Lemez

Gitárok és diszkógömb

Franz Ferdinand: Right Thoughts, Right Words, Right Action

Zene

Amikor a Franz Ferdinand 2004-ben berobbant, szinte hihetetlennek tűnt, hogy Alex Kapranos frontember 32 éves, most meg ugyebár már túl van a negyvenen.

A skót négyessel kapcsolatban még azt a szokatlan tényt fontos megemlíteni, hogy eddig mindegyik lemezükkel jártak Magyarországon. Mondjuk, nem sok hiányzott, hogy az idei szigetes koncert elmaradjon: Kapranos a fellépés délutánján a tudta nélkül mogyorót fogyasztott a helyszínen, és az ételallergia úgy kiütötte, hogy csak egy XXL-es kalciuminjekcióval sikerült feltámasztani. Végül aztán minden rendben volt, Franzék a fesztivál egyik legjobb buliját adták, ráadásul öt dalt is előadtak a Right Thoughtsról - az album felét, és jó hír volt, hogy ezek a számok egyáltalán nem lógtak ki a műsorból.

A skótokat ezúttal olyan, a tánczenével jó viszonyt ápoló figurák segítették, mint Björn Yttling, Todd Terje és a Hot Chip tagjai. A jelszó az volt, hogy "vissza a gitárokhoz!", de azért a második album, a You Could Have It So Much Better zúzása csak nagy ritkán köszön vissza. A korszellemhez igazodva jó rövid album lett a Right Thoughts, kurta dalokkal, melyeket elsősorban a frontember és a Kyle MacLachlan-hasonmásverseny egyik előkelő helyezését bitorló gitáros, Nick McCarthy szerzett. A Right Action egyből jó kis groove-os nyitány, és a tánchajlam a Game-környéki Queent idéző Evil Eye-ban is folytatódik. A Love Illuminationt vicces orgonaszóló, a Stand On The Horizont bossa novás betét dobja fel, a Fresh Strawberries meg elmehetne komplett idézetgyűjteménynek - ahány kritika, annyi asszociáció született róla, de abban sokan egyetértettek, hogy a Beatles vokáljait lehetetlen nem kihallani belőle. A Bulletben aztán felbukkan a Franz Ferdinand rockosabb énje is, és ez a dal nem feltétlenül csak a "yeah I try" sor ismételgetése miatt juttatja az ember eszébe a Rolling Stonest.

Idáig minden szép és jó, a hetedik számtól viszont sajnos kicsit leül a hangulat - amúgy a továbbiakkal sincs nagy baj, csak valahogy nem igazán tudom felidézni őket, főleg a Universe Expandedet és a Brief Encounterst. Rémlik, hogy a Treason! Animalsban fura hangok bugyognak, és hogy a záró Goodbye Lovers & Friends című kamu búcsúdalban Kapranos elénekli a "nem szeretem a popzenét" sort... amit nyilván kéretik nem komolyan venni: valószínűleg az ötödik lemezre sem kell majd újabb négy évet várni, mert ahogy a Sziget-koncert is bizonyította, a Franz Ferdinand tagjai most tényleg nagyon élvezik azt, amit csinálnak.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.