Lemez

Gitárok és diszkógömb

Franz Ferdinand: Right Thoughts, Right Words, Right Action

Zene

Amikor a Franz Ferdinand 2004-ben berobbant, szinte hihetetlennek tűnt, hogy Alex Kapranos frontember 32 éves, most meg ugyebár már túl van a negyvenen.

A skót négyessel kapcsolatban még azt a szokatlan tényt fontos megemlíteni, hogy eddig mindegyik lemezükkel jártak Magyarországon. Mondjuk, nem sok hiányzott, hogy az idei szigetes koncert elmaradjon: Kapranos a fellépés délutánján a tudta nélkül mogyorót fogyasztott a helyszínen, és az ételallergia úgy kiütötte, hogy csak egy XXL-es kalciuminjekcióval sikerült feltámasztani. Végül aztán minden rendben volt, Franzék a fesztivál egyik legjobb buliját adták, ráadásul öt dalt is előadtak a Right Thoughtsról - az album felét, és jó hír volt, hogy ezek a számok egyáltalán nem lógtak ki a műsorból.

A skótokat ezúttal olyan, a tánczenével jó viszonyt ápoló figurák segítették, mint Björn Yttling, Todd Terje és a Hot Chip tagjai. A jelszó az volt, hogy "vissza a gitárokhoz!", de azért a második album, a You Could Have It So Much Better zúzása csak nagy ritkán köszön vissza. A korszellemhez igazodva jó rövid album lett a Right Thoughts, kurta dalokkal, melyeket elsősorban a frontember és a Kyle MacLachlan-hasonmásverseny egyik előkelő helyezését bitorló gitáros, Nick McCarthy szerzett. A Right Action egyből jó kis groove-os nyitány, és a tánchajlam a Game-környéki Queent idéző Evil Eye-ban is folytatódik. A Love Illuminationt vicces orgonaszóló, a Stand On The Horizont bossa novás betét dobja fel, a Fresh Strawberries meg elmehetne komplett idézetgyűjteménynek - ahány kritika, annyi asszociáció született róla, de abban sokan egyetértettek, hogy a Beatles vokáljait lehetetlen nem kihallani belőle. A Bulletben aztán felbukkan a Franz Ferdinand rockosabb énje is, és ez a dal nem feltétlenül csak a "yeah I try" sor ismételgetése miatt juttatja az ember eszébe a Rolling Stonest.

Idáig minden szép és jó, a hetedik számtól viszont sajnos kicsit leül a hangulat - amúgy a továbbiakkal sincs nagy baj, csak valahogy nem igazán tudom felidézni őket, főleg a Universe Expandedet és a Brief Encounterst. Rémlik, hogy a Treason! Animalsban fura hangok bugyognak, és hogy a záró Goodbye Lovers & Friends című kamu búcsúdalban Kapranos elénekli a "nem szeretem a popzenét" sort... amit nyilván kéretik nem komolyan venni: valószínűleg az ötödik lemezre sem kell majd újabb négy évet várni, mert ahogy a Sziget-koncert is bizonyította, a Franz Ferdinand tagjai most tényleg nagyon élvezik azt, amit csinálnak.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.