiadatlan Junior Boys-alapjait tartalmazó válogatásra női vokállal. A zenék nem rosszak, de a sláger hiányzik, s bár ezt nem kapjuk meg az utolsó négy számra sem, az album képes lendületet venni azzal, hogy elmélyül, és a 80-as évek utánérzése helyett inkább a Hyperdub UK bassalapú zenei örökségére és aktuális irányvonalára fókuszál. A címadó és az As If cinjei, illetve az utóbbi katarzisba gyorsulása elpirulva, rettentő félénken, de egyértelműen a footwork felé kacsint, míg a záró Strange Emotion a modern szintipop hagyományait követi. A rádióhallgatók vélhetően az első, a föld alatti színtér pedig inkább a második tizennyolc percet érezheti magáénak; szerencséjére a Pull My Hair Back épp, hogy nem esik két szék közé.

Hyperdub/Deep, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.