Lemez

Gitárok és diszkógömb

Franz Ferdinand: Right Thoughts, Right Words, Right Action

Zene

Amikor a Franz Ferdinand 2004-ben berobbant, szinte hihetetlennek tűnt, hogy Alex Kapranos frontember 32 éves, most meg ugyebár már túl van a negyvenen.

A skót négyessel kapcsolatban még azt a szokatlan tényt fontos megemlíteni, hogy eddig mindegyik lemezükkel jártak Magyarországon. Mondjuk, nem sok hiányzott, hogy az idei szigetes koncert elmaradjon: Kapranos a fellépés délutánján a tudta nélkül mogyorót fogyasztott a helyszínen, és az ételallergia úgy kiütötte, hogy csak egy XXL-es kalciuminjekcióval sikerült feltámasztani. Végül aztán minden rendben volt, Franzék a fesztivál egyik legjobb buliját adták, ráadásul öt dalt is előadtak a Right Thoughtsról - az album felét, és jó hír volt, hogy ezek a számok egyáltalán nem lógtak ki a műsorból.

A skótokat ezúttal olyan, a tánczenével jó viszonyt ápoló figurák segítették, mint Björn Yttling, Todd Terje és a Hot Chip tagjai. A jelszó az volt, hogy "vissza a gitárokhoz!", de azért a második album, a You Could Have It So Much Better zúzása csak nagy ritkán köszön vissza. A korszellemhez igazodva jó rövid album lett a Right Thoughts, kurta dalokkal, melyeket elsősorban a frontember és a Kyle MacLachlan-hasonmásverseny egyik előkelő helyezését bitorló gitáros, Nick McCarthy szerzett. A Right Action egyből jó kis groove-os nyitány, és a tánchajlam a Game-környéki Queent idéző Evil Eye-ban is folytatódik. A Love Illuminationt vicces orgonaszóló, a Stand On The Horizont bossa novás betét dobja fel, a Fresh Strawberries meg elmehetne komplett idézetgyűjteménynek - ahány kritika, annyi asszociáció született róla, de abban sokan egyetértettek, hogy a Beatles vokáljait lehetetlen nem kihallani belőle. A Bulletben aztán felbukkan a Franz Ferdinand rockosabb énje is, és ez a dal nem feltétlenül csak a "yeah I try" sor ismételgetése miatt juttatja az ember eszébe a Rolling Stonest.

Idáig minden szép és jó, a hetedik számtól viszont sajnos kicsit leül a hangulat - amúgy a továbbiakkal sincs nagy baj, csak valahogy nem igazán tudom felidézni őket, főleg a Universe Expandedet és a Brief Encounterst. Rémlik, hogy a Treason! Animalsban fura hangok bugyognak, és hogy a záró Goodbye Lovers & Friends című kamu búcsúdalban Kapranos elénekli a "nem szeretem a popzenét" sort... amit nyilván kéretik nem komolyan venni: valószínűleg az ötödik lemezre sem kell majd újabb négy évet várni, mert ahogy a Sziget-koncert is bizonyította, a Franz Ferdinand tagjai most tényleg nagyon élvezik azt, amit csinálnak.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.