Lemez

Gitárok és diszkógömb

Franz Ferdinand: Right Thoughts, Right Words, Right Action

Zene

Amikor a Franz Ferdinand 2004-ben berobbant, szinte hihetetlennek tűnt, hogy Alex Kapranos frontember 32 éves, most meg ugyebár már túl van a negyvenen.

A skót négyessel kapcsolatban még azt a szokatlan tényt fontos megemlíteni, hogy eddig mindegyik lemezükkel jártak Magyarországon. Mondjuk, nem sok hiányzott, hogy az idei szigetes koncert elmaradjon: Kapranos a fellépés délutánján a tudta nélkül mogyorót fogyasztott a helyszínen, és az ételallergia úgy kiütötte, hogy csak egy XXL-es kalciuminjekcióval sikerült feltámasztani. Végül aztán minden rendben volt, Franzék a fesztivál egyik legjobb buliját adták, ráadásul öt dalt is előadtak a Right Thoughtsról - az album felét, és jó hír volt, hogy ezek a számok egyáltalán nem lógtak ki a műsorból.

A skótokat ezúttal olyan, a tánczenével jó viszonyt ápoló figurák segítették, mint Björn Yttling, Todd Terje és a Hot Chip tagjai. A jelszó az volt, hogy "vissza a gitárokhoz!", de azért a második album, a You Could Have It So Much Better zúzása csak nagy ritkán köszön vissza. A korszellemhez igazodva jó rövid album lett a Right Thoughts, kurta dalokkal, melyeket elsősorban a frontember és a Kyle MacLachlan-hasonmásverseny egyik előkelő helyezését bitorló gitáros, Nick McCarthy szerzett. A Right Action egyből jó kis groove-os nyitány, és a tánchajlam a Game-környéki Queent idéző Evil Eye-ban is folytatódik. A Love Illuminationt vicces orgonaszóló, a Stand On The Horizont bossa novás betét dobja fel, a Fresh Strawberries meg elmehetne komplett idézetgyűjteménynek - ahány kritika, annyi asszociáció született róla, de abban sokan egyetértettek, hogy a Beatles vokáljait lehetetlen nem kihallani belőle. A Bulletben aztán felbukkan a Franz Ferdinand rockosabb énje is, és ez a dal nem feltétlenül csak a "yeah I try" sor ismételgetése miatt juttatja az ember eszébe a Rolling Stonest.

Idáig minden szép és jó, a hetedik számtól viszont sajnos kicsit leül a hangulat - amúgy a továbbiakkal sincs nagy baj, csak valahogy nem igazán tudom felidézni őket, főleg a Universe Expandedet és a Brief Encounterst. Rémlik, hogy a Treason! Animalsban fura hangok bugyognak, és hogy a záró Goodbye Lovers & Friends című kamu búcsúdalban Kapranos elénekli a "nem szeretem a popzenét" sort... amit nyilván kéretik nem komolyan venni: valószínűleg az ötödik lemezre sem kell majd újabb négy évet várni, mert ahogy a Sziget-koncert is bizonyította, a Franz Ferdinand tagjai most tényleg nagyon élvezik azt, amit csinálnak.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.